تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
در نشست نوروزی سبزمنش مطرح شد:

زبان پارسی میراث ماندگار ما محسوب می‌شود

همزمان با شروع جشن‌های نوروزی، دایره المعارف ایرانشناسی، با همکاری بنیاد جهانی سبز منش، میزبان یکی از این جشن ها‌ی ادبی در تهران بود.

کد خبر: ۱۴۷۰۱۲
۱۵:۱۱ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲

زبان پارسی میراث ماندگار ما محسوب می‌شود

 

دیدارنیوز: مناسبت‌های فرهنگی و ملی، همانند عید نوروز، فرصتی برای اهالی شعر و شاعرانی است که برداشت و احساس خودشان را از جشن‌های باستانی و فرهنگی بیان کنند. همزمان با شروع جشن‌های نوروزی، دایره المعارف ایرانشناسی، با همکاری بنیاد جهانی سبز منش، میزبان یکی از این جشن ها‌ی ادبی در تهران بود.

به گزارش روابط عمومی سبزمنش، نشست بزرگ چند ملیتی نوروزی «بنیاد جهانی سُخن گُستران سبزمنش» تحت عنوان (هله نوروز آمد!) با حضور تعداد قابل توجهی از شاعران، فرهیختگان و شخصیت‌های فرهنگی و هنری ایران، افغانستان و تاجیکستان در دفتر دائرة المعارف ایران شناسی با شور و شوق اهالی ادب و فرهنگ، بر گزار شد.

در این مراسم دکتر بسم الله شریفی افغانستانی (موسس و دبیرکل اجرایی بنیاد جهانی سبزمنش)، ضمن تبیین اهداف بنیاد جهانی سبزمنش، از حضور گرم و پرشور شرکت کنندگان ایرانی و افغانستانی به ویژه از پروفسورسید حسن امین (عضو موسس و دبیرکل علمی-پژوهشی بنیاد جهانی سبزمنش و شخصیت نام آشنای جهانی)، دکتر پریوش ابراهیمی (مجری برنامه و عضو هیئت رهبری بنیاد جهانی سبزمنش) و همچنین خبرنگاران صدا وسیما و باشگاه خبرنگاران جوان، قدر دانی کرد.

وی گفت:برنامه ویژه سبزمنش به پیشواز جشن معنوی نوروز و سال ۱۴۰۲ می‌باشد و این جشن نیاکانی بیشتر جنبه فرهنگی دارد و از این جهت، تعارض و تقابلی با مسائل دینی و مذهبی ندارد و نباید جشنواره نوروزی را با رنگ دینی تفسیر و تبیین کنیم، زیرا تحمیل نگرش دینی به جشن و نوروز در افغانستان امروز، قلب واقعیت‌های باستانی محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: پاس داشتن جشن‌های نوروزی وظیفه فرد فرد ماست و سزاوار نیست برخی گرایش‌های مذهبی در ایران و افغانستان این جشن را در تعارض با اسلام و ارزش‌های دینی قرار دهند.

در این مراسم فرهنگی، پروفسور حسن امین رئیس انجمن ادبی ایران و دبیرکل علمی-پزوهشی سبزمنش، با اشاره به جایگاه زبان فارسی در جهان گفت: نوروز و جشن‌های مرتبط با آن یکی از میراث‌های ناملموس بزرگ پدران و مادران ماست و زبان پارسی حلقه پیوند این میراث باستانی از هزار و دویست سال پیش تا کنون است. امین خاطر نشان کرد: برگزاری این نشست‌های ادبی وفرهنگی می‌تواند فضای گفتگو را در سطوح مختلف خاندانی، محلی ملی، منطقه‌ای و بین المللی مخصوصا در بین فارسی زبانان گسترش دهد و تقویت کند و دید گاه‌های گوناگون بیشتر با هم دیگر آشنا شوند. در این مراسم حضور شاعران افغانستانی چشم گیر بود و تعدادی از آنان اشعار خود را با مضامین زیبایی بیان کردنند.

در این جلسه فرهنگی، هنرمندانی مانند محمدعلی محبوبی، عبدالله مشفق، محمود خوشنویس و کامل قلی پور به پروفسور سیدحسن امین و دکتر بسم الله شریفی و تعدادی از شاعران و شرکت کنندگان آثار هنری هدیه دادند و از کوشش‌های آنان تقدیر کردند.

گفتنی است بنیاد جهانی سبزمنش، یک نهاد علمی- فرهنگی فراکشوری است که فارغ ازتعلقات و وابستگی سیاسی، در ۲۷ کشور فعالیت و حضور فرهنگی مؤثر دارد.

در این نشست ادبی، حضور شخصیت‌های فرهنگی ایرانی و افغانستانی و تاجیک مشهود بود. همچنین سخنرانی پروفسور امین، دکتر بسم الله شریفی افغانستانی، دکتر پریوش ابراهیمی، دکتر صفی الله ملکی، دکتر پرستو یمینی، مهندس منوچهر وثایق و شعرخوانی نوروزی ده‌ها شاعر بر غنای مراسم افزود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی