تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

استیضاح وزیر یا دولت؟

علی قنبری، اقتصاددان پس از عدم رای اعتماد مجلس به وزیر صمت، با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور و ناکارآمدی دولت سیزدهم نوشت: در داخل کشور باید به مردم اعتماد شود و وضع به‌گونه‌ای تغییر کند که به فردا امیدوارتر شوند و سرمایه گذاری بخش خصوصی با خیال راحت وارد جریان تولید شود و افراد با توانایی و شایستگی به کار گرفته شود. از این رو باید فضایی بر کشور حاکم شود که کار و تولید و صادرات شکل بگیرد و می‌توان گفت استیضاح فاطمی‌امین، استیضاح دولت بود.

کد خبر: ۱۴۸۹۵۰
۱۹:۰۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

استیضاح وزیر یا دولت؟

دیدارنیوز: «دولت در حل مشکلات معیشتی ناکارآمد است و در این میان برخی به نان شب محتاج هستند.»

علی قنبری اقتصاددان در روزنامه آرمان ملی نوشت: «به رغم اینکه مجلس و دولت و قوه قضائیه هماهنگ هستند و به نظر نمی‌رسد اختلاف داشته باشند، ولی آنقدر آش شور شده بود که مجلس به وزیر صمت رای اعتماد نداد. آیا با رفتن یک یا دو وزیر یا بیشتر، مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود؟ الان تورم به صورت سرسام‌آور درحال افزایش است، تولید کاهش پیدا کرده، درآمد واقعی مردم کاهش پیدا می‌کند، صنایع خودروسازی برای خودش یک غول و دستگاهی است که گویی به حرف هیچ‌کس نیست و رانت تا بخواهید وجود دارد. وضعیت مسکن بسیار نامناسب است و مردم از شهر‌های بزرگ به شهر‌های کوچک و از شهر‌های کوچک به روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها مهاجرت کرده‌اند به خاطر اینکه امکان اجاره منزل در شهر‌های بزرگ را ندارند. اقلام غذایی به صورت سرسام‌آور بالا رفته، کارگران و حقوق بگیران ثابت مثل کارمندان وضعیت نامناسبی دارند.

به هر حال دولت در حل مشکلات معیشتی ناکارآمد است و در این میان برخی به نان شب محتاج هستند و به رغم اینکه مجلس و دولت هماهنگ هستند، ولی مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت رای عدم اعتماد داد به خاطر اینکه دولت متوجه شود اوضاع چقدر نامناسب است. به هر حال وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست. از این رو به نظر می‌رسد امروز سرمایه‌های اجتماعی نسبت به گذشته کمتر شده. سرمایه اجتماعی که حاکم بر رابطه اعتمادآمیز بین دولت و مجلس است، پایین آمده. شاخص‌های اقتصادی نامطلوب است و ارزش پول ملی روز‌به‌روز پایین می‌آید و دولت باید یک اصلاح ساختاری انجام دهد و باید یک تحولات ساختاری در کشور رخ دهد و به جای اینکه یک وزیر رای نیاورد، خود دولت باید تکان بخورد. درحقیقت باید تحولی در دولت ایجاد شود.

یکی از مسائل صنعت کشور، خودروسازی است و خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو نماد بدترین شکل ساخت خودرو هستند. نه دولتی و نه بخش خصوصی هستند و نه امکان رقابت با خودروسازان خارجی دارند و نه اجازه واردات داده می‌شود و نه اجازه رقابت در داخل کشور داده می‌شود. اگر این خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود، رقابت به صورت سالم انجام بگیرد، اجازه واردات داده شود و امکان اینکه هرکس بتواند براساس سلیقه و میل خود خودرویی که لازم دارد را از داخل یا خارج تامین کند، وضعیت خودرو بهبود پیدا می‌کند. الان مشکل این است که تولید با کیفیت پایین و قیمت بالا در کشور انجام می‌شود و مردم هم ناچار و ناگزیرند که انتخاب کنند. کار‌های ساختاری در رابطه با داخل و خارج کشور باید صورت بگیرد. با دنیا تنش زدایی کنیم، روابط را با همسایه‌ها گسترش دهیم تا یک آرامش برای جامعه به وجود آید تا در یک فضای امن، سرمایه‌گذاری در داخل کشور صورت بگیرد که لازمه تولید و رشد اقتصادی و بالارفتن درآمد ملی و سرانه است.

در داخل کشور باید به مردم اعتماد شود و وضع به‌گونه‌ای تغییر کند که به فردا امیدوارتر شوند و سرمایه گذاری بخش خصوصی با خیال راحت وارد جریان تولید شود و افراد با توانایی و شایستگی به کار گرفته شود. از این رو باید فضایی بر کشور حاکم شود که کار و تولید و صادرات شکل بگیرد و می‌توان گفت استیضاح فاطمی‌امین، استیضاح دولت بود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی