تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

علت آشفتگی بازار مرغ در کردستان چیست؟

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان درباره چرایی کمبود و تفاوت قیمت مرغ در بازار گفت: علت آشفتگی بازار مرغ به خاطر خروج از مرز است.

کد خبر: ۱۴۸۱۱۱
۱۳:۵۵ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۲

علت آشفتگی بازار مرغ در کردستان چیست؟

دیدارنیوز: حامد قادرزاده در نشست سازمان بازرسی با مدیران استان کردستان، مالیات را ابزاری برای ایجاد درآمد و از همه مهم‌تر توزیع عادلانه ثروت ملی عنوان کرد و با اشاره به وضعیت اقتصادی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ اعتبارات محل تبصره ۱۸ استان بیش از ۱۰۰ درصد جذب شد، اما سؤال اینجاست آنچه که جذب شده در جهت بهره‌وری محیط و اقتصادی استان بوده یا خیر، قطعا این هدف جز با هم‌افزایی دستگاه‌های متولی این حوزه امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: در سال گذشته یک هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ به استان اختصاص یافت که تاکنون ۷۵ درصد آن عملیاتی و جذب بقیه نیز تا پایان تیرماه فرصت است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان با تأکید بر اینکه سازمان بازرسی برای تنظیم بازار و تعدیل سیاست‌های قیمت‌گذاری وارد کنند، تصریح کرد: قیمت ثابت برای یک محصول در همه حوزه‌ها در کل کشور، نه علمی است نه عملیاتی، اگر بخواهیم حوزه سلامت اقتصادی در حوزه مالی و سلامت تحقق یابد، حتما باید از ظرفیت استان‌های کشور با دو بعد جمعیت و وضعیت جغرافیایی مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره چرایی کمبود و تفاوت قیمت مرغ در بازار افزود: علت آشفتگی بازار مرغ به خاطر خروج از مرز است، سیستم اقتصادی زمانی می‌تواند موفقیت داشته باشد که سیاست‌گذاری بر حسب وظیفه و شرایط استان باشد.

قادرزاده با اشاره به اینکه در دو دهه آینده بار جمعیت فراوانی در غرب کشور خواهیم داشت، بیان کرد: اگر به سود مزیت نسبی حرکت نکنیم، نمی‌توانیم پاسخ‌گوی نیازمندی‌های مردم باشیم. در حوزه میوه دخالتی در قیمت‌گذاری نداریم و تفاوت قیمت ناشی از آن است که در محلات هم حتی قیمت یکسان نداریم.

وی اظهار کرد: بنده معتقدم دستگاه‌های نظارتی ضمن نظارت، در سیاست‌گذاری‌ها نیز راستی‌آزمایی علمی صورت گیرد چرا که دیکته‌ای عمل کردن پاسخ‌گو نیست.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان درباره وضعیت آموزشی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نظام دستوری مناسب برای مدیریت اقتصادی کشور لحاظ شود، باید آموزش و پرورش در سطح ملی در جذب نیرو استاندار‌هایی را تعریف و بر اساس آن گام بردارد. ورودی‌هایمان در دانشگاه‌ها، خروجی‌های آموزش و پرورش است، متأسفانه طی یک دهه اخیر به شدت با افت کیفیت تحصیلی مواجه هستیم.

قادرزاده با بیان اینکه اقتصاد استان کردستان بیشتر بر پایه خدمات است تا تولید، یادآور شد: باید زنجیره ارزش و تولید صورت گیرد. پیشنهاد می‌شود که یک برنامه آموزشی جامع تخصصی برای همه دستگاه‌ها برگزار شود تا خروجی آن اعلان سیاست‌گذاری برای سطح استان و کمک به دولت در جهت اصلاح قوانین در مجلس باشد.

قاچاق روزانه ۶۰ تن مرغ از سنندج به سایر استان‌ها!

پیمان اسکندری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این جلسه به وظایف حوزه کاری خود پرداخت و با اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ سال آینده به دلیل خشکسالی با چالش مواجه و استان‌هایی همچون کردستان و زاگرس نشین باید برای کشور غذا تولید کنند، اظهار داشت: استان کردستان به غیر از تخم‌مرغ، در سایر کالا‌های اساسی تولید کننده است، اما اکثر کالا‌ها و نهاده‌های دامی وابستگی شدیدی به واردات و نوسانات ارزی دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد دانه‌های روغنی، ۹۵ درصد کنجاله سویا، ۶۰ ذرت و ۵۰ جو، شکر و برنج وارداتی و متأثر از نوسانات ارزی است، افزود: مهم‌ترین چالش استان این است که در تنظیم بار نقشی ندارد و به صورت متمرکز و کشور تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان درباره نابسامانی بازار مرغ در چند روز توضیح داد: در چند روز اخیر در استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی داشتیم و با وجود این بحران در کشور، در اسفندماه ۵ هزار تن گوشت مرغ برای ۳۵۰۰ مصرف‌کننده تولید کرده‌ایم، یعنی در این شرایط نیز ۱۵۰۰ تن مرغ مازاد داریم، اما اختلاف قیمت استان با سایر استان‌های همجوار باعث کمبود و قاچاق شده است.

وی مدعی شد: اکنون برای هر مرغداری و کشتارگاه یک ناظر گذاشته، صبح‌ها از دربِ کشتارگاه تا مغازه خرده‌فروشی محموله پلمب می‌شود، اما به محض توزیع در واحد‌های توزیعی، علی‌رغم اینکه نیاز سنندج ۴۰ تن مرغ است، تا ساعت ۱۱:۳۰ پیش‌ازظهر ۶۰ تن مرغ با ماشین‌های سواری هر کدام ۱۵ تا ۳۰ عدد مرغ از این شهرستان به سمت کرمانشاه، همدان و سایر استان‌ها خارج می‌شود.

اسکندری بیان کرد: پس از اجرای طرح یارانه سازی مردمی قاچاق مرغ قطع شد، اما با افزایش دلار، چند روزی است که به عنوان کالای مسافر به سمت استان‌های دیگر و عراق قاچاق می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید متأثر از سیاست‌های کشوری هستیم، عنوان کرد: هم‌اکنون خروج زنده و لاشه مرغ ممنوع شده، اما از طریق مصرف‌کننده‌ها جمع‌آوری و خروج می‌شود. این مشکل تا دهم اردیبهشت ماه ادامه داشته و سپس به حالت باز می‌گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با یادآوری اینکه شعار سال؛ مهار تورم با رشد تولید تحقق پیدا می‌کند، ابراز داشت: مرغداران اکنون اظهار کرده که کیلویی ۲۵ هزار تومان دست‌مان می‌گیرد و این در حالی‌ست که قیمت نهاده‌های دامی نیز افزایش یافته و با این شرایط جوجه‌ریزی نمی‌کنیم.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی