تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...

اعتراض نمایندگان به حذف واردات خودروهای دست دوم و پاسخ مجمع تشخیص!

پس از اعتراض شدید برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حذف واردات خودرو‌های سواری دست دوم از سوی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مجمع توضیحاتی ارایه کرد.

کد خبر: ۱۴۷۸۱۹
۱۳:۳۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

واکنش نمایندگان به حذف واردات خودروهای دست دوم

دیدارنیوز: نمایندگان مجلس در فضای مجازی نسبت به حذف واردات خودرو‌های سواری دست دوم از سوی هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان دادند که در این گزارش برخی از این واکنش‌ها و پاسخ مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره را می‌خوانیم.

در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نمایندگان به دولت مجوز واردات خودرو‌های دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال را دادند که این مصوبه به تایید شورای نگهبان هم رسید، اما هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این مصوبه مجلس را رد کرد که این موضوع واکنش‌هایی را در بر داشت از جمله برخی از نمایندگان در حساب شخصی خود در توئیتر نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که در ادامه بخشی از این واکنش‌ها را می‌خوانیم:

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در باره حذف واردات خودروی دست دوم نوشت: وقتی در مجلس نمی‌توانند در برابر خواسته به حق مردم و رای قاطع نمایندگان بایستند در جلسات محرمانه و پشت در‌های بسته آنچه که دلشان بخواهد انجام می‌دهند، ولو به قیمت ایجاد ناامیدی و نارضایتی آحاد مردم!

همچنین حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس در توئیتی نوشت: سخنگوی وزارت صمت می‌دانند واردات ماشین کار کرده مصوبه مجلس بود که با ایراد هیأت عالی حذف شد! لطفا در مورد واردات خودروی کار نکرده بفرمایید چرا با تأنی و تأخیر آن هم قطره چکانی؟! ضمنا از ثبت نام چه خبر آقای قالیباف؟!

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت‌جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در توئیتی نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد واردات خودرو‌های خارجی نشان داد که با تشخیص مصلحت مردم و نظام فاصله دارد. بگذریم از اینکه دخالت مجمع در خصوص مصوبات مجلس در حالیکه نه شورای نگهبان رد نموده و نه نمایندگان اصرار بر مصوبه داشته اند؛ خلاف قانون اساسی و تضعیف مجلس است.

سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در توئیتی نوشت: یک راه عقلانی کنترل مصرف بنزین، جایگزینی خودرو‌های کم مصرف با این هیولا‌های بنزین خوار است. وقتی رهبر انقلاب در سخنان نوروزی سال قبل، خودروساز‌ها را بدلیل کیفیت پایین تولیدات، مورد انتقاد شدید قرار دادند؛ مجمع تشخیص مصلحت با کدام حجت رای به حذف مصوبه مجلس برای واردات خودرو داد؟

سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ واردات خودروی کارکرده را آزاد کرده بود، اما این بند، به دلیل مخالفت هیات عالی نظارت مجمع حذف شد. هزار بار هم از ما بپرسید بازهم به هر راهکاری که انحصار تولید را بشکند رای مثبت می‌دهیم. آلودگی هوا، مصرف دوبرابر بنزین و قتل هزاران نفر در جاده‌ها کافی نیست؟

رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس در این باره نوشت: به نظر می‌رسد مانند سال قبل که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص با واردات خودرو‌های نو مخالفت کرد، امسال نیز اقدام به حذف مصوبه مجلس در خصوص خودرو‌های دست‌دوم کرده است؟! این حق مردم است بدانند چه کسانی و با چه استدلالی رای به حذف دادند؟ البته اگر ارزشی برای خواست بحق مردم قائل باشند.

وی همچنین نوشت: نکته مهم در مصوبه مجلس آنجا است که مجلس، صرفا اجازه واردات خودرو‌های کارکرده را به دولت داده است و هیچ گونه تکلیفی برای دولت ایجاد نکرده! آقایان حتی یک اجازه ساده را هم بر‌نمی‌تابند! از دیگر همکاران عزیزم در مجلس می‌خواهم در دفاع از حق مردم به این مسئله ورود جدی داشته باشند.

پس از این واکنش‌ها در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حذف واردات خودرو‌های سواری دست دوم توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می‌خوانیم:

در روز‌های اخیر مطالب و سوالاتی مبتنی بر مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع با واردات خودروی کار کرده در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز شبهاتی تکراری و پاسخ داده شده درباره جایگاه قانونی این هیئت در فضای مجازی منتشر شده است که از جمله آن، سوالات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

۱- بر خلاف آنچه که مکرراً از سوی برخی اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کلی و مطلق با واردات خودرو ندارد. گواه این امر، تأیید مصوبه ساماندهی صنعت خودرو توسط مجمع در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ است که طی آن واردات انواع خودرو با لحاظ مصلحت کشور و مردم، مجاز دانسته شده است.

۲- در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نیز واردات انواع مختلفی از خودرو و ماشین آلات نظیر آمبولانس و ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری پیش بینی شده بود که مغایر با سیاست‌های کلی تشخیص داده نشد و مورد تأیید هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرار گرفت.

۳- مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده که شامل انواع کشنده ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیئت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودرو‌های کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بند‌هایی از سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودرو‌های «سواری» از فهرست خودرو‌های کارکرده وارداتی، اصلاح کرد.

شایان ذکر است این مغایرت در کنار ۳۱ مغایرت دیگر بودجه ۱۴۰۲ با سیاست‌های کلی، به شورای نگهبان منعکس شده بود، مجلس محترم ۱۹ مغایرت را اصلاح و بر ۱۳ مورد از مصوبات خود اصرار کرد که در قالب موضوع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان، در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به صحن مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد و در جلسات فوق العاده مجمع، مورد بحث و تصمیم گیری واقع شد.

درضمن خاطر نشان می‌سازد: مصوبات هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی، با رای اکثریت اعضاء هیئت صورت می‌گیرد و در مصوبه مربوط به واردات خودرو‌های سواری کارکرده، اکثر قریب به اتفاق اعضاء هیئت بدان رای دادند.

لازم به ذکر است، هجمه و اتهامات غیر اخلاقی نظیر تهمت ارتباط اعضای هیئت عالی نظارت مجمع با مافیای خودرو! از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها، آسیب‌هایی را برای تعامل فعال و برادرانه میان ارکان نظام و ایجاد تشویش و نگرانی در افکار عمومی جامعه، ایجاد می‌کند و دوری از این فضا و پاسخ مستدل به سوالات، راهبرد مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی