تیتر امروز

تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.
احمد بخشایش اردستانی، نماینده ادوار مجلس اعلام کرد

اروپا و آمریکا، ایران را به شرق تقدیم کردند

احمد بخشایش اردستانی، نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی می‌خواهد کشور‌های منطقه مثل زمان شاه ژاندارمی ایران را بپذیرند و او موافق داشتن بمب هسته‌ای است، گفت: متاسفانه اروپا و آمریکا با فشار حداکثری به ایران، ایران را در یک سینی گذاشته و به شرق تقدیم کردند. به طوری که ایران با چین و مسکو رابطه استراتژیکی پیدا کرد. اما با غرب و آمریکا نتوانست آن رابطه منطقی مد نظر را ایجاد کند.

کد خبر: ۱۴۷۶۲۳
۰۹:۵۷ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۲

اروپا و آمریکا، ایران را به شرق تقدیم کردند

دیدارنیوز: نماینده ادوار مجلس گفت: در سیاست خارجی ما علاقه داشتیم بعد از انقلاب، کشور‌های عربی مانند عربستان، کویت، عراق و... همانطور که با شاه رفتار می‌کردند و ژاندارمی شاه را پذیرفته بودند، همان نگاه را به جمهوری اسلامی داشته باشند. اما آن‌ها از نگاه آمریکا به ما می‌نگریستند.

احمد بخشایش اردستانی به رویداد ۲۴ گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی سه محور را پوشش می‌دهد. یک کشور‌های جبهه مقاومت هستند. جمهوری اسلامی کشور‌های جبهه مقاومت را درست کرد تا ابرقدرت بودن منطقه‌ای خودش را به رخ بکشاند.

جمهوری اسلامی می‌خواهد کشور‌های منطقه ژاندرمی ما را بپذیرند

نماینده ادوار مجلس می‌گوید: در سیاست خارجی ما علاقه داشتیم بعد از انقلاب، کشور‌های عربی مانند عربستان، کویت، عراق و... همانطور که با شاه رفتار می‌کردند و ژاندارمی شاه را پذیرفته بودند، همان نگاه را به جمهوری اسلامی داشته باشند. اما آن‌ها از نگاه آمریکا به ما می‌نگریستند و ایران به دلیل ناراحتی از این موضوع، جبهه مقاومت را شامل کشور‌هایی مانند سوریه، عراق، لبنان و یمن را ایجاد کرد و روابط خوبی با ایران دارند، ایران نیز در مباحث مختلفی به آن‌ها کمک می‌کند.

بخشایش می‌گوید: یک‌سری کشور‌های همسایه هستند که جمهوری اسلامی سعی کرد با قدرت منطقه‌ای خودش، آن‌ها را به درک واحد برساند؛ مانند عربستان، بحرین، امارات و کویت. در واقع بعد از اینکه مسئله آرامکو پیش آمد و بعد از آنکه جدیدا موشک‌هایی را در خلیج فارس کشف کردند و در شرق دمام یک پالایشگاه زده شد، عربستان سعودی به این نتیجه رسید به جای اینکه به آمریکا باج دهد و مدام اسلحه بخرد و کشور‌های عربی را از جمهوری اسلامی بترساند، به سمت ایران بیاید.

نماینده ادوار مجلس گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم، ایران با آمریکا سرشاخ شده است و به همین دلیل در سیاست خارجی خود سعی کرد با کشور‌های ابرقدرتی مانند چین و روسیه مراوده داشته باشد. متاسفانه اروپا و آمریکا با فشار حداکثری به ایران، ایران را در یک سینی گذاشته و به شرق تقدیم کردند. به طوری که ایران با چین و مسکو رابطه استراتژیکی پیدا کرد. اما با غرب و آمریکا نتوانست آن رابطه منطقی مد نظر را ایجاد کند.

او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم استفاده بهتری از فرصت‌ها داشته باشیم، بهتر است که آن ارتباط منطقی را با غرب هم داشته باشیم. سیاست خارجی رئیسی در این سه سطحی که توضیح دادم، یعنی الف) «کشور‌های مقاومت»، ب) «کشور‌های همسایه» و دیگری پ) «کشور‌های بزرگ و ابرقدرت» تا حدی می‌توان گفت که قابل قبول بوده است؛ البته نه با نمره بالا. مخصوصا موفقیتی که توانست در خصوص توافق با عربستان به دست بیاورد، چرا که این توافق هم مورد نیاز عربستان سعودی بود هم ایران. مورد نیاز عربستان بود، زیرا او را از بازخواهی آمریکا رها می‌کرد و باعث ثبات در منطقه می‌شد.

نماینده ادوار مجلس می‌گوید: ایران و عربستان دو بال ثبات خلیح فارس هستند و، چون صادرکننده نفت هستند، نیاز به ثبات دارند و برای ایران هم از این منظر که ایرانی‌های خارج از کشور مشروعیت‌زدایی از ایران می‌کردند و آبروی ایران را می‌بردند و این توافق به نحوی ثبات را در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که این اعتراضات و اغتشاشات مقطعی بوده و جمهوری اسلامی باید کار‌هایی را انجام دهد تا «اغتشاشات» به «اعتراضات» تبدیل شود.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت رئیسی را قابل قبول، اما نه در حد مطلوب می‌دانم، گفت: توافق با عربستان می‌تواند پیش‌مقدمه‌ای برای احیای برجام باشد و احساسم این است که در سال جدید این احیا صورت می‌گیرد. زیرا غربی‌ها همواره تمایل دارند با ایران به یک توافق برسند، اما وجه مشترکی برای این توافق وجود ندارد به جز برجام. از همین رو، چون ایران به هسته‌ای شدن بسیار نزدیک شده است و فتوای رهبری اجازه ساخت این سلاح را نمی‌دهد، اما ما به عنوان کارشناس موافق ساخت آن هستیم چراکه وقتی بمب هسته‌ای داشته باشیم، نگاه این کشور‌ها به ما فرق خواهد کرد. اما چون در حال حاضر ایران به مرز دسترسی به بمب رسیده است، ولی متوقف شده، برجام احیا شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه ادامه داد: علت اینکه سیاست‌های غرب در خصوص مذاکره با ایران آشکار و نهان است، به خاطر اعمال نفوذ برخی ایرانی‌هایی است که در خارج از کشور با کنگره لابی می‌کنند و با مقامات دیدار دارند و به آن‌ها اینگونه القا می‌کنند که ایران در آستانه انقلاب و سقوط است. اما چون غرب دارای دستگاه‌های اطلاعاتی است، به مقامات می‌گویند که ادعای خارج‌نشینان صحیح نیست.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه شاید برجام از لحاظ اقتصادی برای ما نفعی نداشته باشد، اما از لحاظ روانی برای مردم ما مهم است، گفت: دیدیم که به محض توافق با عربستان، قیمت دلار کاهش پیدا کرد. خب برجام هم به همین سبک است و حالت روانی برای مردم دارد. در طول ۱۰۰ سال گذشته، نگاه مردم به غرب بیشتر از شرق است و با فرهنگ غربی بیشتر از شرق آشنا هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی