تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
مهم‌ترین معضل کشور حجاب است یا اقتصاد؟

هشدار واعظ شهر

در شرایطی که تندروهای داخلی مساله مهم اقتصاد و معیشت مردم را فراموش کرده و هر روز بر طبل برخورد با زنان بی‌حجاب و محدود کردن آنها می‌کوبند، شیخ حسین انصاریان بخش مهمی از سخنرانی‌هایش در شب‌های قدر را به مسئله پوشش زن‌ها و مواجهه با آن اختصاص داد. دیدگاه‌های او درباره‌ «پوشش زن‌ها» و «مواجهه با آن» بازتاب‌های متعددی داشته است.

کد خبر: ۱۴۸۰۱۰
۱۰:۴۰ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۲

هشدار واعظ شهر

دیدارنیوز: شیخ حسن انصاریان گفت: ۹۰ درصد خانم‌های بی‌حجاب را مقصر نمی‌دانم و دعاگوی آن‌ها هم هستم و دلم برای‌شان می‌سوزد.

حسن همایون در روزنامه سازندگی نوشت: «از امروز طرح حجاب و عفاف توسط نیروی انتظامی اجرا می‌شود و دوربین‌های این نیرو برای جریمه و توبیخ زنان بی‌حجاب به کار گرفته می‌شود. تاکید احمدرضا رادان، رئیس پلیس کشور بر اجرای طرح کنترل حجاب با دوربین‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اجرای این طرح نه تنها همراهی افکار عمومی را ندارد بلکه مخالفت‌های جدی هم در دولت و هم در میان علمای دینی دارد. به طور مثال سکینه‌سادات پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در توییتی از سازوکار‌های غیرقانونی در مواجهه با مساله حجاب انتقاد کرد و گفت: «منع خدمات اجتماعی مغایر اصول ۱۹و۲۰ ق. ا، خلاف عدالت و مصداق بارز بی‌قاعده است! نمی‌توان هنجارشکنی را با تصمیمات غیرقانونی، غیراسلامی و غیرعقلانی مهار کرد. برنامه‌های قاعده‌مند و شنیدن سخن قانون‌گریزان از عناصر عقلانیت مدیریت علوی می‌باشد. همه بی‌استثنا باید به قانون تمکین کنیم.»

همچنین در تازه‌ترین رویداد شیخ حسین انصاریان هم بخش مهمی از سخنرانی‌هایش در شب‌های قدر را به مسئله پوشش زن‌ها و مواجهه با آن اختصاص داد. دیدگاه‌های او درباره‌ی «پوشش زن‌ها» و «مواجهه با آن» بازتاب‌های متعددی داشته است.

سخنان او در دو طیف مخاطب را هدف گرفته بود؛ وجهی از سخنان واعظ شهر معطوف به زن‌ها و دختر‌ها و وجهی دیگر هم به نهاد‌های قدرت و نیروی انتظامی بود. به همین اعتبار، رسانه‌های مختلف به آن پرداختند.

۱. براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها شیخ حسین انصاریان در سخنرانی شامگاه بیست‌ویکم رمضان (۲۲ فروردین ماه) هم به مساله پوشش و حجاب زن‌ها پرداخت و هم تذکر‌هایی را نسبت به متولیان امر در حوزه‌های مختلف دستگاه قضایی، انتظامی و اجرایی کشور داشت. در بخشی که انتقاد‌هایی را متوجه وضع موجود کرد، گفت: «هر کس لازم است بشنود با روزی کسانی که مرتکب منکر می‌شوند نباید درگیر شد. حضرت علی تا روز آخرین روزی کسانی را که می‌گفتند به آخرت اعتقادی ندارند را پرداخت کرد. به هر گنهکاری منافق نگویید.» این سخنان شیخ‌حسین انصاریان در فضای ایراد می‌شود که از آغاز تعطیلات نوروز در واپسین روز‌های اسفند ماه گذشته تا هفته دوم فروردین ماه سال جاری بر اساس گزارش‌های رسمی صد‌ها واحد تجاری و صنفی اعم از اغذیه‌فروشی، پاساژ، مرکز تجاری و... به اتهام‌هایی نظیر کشف حجاب، روزه‌خواری و نظایر این پلمب شده است.

همچنین بخشی دیگر از هشدار و انذار‌های این روحانی سرشناس به مقام‌های مسئول ناظر بر حقوق متهمان بود و در این باره تصریح کرد: «عباد خدا را نترسانید. به هیچ‌کس نگویید فردا ساعت ۵ صبح اعدام می‌شوی، در حالی که نه حکم او اعدام است و نه می‌خواهید اعدامش کنید. یک مصداق اسیر، زندانی‌ها هستند. اگر من را زندانی کردید، بر سر من نزنید، به من فحش ندهید، هرچه خواستم به من بدهید.‌ ای برادران زندانبان و‌ ای برادران دادگستری، مولا علی به امام حسن (ع) گفت ابن ملجم گرسنه است، غذای من را برای او ببرید. آن‌ها که صندلی دارند اگر غیر این عمل کنند، ضد قرآن هستند.»

این روحانی که از پایگاه اجتماعی بالایی در میان شهروندان دیندار برخوردار است و سال‌هاست، خطیب ثابت مسجد همدانی‌های تهران است نسبت به وضع موجود در برخورد با متهمان همچنین برخورد با زن‌های موسوم به بدحجاب و مساله کشف حجاب منتقد است و صراحتا عنوان می‌کند: «حالا اگر می‌خواهید من را دستگیر کنید و بگویید مخالف جمهوری اسلامی هستم خیلی خب، شاید من‌ و چند نفر دیگر مخالفتی هم داشته باشیم و جریمه هم بشویم.»

او همچنین در بخشی دیگر از سخنانش بر رعایت حق انتقاد و آزادی بیان منتقدان و حتی مخالف‌های وضع موجود تاکید و عنوان می‌کند: «به‌عنوان مثال، فردی به هر دلیلی اعلام می‌کند که مخالف جمهوری اسلامی است، خب خواستن هیچ موضوعی زوری نیست؛ ما باید با این افراد مطابق آنچه پروردگار مهربان در قرآن فرموده است به صورت اخلاقی برخورد کنیم.»

۲. با مروری بر رسانه‌های اصولگرا متوجه می‌شویم این بخش از سخنان واعظ شهر که مواضع انتقادی به برخی رویه‌ها و اقدام‌های نهادی قدرت است؛ چندان مورد توجه قرار نگرفته است، اما بخش دیگر سخنان او که خطاب به زن‌ها و دختر‌ها درباره حجاب مورد توجه و دقت‌نظر رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا قرار گرفته است. شیخ حسین انصاریان در فرازی دیگر از سخنرانی‌های اخیرش خطاب به زن‌ها و دختر‌ها درباره حجاب نکاتی را طرح و تبیین می‌کند. او در این بخش از سخنانش عنوان کرده بود: «خواهران! دختران بی‌حجاب! شما مورد محبت خدایید. چون خدا، درون شما را جهت داده به سمت خودش. اگر چادر صدیقه کبری (س)، زینب (س)، حضرت مریم، آسیه و حضرت نرجس‌خاتون را کنار گذاشته‌اید، شما کنار نگذاشتید، دیگران حجاب شما را کنار زدند. یعنی وجودتان و عقربه باطن‌تان را به طرف زنان آمریکا و انگلیس و اروپا جهت دادند.»

او در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به زن‌ها عنوان کرده بود: «مثل حر، عقربه وجودتان را جهت بدهید به طرف حضرت زهرا، حضرت زینب، حضرت ام‌البنین. کافی است در درون خودتان بگویید: خدایا! تو آفریننده مایی. تو در قرآن گفته‌ای حجاب. پیامبرت گفته حجاب. باشه، ما به تو برمی‌گردیم. به حضرت زهرا برمی‌گردیم... هر چند سال که بی‌حجاب بودی و باعث گناه دیگران شدی، اگر امشب این کار را انجام بدهی، بخشیده می‌شوی. شاهدش این آیه قرآن قُلْ یَا عِبَادِى الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» او در بخشی دیگر از سخنانش مقر مساله پوشش و حجاب را «زنان» نمی‌داند و در این‌باره گفت: «۹۰ درصد خانم‌های بی‌حجاب را مقصر نمی‌دانم و خیلی هم دعاگوی آن‌ها هستم و دلم برایشان می‌سوزد، حتی اگر بگویند غلط کرده‌ای. باطن این خانم‌ها با خداست. با نماینده‌های آن‌ها صحبت کنید و خواسته‌های‌شان را بشنوید.»

همچنین در بخشی دیگر از سخنانش که در خبرگزاری فارس منعکس شده عنوان کرده است: «ما هم اگر عقربه را بتوانیم با محبت برگردانیم، جوان دیگر جوان آمریکایی و انگلیسی نخواهد بود. این‌ها اهل توحید هستند فقط عقربه را برگردانده‌اند. اگر همه جمع شویم و دریایی از محبت برای این جوانان ایجاد کنیم و همت کنیم و مشکلات‌شان را حل کنیم، عقربه به طرف خدا بر می‌گردد. آن وقت، خودشان به شما میگویند: عجب کار بدی کردیم. خیلی زشت بود...»

مساله ساده و حیاتی همین رویکرد گزینشی یا پیشنهادها، توصیه‌های چهره‌های میانه‌رو است که در فضای اجتماعی کنونی عمدتاً دو سوی طیف تندرو اعم از جریان‌های رسانه‌ای اصولگرا و جریان‌های رسانه‌ای معارض هر یک متناسب با منافع و سوگیری‌های خاص جریان مطبوع‌اش ایده‌هایی میانه‌رو و عقلانی صادر شده از چهره‌های منصف و معتدل را مصادره به مطلوب و برجسته می‌کند و آن بخشی که با ایده‌های جریان مطبوع‌اش هم‌خوانی ندارد را به‌کلی نادیده می‌گیرد و به کناری می‌گذارد. تا وقتی در بر پاشنه این رویکرد‌های گزینشی و قطبی‌سازی می‌چرخد فضای عمومی جامعه به آشتی و صلح نخواهد رسید.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی