تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
هفته بیست و هفتم لیگ برتر ایران

پرسپولیس - استقلال؛ برد و دیگر هیچ!

پرسپولیس و استقلال برای اینکه همچنان شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر داشته باشند، باید امروز در ورزشگاه آزادی برنده شوند؛ یحیی و ساپینتو فقط از این دربی برد می‌خواهند و منتظر لغزش سپاهان صدرنشین هستند.

کد خبر: ۱۴۸۴۲۲
۰۹:۵۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

پرسپولیس - استقلال؛ برد و دیگر هیچ!

دیدارنیوز: پرسپولیس و استقلال در یکی از حساس‌ترین تقابل‌های تاریخ خود به مصاف هم می‌روند.

دربی پایتخت قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جدال فوتبال ایران به شمار می‌آید. مصاف دو تیم این بار حساس‌تر از همیشه است. تیمی که در این بازی امتیاز از دست دهد، شانس قهرمانی‌اش کم‌رنگ خواهد شد و برای همین هر دو تیم محکوم به پیروزی هستند. این دیدار روز یکشنبه ۳ اردیبهشت از ساعت ۱۶ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

۱- استقلال با ۵۵ امتیاز، هم امتیاز با تیم صدرنشین در رده دوم جدول قرار دارد. این تیم در صورت شکست در این بازی به رده سوم سقوط می‌کند. استقلال اگر در این هفته بیشتر از سپاهان امتیاز کسب کند در فاصله ۳ هفته به پایان لیگ صدرنشین می‌شود.

۲- پرسپولیس یک امتیاز کمتر از استقلال دارد و در رتبه سوم است و تحت هر شرایطی از این جایگاه پایین‌تر نخواهد رفت. پرسپولیس برای بهبود جایگاه خود فقط باید پیروز شود. این تیم با پیروزی در این بازی حداقل تا رتبه دوم بالا می‌رود و اگر سپاهان هم امتیاز از دست دهد به رده نخست صعود خواهد کرد.

۳- آنچه جذابیت این بازی را بیشتر را می‌کند فرم عالی فعلی ۲ تیم است که در ۶ هفته اخیر ۵ پیروزی داشته‌اند. استقلال در این ۶ هفته تنها یک تساوی داشته و با ۵ پیروزی متوالی و روحیه عالی پا به این دیدار می‌گذارد. این تیم در ۱۰ بازی گذشته ۲۸ امتیاز کسب کرده است. پرسپولیس در این ۶ بازی فقط یک بازی را باخته و با ۳ برد متوالی در این بازی حاضر خواهد شد. دو تیم علاوه بر روند عالی در نتیجه‌گیری، از نظر فرم هجومی هم در شرایط تحسین‌برانگیزی به سر می‌برند. استقلال و پرسپولیس در این ۶ بازی به طور میانگین در هر بازی ۲.۳ و ۲.۲ گل به ثمر رسانده‌اند.

۴- این بازی دوئل طلایه‌داران فوتبال مالکانه در این فصل از لیگ است. بر اساس آمار «متریکا» پرسپولیس، بهترین تیم لیگ در ارائه فوتبال مالکانه است و در درصد مالکیت توپ، تعداد پاس و دقت پاس در رتبه اول لیگ این فصل است و استقلال در این پارامتر‌ها سوم است. استقلال که بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد، بیشترین امیدگل، شوت و شوت در چارچوب را به نام خود زده است. استقلال تنها تیمی است که در تمام دیدار‌های نیم‌فصل دوم گل زده است. پرسپولیس هم یکی از فرصت طلب‌ترین تیم‌های لیگ است و در نرخ تبدیل شوت به گل دوم است. این تیم بیشترین گل زده را نسبت به امیدگل دارد که به این معناست که راحت‌تر از هر تیم دیگری به گل می‌رسد.

۵- در تقابل‌های رسمی دو تیم پرسپولیس دست بالا را دارد و در مجموع دیدار‌ها استقلال. در دیدار‌های رسمی پرسپولیس ۲۵ بار برنده شده و استقلال ۲۳ بار. اما در بازی‌های غیررسمی استقلال ۳ بار به پیروزی رسیده تا مجموع برد‌های این تیم ۲۶ باشد. مصاف این دو تیم در لیگ برتر ۲۴ بار مساوی شده، که پرتساوی‌ترین رویارویی اداوار این مسابقات محسوب می‌شود. ۸ بازی آخر دو تیم در تمام مسابقات، ۷ بار مساوی شده است.

۶- پرسپولیس طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری را در دربی پشت سر می‌گذارد. این تیم ۱۲ دربی است که نباخته و از دربی برگشت لیگ هفدهم به ۴ پیروزی و ۸ تساوی دست یافته است. از این ۱۲ دربی، ۸ دربی سرمربی پرسپولیس، یحیی گل‌محمدی بوده و این مربی هم در حال ثبت رکورد کم‌نظیری در شکست‌ناپذیری در دربی است. آخرین پیروزی استقلال در دربی با مربیگری یک مربی خارجی یعنی وینفرد شفر شکل گرفت حالا ریکاردو ساپینتو به دنبال تکرار این تجربه در استقلال است.

۷- صفر ایرانپاک با ۷ گل بهترین گلزن تاریخ شهرآورد است. رکوردی که چند دهه است هیچ بازیکنی نتوانسته آن را بشکند. در جمع بازیکنان فعلی دو تیم، ارسلان مطهری با ۴ گل، بهترین آمار را دارد. مهدی قایدی، مهدی عبدی، علی نعمتی، سروش رفیعی، وحید امیری، سجاد شهباززاده، گئورگی گولسیانی، عیسی آل‌کثیر، روزبه چشمی وامید عالیشاه دیگر بازیکنانی هستند که سابقه گلزنی در این بازی مهم را دارند.

۸- مهدی قایدی با نمره ۷.۴۵ دومین بازیکن برتر فصل و بهترین بازیکن استقلال است. این بازیکن که با ۹ گل بیش از هر بازیکن دیگری در استقلال گل زده، رویایی‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کند و در ۴ بازی متوالی گل زده است. علیرضا بیرانوند که رکورددار بیشترین کلین‌شیت در این فصل است با نمره ۷.۴۰ بهترین بازیکن پرسپولیس و پنجمین بازیکن برتر فصل است. بیرانوند با ۹ کلین‌شیت برابر استقلال، مقابل هیچ تیمی در لیگ برتر به این اندازه موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده است. دو بازیکن خارجی با ۶ گل بهترین گلزنان پرسپولیس هستند. یورگن لوکادیا که دقیقاً یک نیم فصل از جداییش از پرسپولیس می‌گذرد در کنار گولسیانی که گلزنی در پرسپولیس را از دبل در بازی رفت آغاز کرد بهترین گلزنان سرخپوشان هستند.

۹- آرمان رمضانی و شیخ دیاباته ۲ بازیکنی هستند که سابقه عضویت در تیم مقابل را دارند. در ترکیب استقلال به جز رمضانی، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند، ارسلان مطهری و محمدحسین مرادمند سابقه همکاری با یحیی گل‌محمدی را دارند.

۱۰- یکی دیگر از مواردی که به جذاب‌تر شدن دربی کمک می‌کند این است که دو تیم بدون مصدوم و محروم خاصی پا به این دیدار می‌گذارند و دو مربی با دست کاملاً باز ترکیب ایده‌آل خود را خواهند چید.

۱۱- پیام حیدری داور این مسابقه خواهد بود. این داور قبلا تقابل دو تیم در جام‌حذفی را هم قضاوت کرده بود. حیدری ۹ قضاوت در این فصل داشته و شاید یکی از نکات بارز داوری او، آمار کم پنالتی هاست که تنها یک بار نقطه پنالتی را نشان داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی