تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی
بازنشر/ گفت‌وگوی دیدارنیوز با مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و تلویزیون

ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی

دیدارنیوز در سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ گفت و گویی را با مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو و تلویزیون انجام داده بود و امروز به بهانه درگذشت این پیشکسوت این گفتگو بازنشر می‌شود.

ادامه تظاهرات در فرانسه؛ مکرون عقب‌نشینی نمی‌کند!

باوجود تظاهرات و اعتراضات اخیر در فرانسه علیه اصلاحات قانون بازنشستگی در چندین شهر بزرگ این کشور، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته این قانون تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۶۹۵۷
۱۹:۲۶ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۲

ادامه تظاهرات در فرانسه؛ مکرون عقب‌نشینی نمی‌کند!

دیدارنیوز: در حالی تظاهرات جدیدی در شامگاه سه شنبه علیه اصلاحات قانون بازنشستگی در چندین شهر بزرگ فرانسه برگزار شد و در برخی از شهر‌ها از جمله پاریس تنش‌هایی با نیرو‌های پلیس به راه افتاد، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در اظهارات تازه‌ای اعلام کرد که این قانون تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

تظاهرات روز گذشته در ابتدا از سوی اتحادیه‌ها در اوایل شب در میدان «ریپوبلیک» سازماندهی شد، اما در نهایت به درگیری و تنش بین چند صد نفر از تظاهرکنندگان و پلیس تبدیل شد. پلیس همچنین به سمت معترضان گاز‌های اشک‌آور پرتاب کرد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، ایستگاه مترو، سکو‌ها و قطار‌هایی که زیر زمین حرکت می‌کردند هم مورد حمله با گاز اشک‌آور قرار گرفتند. ایستگاه متروی «ریپوبلیک» حدود ساعت ۹ شب به دلیل وجود گاز اشک آور در داخل به طور موقت بسته شد.

کمی قبل از نیمه‌شب، تظاهرکنندگان در میدان «باستیل» و اطراف آن با پلیس درگیر شدند. آتش‌نشانان مجبور شدند بسیاری از زباله‌های آتش زده شده را خاموش کنند. براساس ارزیابی موقتی که کمی قبل از نیمه شب انجام شد به گفته پلیس در پایتخت فرانسه ۴۶ نفر دستگیر شدند.

در همین زمینه، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه برای اولین بار پس از زمان تصویب اصلاحات قانون بازنشستگی با توسل به بند سوم اصل ۴۹ قانون اساسی سخنرانی کرد. او مسئولیت اصلاحات بازنشستگی را تایید کرد و دوباره از «اعتماد» به الیزابت بورن سخن گفت.

او همچنان می‌خواهند که این اصلاحات «تا پایان سال» اعمال شود. مکرون تاکید کرد که این لایحه «مسیر دموکراتیک خود را ادامه می‌دهد.»

شورای قانون اساسی فرانسه باید در هفته‌های آینده این لایحه را بررسی کند و تنها پس از تصویب این نهاد، این لایحه می‌تواند به قانون تبدیل شود.

مکرون تاکید کرد که «اصلاحات تجملاتی نیست، تفریح نیست، یک ضرورت برای کشور است.»

مکرون می‌خواهد اصلاحات بازنشستگی را حفظ کند. او گفت که این جمعیت در برابر «مردمی که از طریق نمایندگان منتخب خود ابراز وجود می‌کنند، مشروعیتی ندارند». صحبت‌های او واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

مکرون در پاسخ به سوالی درباره تنش‌ها حین تظاهرات علیه اصلاحات بازنشستگی، نمونه‌هایی از تنش‌ها در ایالات متحده و برزیل را یادآور شد و تاکید کرد که «گوش دهید، احترام بگذارید و سعی کنید با هم به جلو حرکت کنید.»

دیگر تجمعات، تظاهرات و راهپیمایی‌ها نیز در چندین شهر دیگر فرانسه سازماندهی شد. در شهر «لیل» که جشنواره «مانیا» در آنجا در حال برگزاری است، زمانی که چند ده معترض سعی کردند با سر دادن شعار‌های ضد مکرون روی فرش قرمز هجوم ببرند، برای مدتی مراسم مختل شد تا اینکه پلیس وارد عمل شد.

به گفته پلیس، حدود ۹۰۰ نفر ابتدا به طور مسالمت آمیز در لیل در تظاهراتی علیه اصلاحات قانون بازنشستگی شرکت کردند و سپس درگیری‌هایی علیه پلیس با حدود ۲۵۰ نفر که بیشتر جوان بودند آغاز شد.

در گرنوبل، نزدیک به ۵ هزار نفر از ساعت ۷ بعد از ظهر در رژه مشعل شرکت کردند. اما تا حدود ساعت ۹ و نیم شب «هیچ حادثه قابل توجهی» گزارش نشد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه در شهر «نانت» جایی که به گفته اتحادیه‌ها ۱۰ هزار نفر و به گفته پلیس ۴۱۰۰ تظاهر کننده در راهپیمایی مشعل شرکت کردند، اولین گاز اشک آور بلافاصله بعد از آغاز تظاهرات توسط پلیس شلیک شد.

در حاشیه این راهپیمایی، فروشگاه‌ها غارت شدند و برچسب‌هایی مانند «ماکرون فقط شورش را می‌فهمد» توزیع شد.

در شهر «رن» به گفته برگزارکنندگان ۴ هزار نفر و به گفته استانداری ۱۲۰۰ نفر که برخی از آن‌ها با مشعل بودند با آرامش در مرکز شهر راهپیمایی کردند. با این حال چند صد نفر به «تظاهرات وحشیانه» ادامه دادند و برای خنثی کردن نیرو‌های پلیس به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی