تیتر امروز

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.

سرعت عجیب ذوب‌شدن یخ‌های قطبی

امروزه نسبت به دهه ۹۰ میلادی، افزایش پنج برابری ذوب یخ وجود داشته و هفت سال گذشته از بدترین سال‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۴۸۴۹۱
۱۲:۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

سرعت عجیب ذوب‌شدن یخ‌های قطبی

دیدارنیوز: گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش سرعت ذوب یخ‌های قطبی و یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان شده است، در این شرایط محققان می‌گویند: یخ‌های قطبی با سرعت بی سابقه‌ای در حال ذوب شدن بوده و عامل یک چهارم افزایش سطح آب دریا‌ها هستند.

گزارش‌های رسمی منتشر شده در مرکز اطلاعاتی Earth System Science Data نشان می‌دهد: امروزه نسبت به دهه ۹۰ میلادی، افزایش پنج برابری ذوب یخ وجود داشته و هفت سال گذشته از بدترین سال‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.

یک دهه تحقیقات و همکاری‌های بین المللی بین ده‌ها موسسه تحت عنوان اتحادیه IMBIE، پنجاه بررسی ماهواره‌ای از صفحات یخی قطب جنوب و گرینلند را بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۰ جمع‌آوری کرد تا میزان و سرعت ذوب یخ‌های قطبی را تعیین کند. متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد: در طول این مدت، بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تن یخ در هر دو مکان ناپدید شده است. به گفته متخصصین، این میزان یخ ذوب شده، تقریباً مقدار یخی است که در یک تکه یخ ۲۰ کیلومتر مکعبی قرار می‌گیرد.

دکتر اینس اوتوساکا از دانشگاه لیدز بریتانیا در رابطه با شرایط فوق می‌گوید: تلفات یخ از گرینلند و قطب جنوب در طول مطالعات ماهواره‌ای به سرعت افزایش یافته و اکنون یکی از عوامل اصلی افزایش سطح آب دریا‌ها به شمار می‌رود.

اوتوساکا در این رابطه می‌گوید که اکنون برای پیش بینی رفتار آن‌ها و کمک به برنامه ریزی سازگاری انسان، نظارت مستمر بر روی صفحات یخی لازم است.

دکتر دیگو فرناندز، رئیس تحقیق و توسعه در آژانس فضایی اروپا که با همکاری ناسا برنامه IMBIE را تامین می‌کند، این ارزیابی تلخ را انجام داد که تغییرات یخ‌های قطبی به مقیاسی رسیده است که دیگر نمی‌توان آن را بازگرداند.

متاسفانه مشکلات متعددی همچون افزایش دمای جهانی به دلیل انتشار روز افزون گاز‌های گلخانه‌ای عامل اصلی ذوب یخ‌ها در مناطق قطبی است. هیات بین دولتی تغییرات آب و هوا پیش بینی می‌کند: اگر ذوب این مناطق با همان سرعت ادامه یابد، ۱۴۸ تا ۲۷۲ میلی متر افزایش متوسط سطح دریا را می‌توان تنها به این پدیده نسبت داد.

همچنین محاسبات انجام شده نشان می‌دهد: ذوب یخ‌های قطبی از سال ۱۹۹۲ تاکنون ۲۱ میلی متر در افزایش سطح دریا‌ها نقش داشته است.

منبع:سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی