تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

پیشگیری ضروری است (بررسی راهکار جلوگیری از اسیدپاشی)

News Image Lead

هر انسانی در زندگی خود با نگرانی‌های گوناگونی مواجه است، برخی ریشه ترس‌ها را در کودکی افراد پیدا می‌کنند و برخی برای پیدا کردن بروز رفتار خاص افراد زندگی اجتماعی آن‌ها را مورد سوال قرار می‌دهند. یکی از ترس‌هایی که بر ترس از بلندی، تاریکی یا حتی ترس از رویارویی با خشونت در خیابان، گریبان ایرانیان را گرفته، این ترس است که بالاخره روزی مورد حمله اسیدپاشی قرار بگیرند.

کد خبر: ۱۴۸۰۸
۱۰:۳۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ هر انسانی در زندگی خود با نگرانی‌های گوناگونی مواجه است، برخی ریشه ترس‌ها را در کودکی افراد پیدا می‌کنند و برخی برای پیدا کردن بروز رفتار خاص افراد زندگی اجتماعی آنها را مورد سوال قرار می‌دهند. یکی از ترس‌هایی که بر ترس از بلندی، تاریکی یا حتی ترس از رویارویی با خشونت در خیابان، گریبان ایرانیان را گرفته، این ترس است که بالاخره روزی مورد حمله اسیدپاشی قرار بگیرند. ترسی که در ذهن ایرانیان جایگاهی جدید و عمیق دارد تا جایی که در آبان ۹۳ افرادی فقط با پاشیدن آب، طعم تلخ ترس را به تعداد زیادی از شهروندان چشاندند.

به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بخش عمده‌ای از طرح مقابله با اسیدپاشی در لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» و بخشی هم در لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان» به موضوع اسیدپاشی اشاره شده است. معصومه ابتکار در این زمینه گفته بود: طرحی هم توسط مجلس در خصوص اسیدپاشی دنبال می‌شود که ما هم مخالفتی نداریم و امیدوارم چون در دو بخش لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت و لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان وجود دارد، با یکدیگر همپوشانی نداشته باشند. به گزارش ایلنا، ابتکار افزود: لایحه کودکان و نوجوانان به تصویب رسیده و مجلس باید فقط آخرین اصلاحیه‌های شورای نگهبان را تحویل دهد.

جرمی که عقیم می‌ماند

یک وکیل دادگستری در خصوص موضوع اسیدپاشی به دو نکته در جرم انگاری این مساله اشاره می‌کند و به «آرمان» می‌گوید: دسترسی ساده به مواد اسیدی از اهمیت بالایی برخوردار است و ما به تکرار گفتیم که اداره اماکن، فروشندگان مواد شیمیایی و نیروی انتظامی درباره تولید، توزیع و فروش آن نظارت کافی داشته باشد. هر شخص با هر نیتی اقدام به فروش این مواد نکنند و تا از ضرورت نیاز به فروش آن اطمینان حاصل نکرده اند، اقدام به فروش نکنند. هوشنگ پوربابایی با بیان اینکه این مساله باعث می‌شود تا موارد مشابه کمتر تکرار شوند، ادامه می‌دهد: از طرفی امکان قصاص افراد وجود ندارد و افرادی که مرتکب چنین جرائمی می‌شوند را نمی‌توان به پرداخت دیه محکوم کرد، چون توانایی پرداخت را ندارند؛ پس این جرم از نظر توانایی اجرا عقیم می‌ماند و این باعث تلاطمی در جامعه خواهد شد که هر آن هر فرد با هر خصومتی می‌تواند مرتکب چنین کاری شود. این پیشگیری ضروری و ناگزیر است. یکی از راه حل‌هایی که برخی برای افرادی که مورد تهاجم و اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، ازدواج با فرد متهاجم است. دیدگاهی که شاید قربانی را در نظر نگرفته است و به نیازهای او اندک توجهی ندارد. پوربابایی تفکر غالب را بر این اساس اعلام کرد که فردی که امکان ازدواج را پیدا نمی‌کند، مبادرت به چنین عملی دارد، اما همه مطلب این نیست؛ او توضیح می‌دهد: ممکن است فردی به دلیل شرایط مالی چنین کاری انجام دهد. هرچند درباره افرادی که به دلیل امور علقی دست به این کار می‌زنند، این افراد را باید اینگونه تفسیر کرد که اینگونه معاملات رفتاری ناشی از اکراه است، فرد به واسطه اسیدپاشی فردی را که علاقه‌ای به ازدواج با او نداشته ناگزیر به این ازدواج می‌کند. شرایط خانوادگی لازم در این رابطه وجود ندارد، اگر از ابتدا فرد آسیب دیده قصد ازدواج داشت که دست رد به سینه فرد نمی‌زد، حال اگر چنین ازدواجی رخ دهد، مسائل خانوادگی دچار تشدد خواهد شد که اصلا آن را پیشنهاد نمی‌کنم.

فروش مواد اسیدی تحت نظارت کامل

یکی از راهکارهایی که نمایندگان برای کاهش اسیدپاشی در سطح جامعه پیش گرفته‌اند، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی است. به گفته فاطمه حسینی، نماینده مجلس در تیر 97 قرار است راهکارهایی در زمینه «تامین هزینه‌های درمان بزه دیده» از طریق پیش‌بینی در ردیف «تامین هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج» در بودجه سالانه در نظر گرفته شود. به گزارش ایرنا، از سوی دیگر در این طرح، جبران خسارت معنوی بزه دیده نیز علاوه بر جبران خسارت مادی پیش‌بینی شده است. در ایران عمل اسیدپاشی به دلایل مختلف انجام می‌شود یک درگیری لفظی در خرداد 96 در جنوب تهران منجر به حمله اسیدپاشی شد و 14 مصدوم برجای گذاشت. پس برای کاهش این رفتار خشونت‌آمیز در جامعه چه باید کرد؟ پوربابایی تنها راه مقابله با چنین جرایمی را که با انگیزه‌های متفاوت و متعدد انجام می‌شود، پیشگیری از وقوع جرم می‌داند و توضیح می‌دهد: طبیعی است، اگر وسایل جنایت برای فردی که نیاز به ارتکاب جنایت دارد مهیا شود رغبت و انگیزه کافی برای ارتکاب وجود خواهد داشت. زمانی که تهیه وسایل مجرمانه برای این فرد مهیا نباشد ممکن است، انگیزه عمومی فرد هم کاهش پیدا کند. جامعه ما وسایل ارتکاب جرم را به راحتی در اختیار افراد می‌گذارد، بنابر این ناگزیر باید تبعات آن را تحمل کند. باید در این خصوص پیشگیری عاجل انجام شود و افراد تحت نظارت کامل اقدام به فروش مواد اسیدی کنند. اسید مایع خطرناکی نیست که فقط در ایران وجود داشته باشد، البته حمله‌های اسیدپاشی هم محدود به ایران نیست. با این حال استفاده ساده و تکرار این کار موجب نگرانی افراد می‌شود. به گفته این وکیل دادگستری کشورهای دیگر به مجرد اینکه اتفاقی از طرف افراد خطرناک پیش‌بینی می‌شود، بلافاصله درصدد جبران مافات برمی‌آیند و به صورت کارشناسانه به حل آن می‌پردازند. آنها صبر نمی‌کنند که جرمی اتفاق بیفتد تا برای حل آن تلاش کنند. در واقع به نحوه اجرای مجازات فکر نمی‌کنند و برای پیشگیری تلاش می‌کنند. در زمینه مواد اسیدی پیشگیری از دسترسی افراد به این مواد به سادگی صورت می‌گیرد و باید آن را انجام دهیم که به طور ناخودآگاه جرایم ما کاهش پیدا می‌کند.

 

منبع: آرمان/ آیدین پورخامنه/۲۸ آبان ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی