تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

زلنسکی در افطاری با سربازان مسلمان؛ راهی جز آزادسازی «کریمه» نداریم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مراسم افطاری با سربازان مسلمان اوکراین اعلام کرد که راه جایگزینی جز آزادسازی کریمه (که در اشغال روسیه است) وجود ندارد.

کد خبر: ۱۴۷۷۷۱
۱۸:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۲

زلنسکی در افطار با سربازان مسلمان؛ راهی جز آزادسازی «کریمه» نداریم

دیدارنیوز: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ۷ آوریل در مراسم افطار با شماری از سربازان مسلمان اوکراینی که ماه رمضان را روزه می‌گیرند شرکت کرد.

زلنسکی در این ضیافت افطار که با حضور رهبران مجلس تاتار‌های کریمه و نمایندگان روحانیون این ناحیه برگزار شد، با تشکر از جامعه مسلمانان این کشور گفت این ماه «در همه جا در اوکراین، حتی در خط مقدم و حتی در شرایط جنگی، محترم شمرده می‌شود».

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود اضافه کرد: «تلاش روسیه برای به بردگی کشیدن اوکراین و سایر مردم اروپا دقیقاً از اشغال کریمه و سرکوب آزادی اوکراینی‌ها و مسلمانان تاتار کریمه آغاز شد.»

وی با انتقاد از رفتار روسیه با مسلمانان در کریمه گفت: «راه جایگزینی به جز آزادسازی کریمه، نه برای اوکراین و نه برای کل جهان، وجود ندارد.»

زلنسکی در افطار با سربازان مسلمان؛ راهی جز آزادسازی «کریمه» نداریم

زلنسکی پیشتر بار‌ها متعهد شده است که کریمه را که به گفته او «بخشی از مردم و جامعه اوکراین» است، آزاد کند.

مسکو در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک روسیه کرد، اما جامعه بین‌الملل این الحاق را به رسمیت نشناخته است. وضعیت آینده این شبه‌جزیره نیز یکی از موضوعات کلیدی در هر مذاکره‌ای برای پایان دادن به جنگ فعلی اوکراین به شمار می‌رود.

کرملین از اوکراین می‌خواهد حاکمیت روسیه بر کریمه و تمامی اراضی اشغالی را به عنوان شرط صلح به رسمیت بشناسد، اما کی‌یف انجام هرگونه مذاکره صلح با مسکو را منوط به خروج نیرو‌های روسیه از تمام مناطق اشغالی از جمله کریمه کرده است.

یک نظرسنجی در ماه فوریه و مارس توسط موسسه بین‌المللی جامعه شناسی کی‌یف نشان داده است ۶۴ درصد از اوکراینی‌ها می‌خواهند دولت برای بازپس گیری تمام اراضی کشورشان از جمله کریمه تلاش کند، حتی اگر به تشدید جنگ منجر شود.

کل جمعیت تاتار‌های دنیا تا ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در کریمه زندگی می‌کنند. در سال ۱۹۴۴ و بعد از خارج کردن این منطقه از اشغال آلمان نازی، تاتار‌های کریمه به دستور ژوزف استالین، رهبر وقت شوروی از این شبه‌جزیره رانده شده و در منطقۀ آسیای مرکزی اسکان داده شدند.

مذهب اصلی تاتار‌ها اسلام است، هرچند شماری از آن‌ها مسیحی و پیرو کلیسای ارتدوکس به شمار می‌روند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی