تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

معمای مجوز حرفه‌ای؛ سندسازی یا ..؟

رسیدن به روز‌های پایانی بارگذاری مدارک مالکیتی باعث شده تا ابهامات پرشماری در زمینه صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی برای سرخابی‌های پایتخت به وجود آید.

کد خبر: ۱۴۸۲۳۲
۱۲:۳۸ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲

معمای مجوز حرفه‌ای؛ سندسازی یا ..؟

دیدارنیوز: کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمامی تیم‌ها در سطح این قاره تا روز یازدهم فروردین‌ماه مهلت داده بود تا در مسیر مرحله به مرحله بارگذاری مدارک برای دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی، اسناد و مدارک مالی خود را بارگذاری کنند. در ایران، بسیاری از باشگاه‌ها این اقدام را انجام دادند، اما عملکرد سرخابی‌های پایتخت به واسطه باز بودن پرونده‌های جنجالی مثل آندره‌آ استراماچونی و بوژیدار رادوشوویچ زیر ذره‌بین هواداران ۲ تیم قرار داشت که سرانجام مشخص شد مدیران باشگاه استقلال در این زمینه ناموفق بودند، اما پرسپولیسی‌ها توانستند مدارک لازم را بارگذاری کنند.

روزگار متفاوت سرخابی‌ها در مسیر کسب مجوز

استقلالی‌ها در زمینه بدهی، به جز استراماچونی به چهره‌هایی مثل لئوناردو پادووانی و احمد موسوی هم بدهکار بودند و همین مسئله باعث شد تا در زمینه بارگذاری مدارک مالی، آبی‌ها دستِ خالی داشته باشند و نتوانند از سهمیه به‌دست آمده دفاع کنند و همین مسئله باعث شده تا شانس استقلال برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا به حداقل برسد. روز دهم خردادماه موعد اعلام نام تیم‌هایی است که مجوز حرفه‌ای‌سازی دریافت کرده‌اند که با وجود تلاش‌های انجام شده از سوی مدیران باشگاه استقلال و البته مسئولان وزارت ورزش، به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های اخیر مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، آبی‌ها شانس برای حضور در فصل جدید رقابت‌های آسیایی ندارند.

باشگاه پرسپولیس تنها پرونده در جریانش در کمیته انضباطی فیفا مرتبط با شکایت بوژیدار رادوشوویچ بود که طبق توافق انجام شده با این دروازه‌بان کروات، مدیران باشگاه مدارک مرتبط با این توافق را بارگذاری کردند و سپس واریز قسط دیگری از مطالبات رادوشوویچ باعث شد تا عملاً در زمینه مباحث مالی مشکل دامان‌گیر سرخ‌پوشان پایتخت نباشد. اما حل‌وفصل بدهی‌های مالی زمینه دریافت مجوز حرفه‌ای برای باشگاه پرسپولیس نیست و چالشی به نام «مالکیت مشترک» وجود دارد.

سناریوی تکراری با مشکلاتی مشابه

آبی‌پوشان پایتخت در فصل گذشته که از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شدند، بدهی مالی نداشتند، اما به واسطه مشکلات مالکیتی، مدارک‌شان مورد تایید (AFC) قرار نگرفت و حالا در شرایط بالعکس فصل گذشته، استقلالی‌ها بدهی مالی دارند و در نقطه مقابل، حریف سنتی‌شان با حل‌وفصل پرونده‌های مالی‌اش مشکل اصلی‌اش در زمینه مالکیت مشترک است که حالا گمانه‌زنی‌های جنجالی در این زمینه وجود دارد.

مالکیت سرخابی‌ها در یک روز تفکیک شد!

مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان بعد از حذف استقلال و پرسپولیس از دوره قبلی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا وعده دادند که مشکلات در زمینه صدور مجوز حرفه‌ای برطرف خواهد شد و تلاش آن‌ها معطوف به رفع مهم‌ترین چالش که مالکیت مشترک بود، شد. با وجود فرصت زمانی بیش از یک‌سال، اما بیش از ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها در بازار بورس عرضه نشد تا بازهم آن‌ها همچنان تحت مالکیت دولت باشند و با یک مالک مشترک کار خود را پیش ببرند.

مطلب مرتبط:

وزارت ورزش: مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس برطرف شد

سناریو پیشنهادی مسئولان عالی‌رتبه وزارت ورزش، تفکیک مالکیت سرخابی‌ها و در اختیار قرار دادن مدیریت آن‌ها برعهده وزارت‌خانه‌های صمت و اقتصاد بود. گفته می‌شود با وجود آنکه هنوز سهام ۵۱ درصدی در بازار بورس عرضه نشده تا رسماً استقلال و پرسپولیس از زیر سایه مالکیت دولت خارج شوند، اما در جلسه روز گذشته تفکیک مالکیت و واگذاری ۲ باشگاه به ۲ وزارت‌خانه متفاوت انجام شده تا بلکه با این تفکیک، موضوع مالکیت مشترک حل‌وفصل شود!

محسن معتمدکیا، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش‌وجوانان بعد از جلسه برگزار شده در عصر روز گذشته توضیح داد: «در پی برگزاری جلسه هیات واگذاری شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس، با راهکاری که توسط وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی‌سازی اندیشیده شد، موضوع مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به نحوی تا برگزاری جلسه مزایده برای واگذاری سهام مدیریتی حل شد و این دو باشگاه می‌توانند در این راستا در سامانه صدور مجوز حرفه‌ای نسبت به بارگذاری و ارائه مدرک مثبته خود اقدام کنند».

بند جنجالی علیه تصمیم وزارت‌خانه

مدیران دولتی در شرایطی روز گذشته دور یک میز نشستند و تصمیمی مهم و البته مبهم را درباره تفکیک مالکیت ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس گرفتند که تصمیم اتخاذ شده از سوی آن‌ها، با مفاد آیین‌نامه دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی در تعارض است و همین مسئله باعث شده تا اقدام تازه وزارت ورزش‌وجوانان به کمک استقلال و پرسپولیس نیاید و آن‌ها همچنان از دیدگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک مالک مشترک شناخته می‌شوند.

آیین‌نامه دریافت مجوز حرفه‌ای‌سازی در شرایطی آخرین نسخه آن تدوین شده که در صفحه ۳۴، بخش ۱۹، ماده ۳، بند ۲ به صراحت بیان شده که باید تغییر مالکیت تیم‌ها حداقل ۳ ماه قبل از موعد پایان مهلت صدور مجوز، انجام شود، اما حالا در فاصله حدود ۷۲ ساعت تا پایان مهلت قانونی برای ارائه مدارک مالکیتی، این تصمیم از سوی مدیران وزارت ورزش‌وجوانان اتخاذ شده که به نظر می‌رسد این تصمیم کمکی به استقلال و پرسپولیس نمی‌کند.

معمای مجوز حرفه‌ای؛ سندسازی یا ..؟

سند و مدرکی از تغییر مالکیت رویت نشد!

استقلال و پرسپولیس از اسفندماه سال ۱۴۰۰ وارد بورس شده‌اند و ۱۰ درصد سهام‌شان واگذار شده و اطلاعات مرتبط با ثبت شرکت‌ها و موارد حقوقی مرتبط به صورت شفاف بارگذاری شده است؛ لذا در همین زمینه، تغییرات مالکیتی هم باید در سامانه آپلود می‌شد که نگاهی به آخرین تحولات انجام شده در شرایط بورسی سرخابی‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق رخ نداده است.

فدراسیون فوتبال در دوره قبلی جریمه سنگینی را از سوی کنفدراسیون فوتبال متحمل شد و حتی اختیار بررسی مدارک تیم‌ها هم از فدراسیون گرفته و کمیته بدوی و استیناف مجوز حرفه‌ای‌سازی در فدراسیون به حالت تعلیق در آمدند. دلیل تصمیم (AFC) هم انجام سندسازی از سوی مدیران وقت فدراسیون فوتبال به سود سرخابی‌ها بود و همین مسئله باعث شده تا خطر تعلیق و جرایم سنگین‌تر در صورت تکرار اقدامات گذشته، فوتبال ایران را تهدید کند.

سرخابی‌ها به آسیا بر نمی‌گردند!

سرخابی‌های پایتخت به مانند فصل گذشته، همچنان تحت مالکیت مشترک هستند و اگر مسئولان ممیزی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه اقناع نشوند (که بسیار متحمل است)، به نظر می‌رسد که برای دومین دوره پیاپی خبری از صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی نخواهد بود و طبق آخرین اخبار و اطلاعات، ۲ تیم پرطرفدار فوتبال ایران شانسی حداقلی برای حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا دارند.

گفتنی است که استقلال فصل گذشته با قهرمانی در لیگ برتر موفق به کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان شد و سرخ‌پوشان پایتخت هم امید داشتند که با قهرمانی در لیگ برتر و یا جام حذفی در فصل جاری بتوانند سهمیه بگیرند و یا در صورت ناکامی حریف سنتی‌شان، از سهمیه استقلال استفاده کرده و با توجه به حضور در کورس مدعیان و قهرمانی احتمالی سپاهان، در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کنند که با توجه به شرایط پیش آمده ۲ تیم در وضعیتی بحرانی به سر می‌برند و احتمالاً جایی در فصل جدید رقابت‌های آسیایی نخواهند داشت!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی