تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
مگر اینجا قتلگاه است؟

فاطمی‌امین: آقای بیگی نه ۷۰ دستگاه، یک خودرو را معرفی کنید!

فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در جلسه رسیدگی به طرح استیضاحش با ادعای اینکه مافیای خودرو پول خرج می‌کند تا وزیر را بزند، گفت: فاطمی‌امین خادم مردم و نمایندگان مجلس آلوده به فساد نشده‌اند؛ آقای بیگی نه ۷۰ دستگاه بلکه یک خودرو را معرفی کنید!

کد خبر: ۱۴۸۸۴۰
۱۰:۱۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

فاطمی‌امین:

دیدارنیوز: وزیر صمت گفت: استیضاح حق مجلس است و برای پاسخ اینجا هستم. تیتر می‌زنند لابی‌های آمریکای فاطمی‌امین! چه کسانی این تیتر‌ها را می‌زنند؟ امروز چه کسانی از این وضعیت خوشحال هستند؟ می‌گویند تیغ استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال پرسیده شده و پاسخ می‌دهم.

سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه رسیدگی به طرح استیضاحش طی سخنانی اظهار داشت: از وحدت، همدلی و هم‌افزایی دولت مردمی و مجلس انقلابی سخنم را شروع می‌کنم؛ فرصت نداریم گرفتار حاشیه‌ها شده و اجازه نداریم گرفتار خودمان شویم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. معیشت مردم باید اصلاح شود و این نیاز به همکاری دارد.

وی افزود: روز‌های اخیر خبر کذبی منتشر شد و همه متضرر شدند و اتهامی که نه در شأن دولت و مجلس مطرح شد؛ چرا با آبروی مردم بازی می‌شود؟ در این ماجرا به حیثیت مجلس و دولت و اعتماد عمومی ضربه خورد. فاطمی‌امین خادم مردم و نمایندگان مجلس آلوده به فساد نشده‌اند؛ آقای بیگی نه ۷۰ دستگاه بلکه یک خودرو را معرفی کنید!

مطلب مرتبط:

دفن مجلس یا ماندن «فاطمی‌امین»!

نماینده مجلس: احتمال افتادن فاطمی‌‌امین زیاد است

چنارانی خطاب به وزیر صمت؛ به‌خاطر گرانی‌ها نمی‌توانیم در چشم مردم نگاه کنیم

انتقاد از عدم حضور رئیسی در جلسه استیضاح وزیر/ قالیباف: الزامی وجود ندارد!

علیرضابیگی: جلسه هیات نظارت درباره خودروهای شاسی‌بلند محکمه سیاسی بود

استیضاح وزیر صمت؛ «فاطمی‌امین» استاد وعده‌هاست!

وزیر صمت گفت: چرا برای کشور هزینه درست می‌کنید؟ ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود. آیا این جنگ روانی نیست؟ من از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پرسیدم؛ در سال ۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ رابطه‌ای بین یکی از واحد‌های مجلس و یک خودروساز خصوصی که متخلف است و ۱۴۰۰۰ میلیارد پرونده در تعزیزات دارد و در کانال‌های تلگرامی هزینه می‌کند تا وزیر را بزند و این مافیای خودروست. آقای پژمانفر گفت اتفاقی افتاد و رئیس مجلس جلوی آن را گرفتند و دو روز در تابلو‌های مجلس درج شد که خودرو بگیرید، ولی هیات‌رئیسه آن را متوقف کرد و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ بوده را به این استیضاح پیوند زده می‌شود؟

فاطمی‌امین بیان کرد: استیضاح حق مجلس است و من اینجا هستم تا به شما پاسخ دهم. امروز تیتر می‌زنند لابی‌های آمریکای فاطمی‌امین! چه کسانی این تیتر‌ها را می‌زنند؟ امروز چه کسانی از این وضعیت خوشحال هستند؟ می‌گویند تیغ استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال‌ها پرسیده شده و من پاسخ می‌دهم و شما صاحب اختیارید و می‌توانید رأی دهید، ولی چرا دوقطبی‌سازی می‌شود؟

وی عنوان کرد: دولت و مجلس باید با هم مسائل را حل کنند و هرکس دنبال دوقطبی‌سازی است در حال خیانت است؛ این تعبیر‌ها زیبنده نظام اسلامی نیست.

وزیر صمت در ادامه گفت: من به‌عنوان مسئول باید پاسخگوی عملکردم باشم؛ امروز به شرکتی که ۳۰۰۰ میلیارد تومان گران‌فروشی دارد اشاره شد، شرکتی که در پی منافع نامشروع یکی از معاونین من را به قصد کُشت مضروب کردند. چرا دفاع می‌کنید؟ چه کسانی در شعبه ۲۷ جنایی وساطت کردند که این مجرم بیرون بیاید، این اژد‌های هفت‌سر فساد است. به مردم اطمینان می‌دهم با هرگونه ویژه‌خواری مقابله می‌کنیم و تاوان می‌دهیم.

فاطمی‌امین گفت: چه شرکتی است وقتی به مطامع خود نمی‌رسد نیرو اجیر می‌کند تا برخورد فیزیکی کند؟ می‌خواهم که رئیس مجلس این را دنبال کنند.

وی درباره وضعیت خودروسازی بیان کرد: بار‌ها گفته‌ام صنعت خودروی ایران بیمار است و در همین تربیون بیش از ۱۰ گفته‌ام برنامه‌ی ۴ ساله داریم و الان در میانه راه به نقطه خوبی رسیده‌ایم. من می‌توانستم در ابتدای وزارت فرافکنی کنم و به فکر محبوبیت خودم باشد و وسط میدان نروم. راه دوم با کار رسانه‌ای جواب می‌داد و این بود که وارد میدان شده و مسئله را زیرساختی حل کنم؛ من این را انتخاب کردم. الان وسط جراحی هستیم و نشانه‌های بهبودی آشکار شده است.

صنعت خودرو مسائل زیادی دارد، اما این روز‌ها قیمت خودرو بیشتر به چشم می‌آید. اگر در سال‌های قبل توقف و کاهش تولید خودرو درمان می‌شد این وضعیت را نداشتیم. اگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز می‌شد ما این وضع را نداشتیم.

وزیر صمت گفت: صنعت خودروی کشور مبتنی بر مونتاژ است و با فراز و نشیب تحریم‌ها بهم می‌ریزد. هر سال تحریم‌ها شدید شده و تولید خودرو زیر یک میلیون آمده و سال ۱۴۰۱ تنها سالی بود که تحریم‌های شدید برقرار بود و تولید هم بیش از یک میلیون رسید و تحریم‌ها خنثی شد.

فاطمی‌امین بیان کرد: در سال ۹۷ در دور جدید تحریم‌ها اولین گروه خودرو بود و این یعنی دشمن می‌داند خودرو مسئله اجتماعی دارد و ابعاد اقتصادی گسترده دارد و از آن سال تا سال ۱۴۰۰ تولید زیر یک میلیون رفت و ۲۵ درصد خودرو ناقص داشتیم و تصاویر آن را به یاد داریم و در آذرماه ۱۴۰۰، ۱۷۰ هزار خودرو کف پارکینگ بود و این میزان به ۱۰۰۰ خودرو رسیده است.

وی ادامه داد: تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ دارای رشد ۳۹ درصدی بود و رویکرد ما داخلی‌سازی خورو‌های خارجی نیست و بله رویکرد اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان و طراحی داخلی هستیم که این در حال رخ دادن است و این یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها. مگر در دارو و تجهیزات پزشکی و صنایع دفاعی پیشرفت نداشته‌ایم؟ چرا خودرو چنین وضعی دارد؟ این به ما حاکمان بر می‌گردد و باید حکمرانی را اصلاح کنیم. جوانان ایرانی که موشک طراحی می‌کنند، توانایی نجات صنعت خودروی ایران را دارند.

وزیر صمت عنوان کرد: قیمت خودرو چرا بالا رفت؟ یک علت فاصله عرضه و تقاضاست؛ ۴ سال تولید زیر یک میلیون رسید و واردات انجام نگرفت. در سال ۱۴۰۱ تورم خودرو و نه قیمت خودرو، کاهشی شد و شیب آن بیشتر از کاهش تورم کل کشور است و قیمت از آذرماه قیمت بالا رفت. جنگ ارزی از آبان آغاز شد و از آذرماه تقاضای کاذب ایجاد شد و تورم و رشد قیمت ارز افرادی را به این فکر برد که برای حفظ ارزش پول به سمت خودرو بروند.

فاطمی‌امین اظهار داشت: قیمت خودرو در بازار، معلول متغیر‌های کلان اقتصادی است. ما متأثر از جنگ ارزی هستیم و افزایش نرخ ارز برخی کار‌ها از جمله خودرو را تخریب کرده است. ما باید تولید را افزایش داده و واردات را تقویت کنیم. اطلاع دارید که برای واردات خودرو تا اردیبهشت ۱۴۰۱ محدودیت وجود داشت و آذرماه اولین نمونه‌ها وارد شد و آزمایش‌ها بر آن انجام گرفت و دیروز اولین سری از خودرو‌ها از گمرک ترخیضص شد. تا امروز ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده و در واردات با پیچیدگی‌های متعددی روبرو هستیم.

وی خاطر نشان کرد: شش‌ماهه واردات خودرو انجام شد؛ التهاب بازار خودرو ما را وادر به برنامه‌ریزی جدید کرد و در بهمن ۱۴۰۱ دولت آیین‌نامه‌ای مصوب کرد که شروع واردات خودرو‌های کارکرده از مناطق آزاد بود، ولی ابطال شد، چون با ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو ابطال شد. مجددا لایحه دوفوریتی مصوب کردیم که این منع قانونی برداشته شود.

وزیر صمت تصریح کرد: یکی از کار‌هایی که سال گذشته برای ثبات بازار شروع کردیم عرضه در بورس بود و متأسفانه متوقف شد. علت عرضه این بود که مرجع قیمتی داشته باشد و سال گذشته ۷ میلیون دستگاه شماره‌گذاری شده است که ۱.۳ میلیون آن خودروی نو است و تمام خودرو‌های دست دو مبتنی بر نرخ بازار قیمت‌گذاری می‌شود.

فاطمی‌امین گفت: خودروسازان قطعا ناکارآمد هستند و باید بهره‌وری را افزایش دهند و محصول جدید تولید کرده و به ایمنی توجه کنند، اما راهش این نیست که من کنار بنشینم و فقط شاکی باشم و فرافکنی کنم. وضعیت فعلی صنعت خودرو مقصران پنهانی دارد که ضربه‌ها را زدند و پنهان شده‌اند، ولی من ایستاده‌ام و این مسائل را به فضل الهی حل خواهم کرد. این مهم نیازمند فرصت است و دفعه قبل گفتم در برنامه‌ی ۴ ساله‌ی ما، در دوره اول تمرکز بر افزایش و ثبات تولید است و این انجام گرفته و سال گذشته ۳۹ درصد رشد تولید داشتیم و در فرودین امسال نسبت به فرودین سال گذشته ۵۷ درصد رشد تولید داریم. با همین رشد تولید و عرضه در دو هفته‌ی گذشته، قیمت خودرو به‌طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است. بله در صنعت خودرو مافیای داریم که تهدید و تخلف می‌کند؛ مافیایی که از افزایش تولید ناخشنود است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی