تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یک کارشناس خودرو مطرح کرد

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به نفع مصرف کننده است!

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که اثری که اصلاح قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای برای مصرف کننده در میان مدت و بلندمدت دارد، اثر خوبی است، منتها به این شرط که نرخ ارز کنترل شود. اگر دوباره دلار دچار افزایش قیمت شدید بشود، این اثر تعدیل قیمت حذف می‌شود و بازار روند جهشی خود را ادامه می‌دهد.

کد خبر: ۱۴۷۶۴۵
۰۸:۳۷ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به نفع مصرف کننده است!

دیدارنیوز: مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو توسط شورای رقابت گفت: افزایش قیمت کارخانه‌ای با توجه به تورمی که در سه چهار سال گذشته داشتیم، اجتناب ناپذیر بوده است. اصلاح قیمت‌ها با دلایلی از جمله احتمال تحریک بازار و یا عامل سیاسی متوقف شده بود. در حالی که نمی‌توان در شرایط تورمی و افزایش هزینه تولید با قیمتی که ۱۸ ماه قبل تعیین شده بود، خودرو فروخت.

شجاعی افزود: با توجه به این که اصلاح قیمت باید تدریجی افزایش می‌یافته، اما این اتفاق نیفتاده است، قاعدتا الان اصلاح قیمت چشمگیر خواهد بود و اعدادی که گفته می‌شود بین ۳۰ تا ۷۰ درصدی است که خود این به یکباره اصلاح قیمت شدیدی است که یک شوکی را در کوتاه مدت حداقل به لحاظ روانی به بازار می‌دهد، چون یک سال و نیم اصلاح قیمت صورت نگرفته است. این اتفاق در میان مدت مثلا در یک بازه ۶ ماهه و در بلندمدت باعث می‌شود که زیان خودروساز کاهش پیدا کند، تولید بالا برود و یک اثر تعدیلی بر بازار بگذارد.

وی ادامه داد: اثری که این اصلاح قیمت‌ها برای مصرف کننده در میان مدت و بلندمدت دارد، اثر خوبی است، منتها به این شرط که نرخ ارز کنترل شود. اگر دوباره دلار دچار افزایش قیمت شدید بشود، این اثر تعدیل قیمت حذف می‌شود و بازار روند جهشی خود را ادامه می‌دهد.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو بیان کرد: توصیه من این است که زودتر نتیجه نهایی را اعلام کنند، چون وقفه ایجاد شده باعث تشدید التهاب بازار می‌شود. بهتر است اگر تصمیم گرفته شده زودتر اعمال بشود تا از این شوک روانی کوتاه مدت عبور کنیم.

شجاعی در رابطه با این موضوع که مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت درخصوص تفاوت قیمت جدید کارخانه و بازار آزاد گفته است که «قیمت‌های جدید به طور میانگین بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد از قیمت‌های دلالی بازار کمتر خواهد بود» گفت: گزاره غلطی است، شاید منظور این بوده که همچنان قیمت کارخانه‌ای پایین‌تر از قیمت بازار است، ولی این که گفته شود قیمتی که برای مثال در کارخانه یک میلیون قیمت دارد، صد درصد پایین‌تر از بازار است، یعنی صفر و ۱۵۰ درصد پایین‌تر هم که منفی می‌شود. با اصلاح قیمتی باز هم قیمت کارخانه‌ای فاصله چشمگیری با حاشیه بازار دارد، مثلا خودرویی که در کارخانه ۳۵۰ میلیون است در بازار آزاد ۹۰۰ میلیون است که با افزایش قیمت ۷۰ درصدی هم باز به مراتب ارزان‌تر از بازار است.

وی تصریح کرد: این افزایش قیمت گریزناپذیر بود،‌ای کاش زودتر و به صورت تدریجی رخ می‌داد تا دلالانی که از این اخبار سوءاستفاده می‌کنند، فرصت پیدا نکنند به التهابات دامن بزنند. ضمن این که کاش زودتر این فرآیند اداری طی شود و افزایش قیمت‌ها اجرایی شود تا زودتر از این شوک عبور کنیم.

شجاعی در پایان گفت: کاش درصد افزایش قیمت‌ها اعلام نمی‌شد و زمانی که جزییات قیمت‌ها اعلام می‌شد، فروش فوری هم گذاشته می‌شد تا اثر روانی این تصمیم کنترل می‌شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی