تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آتشی که "نان" دستفروشان بازارچه قدیم را سوزاند (دل‌نگرانی کسبه جمعه بازار یاسوج)

News Image Lead

آتشی‌که چندی پیش به جان جمعه بازار قدیمی یاسوج افتاد، زندگی و کسب و کار دستفروشان این بازار را یک شبه خاکستر کرد تا جایی که این روز‌ها کسب و کار و درآمد به دغدغه و نگرانی حدود ۱۰۰۰ نفر از کسبه این بازارچه و خانواده‌های آن‌ها تبدیل شده که حالا نه می‌توانند مثل گذشته در بازار قدیمی فعالیت کنند و نه امکان انتقال به غرفه‌های جدید الاحداث شهرداری را دارند.

کد خبر: ۱۴۸۱۰
۱۰:۴۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ چهارشنبه گذشته 23 آبان ماه شماری از دستفروشان شهرستان یاسوج به نشانه اعتراض در جابجایی محل فعالیت‌شان توسط شهرداری این شهرستان و انتقال به بازارچه جدید و پرداخت هزینه جهت خریداری و استقرار در غرفه‌های بازارچه در اقدامی نمادین مقابل استانداری یاسوج سفره خالی پهن کردند و گرد آن جمع شدند که شاید از سوی مسئولان استان به مشکل‌شان رسیدگی شود.

یکی از دستفروشان بازارچه به نام "لطف الله فریدون خواه" در گفت و گو با خبرنگار ایلنا و مشکلات به وجود آمده در جابجایی محل کسب شان گفت: ما برای رسیدگی به وضعیت معیشتی و به صورت کاملا مسالمت آمیز مقابل استانداری یاسوج تجمع کردیم.

وی افزود: ما بیش از 1000 دستفروش هستیم که به دلیل مشکل تغییر محل بازارچه قدیمی و انتقال آن به غرفه های جدید شهرداری در استانداری تجمع کردیم و از مسئولان می خواهیم چاره ای برای حل مشکل بکنند.

شهرداری خودش ما را به اینجا منتقل کرد

این دستفروش بازارچه افزود: سال 86 بهرامی شهردار وقت شهرستان یاسوج، مکانی را در خارج از شهر برای‌مان در نظر گرفت و گفت همگی باید به آنجا منتقل شوید و دلیل این اقدام را تجمع ما در مرکز شهر و سد معبر عنوان کرد. ما نیز علیرغم اینکه این مکان زمینی برهوت و فاقد حتی سرویس بهداشتی بود، پذیرفتیم و به آنجا نقل مکان کردیم.

فریدون خواه عنوان کرد: بعد از مدتی با هزینه خودمان داربست زدیم و غرقه ساختیم که بعد شهرداری از هر دستفروش ماهیانه 20 هزار تومان و بعد از مدتی 70 هزار تومان گرفت که با یک حساب سرانگشتی سالانه از 970 غرفه دار رقمی حدود یک میلیارد عوارض دریافت می‌کند که واقعا پرداخت چنین مبلغی برای اجاره غرفه از توان ما خارج است.

این کاسب جمعه بازار یاسوج گفت: ما همه فقیریم و کهکیلویه و بویراحمد استان محرومی است. ما اگر نیاز نداشتیم دستفروشی نمی‌کردیم. با این رفتارها در حق ما مردم فقیر ظلم می‌شود. تقریبا دو ماه پیش نیز در این بازارچه آتش‌سوزی رخ داد که در پی آن برق این محل قطع شد که از سوی شهرداری هیچ کمکی در این زمینه به ما نشد.

100 میلیون هزینه غرفه های جدید

وی ادامه داد: به تازگی نیز شهرداری یک جایگاه جدید برای دستفروشان احداث کرده و می‌گوید هر نفر باید برای غرفه‌های 10 الی 12 متری 100 میلیون تومان پول بدهد. همه دغدغه ما دستفروشان این است که 10 سال است داریم این جا عوارض پرداخت می‌کنیم در حالی که همه ما اگر پول های‌مان را روی هم بگذاریم یک میلیون هم نمی شود.

فریدون خواه در ادامه گفت: در حالی ما را مجبور به رفتن می‌کنند که آقای جاوید شهردار سابق یاسوج به ما قول داده بود که جایگاه فعلی‌مان را ساماندهی کنند که متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت. در بین ما افرادی با تحصیلات عالیه وجود دارد که بر اساس نیاز به این شغل روی آورده و همه ما زن و فرزند داریم و باید هزینه‌های زندگی‌مان را از همین محل دربیاوریم. حدود 150 زن در بین ما هست که سرپرست خانوارند و برای خرید چرخ خیاطی کارت یارانه‌شان را گرو گذاشته و در این غرفه ها با خیاطی کردن هزینه زندگی‌شان را می‌پردازند.

وی اضافه کرد: روزی که در محل استانداری اعتراض کردیم استاندار و شهردار داخل ساختمان استانداری بودند که اصلا سمت ما نیامدند و تنها یکی از مسئولان استانداری به نمایندگی از آنها نزد ما آمد و قول داد که  موضوع را پیگیری خواهد کرد که هیچگونه اقدامی تاکنون در این زمینه انجام ندادند.

جمعه بازار فاقد هرگونه ایمنی

سید هدایت الله اکبری رئیس شورای شهر یاسوج نیز درباره اعتراض دستفروشان این شهرستان در مقابل استانداری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: مکان فعلی جمعه بازار فعلی فاقد هرگونه ایمنی و مسائل امنیتی است و چندی پیش دچار آتش سوزی شد و تعدادی از غرفه های آن از بین رفت.

وی ادامه داد: بعد از آتش‌سوزی شهرداری از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرد و دادستانی شهرستان، شهردار، اعضای شورای شهر و معاون عمرانی را احضار کرد و حتی اعضای شورای شهر با قید ضمانت آزاد شدند به دلیل اینکه این غرفه‌ها فاقد ایمنی بودند و مجوز فعالیت نداشتند.

اکبری گفت: جمعه بازار این شهرستان باید ساماندهی شود و به هیچ وجه جایگاه فعلی آن استاندارد نیست و تنها چند داربست توسط دستفروشان برپا شده و با گونی سقف و اطراف آنها را پوشانده اند و فاقد ایمنی است ولی متاسفانه دست فروشان حاضر نیستند به مکان جدید که توسط سرمایه گذار شخصی ساخته شده نقل مکان کنند.

تنها 486 نفر کاسب جمعه بازار طرف قرار داد شهرداری هستند

وی مطالبه 100 میلیونی از هر دستفروش بابت هر غرفه جدید را تکذیب کرد و اظهار داشت: قرار بر این بود که از سوی شورای شهر، شهرداری، دادگستری و سرمایه گذار هر کدام یک کارشناس انتخاب کنند و از سوی دادستان املاک جدید را بر اساس متراژ موقعیت مکانی که در بازار دارد، قیمت گذاری کنند و حتی گفتیم سرمایه گذار طی دو قسط پول را از کاسبان جمعه بازار بگیرد.

رئیس شورای شهر یاسوج ادامه داد: یک قسط را زمان انعقاد قرداد و قست دیگر را زمان تحویل املاک بدهند. حتی گفته شد افرادی که توان مالی ندارند که از این املاک خریداری کنند با معرفی شهرداری طبق اظهارات کارشناس رسمی دادگستری اجاره پرداخت کنند.

اکبری تصریح کرد: تنها 486 نفر از کاسبان جمعه بازار یاسوج طرف قرارداد شهرداری هستند و حدود بیست نفر از این افراد بیش از چند غرفه در بازارچه دارند و این تعداد بیش از 900 نفر هستند که غرفه اجاره کرده و هزینه پرداخت می کنند.

 وی در پایان گفت: ظرف 5 دقیقه سیم برق در این بازار اتصال کرد و بیش از 15 غرفه به طور کامل در آتش سوخت و این اتفاق شب رخ داد که کسی حضور نداشت. اگر روز این اتفاق می‌افتاد حداقل ده ها نفر کشته می‌شد.

 

منبع: ایلنا/مریم بازوند/۲۸ آبان ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی