تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
اسرائیل نمی‌تواند همچنان مسیر تغییرات قضایی را ادامه بدهد

بایدن: به این زودی‌ها نتانیاهو را دعوت نمی‌کنم!

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از ناآرامی‌های اخیر در اسرائیل در پی اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که ده‌ها هزار اسرائیلی را در اعتراض به اقدام به خیابان‌ها کشاند، اعلام کرد که نتانیاهو را به زودی به کاخ سفید دعوت نخواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۷۲۵۲
۱۰:۴۶ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۲

بایدن: به این زودی‌ها نتانیاهو را دعوت نمی‌کنم!

دیدارنیوز: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه هشدار داد که دولت اسرائیل نمی‌تواند همچنان بر اجرای طرح مناقشه‌انگیز اصلاحات قضایی که ماه‌هاست موجبات ناآرامی در این کشور شده، اصرار داشته باشد و این مسیر را ادامه بدهد. وی افزود: «من هم مانند حامیان پر و پا قرص اسرائیل بسیار نگرانم.»

بایدن در جریان بازدید از ایالت کارلوینای شمالی به خبرنگاران گفت: «من هم مانند حامیان پر و پا قرص اسرائیل بسیار نگرانم.»

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: «امیدوارم که نخست وزیر [بنیامین نتانیاهو] به شیوه‌ای عمل کند که به یک مصالحه واقعی منجر بشود. اما فعلا باید دید که چه می‌شود.»

وی همچنین عنوان کرد که قصد ندارد از رهبر اسرائیل برای بازدید از کاخ سفید دعوت کند، دست‌کم «نه در آینده نزدیک».

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که کاخ سفید در واکنش به روند تغییرات قضایی در اسرائیل از دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سفر به آمریکا خودداری کرده است.

کاخ سفید طی ۵۰ سال اخیر همواره در نخستین هفته‌های روی کار آمدن یک نخست وزیر جدید در اسرائیل از او برای دیدار دعوت کرده است. اما اکنون که حدود سه ماه از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت و حدود پنج ماه از اعلام پیروزی او در انتخابات پارلمانی اسرائیل می‌گذرد، واشنگتن هنوز او را دعوت نکرده است.

جو بایدن به هنگام بازگشت به واشنگتن نیز بار دیگر نسبت به شرایط در اسرائیل ابراز نگرانی کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا دموکراسی اسرائیل به «نقطه عطف» خود رسیده است و از این پس امکان نزول آن وجود دارد، گفت: «نمی‌دانم که آیا آن‌ها مرحله به عطف رسیده‌اند، اما تصور می‌کنم که در مرحله دشواری قرار دارند و مجبورند که حل و فصلش کنند.»

بایدن در نهایت خواستار لغو کامل اصلاحات مناقشه‌انگیز قضایی در اسرائیل شد و اظهار داشت: «امیدوارم که از آن صرف‌نظر کنند.»

نخست‌وزیر اسرائیل پس از ماه‌ها اعتراضات وسیع شامگاه دوشنبه هفتم فروردین اعلام کرد که برای «جلوگیری از جنگ داخلی»، طرح تغییرات قضایی مورد حمایت او و راستگرایان متحد دولت را برای مدتی به تعویق می‌اندازد.

صد‌ها هزار تن از مردم و احزاب اپوزیسیون، اقدامات پارلمانی جناح راست را «کودتای حکومتی» برای تغییر ماهیت نظام این کشور از دمکراسی به «دیکتاتوری» عنوان کرده‌اند.

منبع: انتخاب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی