تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

مسجدی روباز در خوی

مساجد تاریخی خوی از مهم‌ترین مراکز عبادی است که هم اکنون اکثر آنان آباد شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۱۴۷۶۸۰
۱۳:۱۶ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲

  مسجدی روباز در خوی

دیدارنیوز: مساجد حاجی بابا، ملاحسن، حجتیه، شیخ، سیدالشهدا، داش آغلیان، سلمان خان، ملااحمد، مطلب خان و مسجد خان از مساجد قدیمی و تاریخی خوی هستند که همه آن‌ها آباد و کانون عبادت مومنان است.

شهرستان خوی بیشترین مساجد تاریخی را در آذربایجان غربی در خود جای داده است.

بایرام زاده، کارشناس میراث فرهنگی شهرستان خوی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه معماری بکار رفته در این بنا‌ها و آثار مذهبی کهن، منحصر به فرد است و جالب و تلفیق هنرمندانه دارد، افزود: تزئین کاشی کاری‌ها با مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی در انتخا ب رنگ، شکل و فرم در این مساجد چنان زیبا است که انسان شیفته معنویت را به سوی خود جلب می‌کند و در واقع دریچه‌ای از شناخت عظمت معماری اسلامی به روی انسان می‌گشاید.

بایرام زاده تصریح کرد:گنبد‌های آجری با منار‌ها و گلدسته‌های بلند، رواق‌ها با ستون‌های سنگی تراشیده و بدون تزئینات، شبستان‌های فراخ و دل گشا با طاق نما‌های بزرگ قوسی و محراب‌هایی با گچ بری‌های ساده از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری مساجد تاریخی خوی است.

مسجدی روباز در خوی

مسجد مطلب خان در خوی معروف به مسجد روباز، بنای تاریخی بازمانده از نیاکان این مرز و بوم و دوران کهن است. بنای اولیه این مسجد مربوط به دوره ایلخانی است، ولی در دوره قاجاریه توسط شخصی به نام مطلب خان در سال ۱۲۵۵ هجری و قمری تجدید بنا شده است.

این بنا از داخل به شکل هشت ضلعی است و ایوان هائی در داخل این اضلاع ساخته شده است.

این مسجد دو طبقه است و به وسیله راهرو‌هایی در چهار گوشه به صورت پله، پله به طبقه دوم راه دارد، ارتفاع آن ۱۵ متر و فاقد سقف است، این بنا در نوع خود در مقایسه با بنا‌های دیگر در سطح کشور بی نظیر است، ساخت این مساجد بیشتر به دوران صفویه و قاجاریه برمی گردد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی