تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
یادداشتی به مناسبت برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی:

انتظارات از بخش خصوصی و دولت

سید ابوالفضل میرقاسمی، فعال مدنی در یادداشتی به بهانه انتخابات اتاق‌های بازرگانی ایران، جایگاه مصطلح و واقعی این نهاد اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است.

کد خبر: ۱۴۶۵۸۹
۱۷:۳۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

انتظارات از بخش خصوصی و دولت

 

دیدارنیوز ـ سید ابوالفضل میرقاسمی*: در متون علمی ما، واژه Governance را اکثرا " حکمرانی " ترجمه نموده اند، ولی بنظر می‌رسد که ترجمه درستی نیست، زیرا تداعی کننده نگاه بالا به پایین و رویکرد آمرانه و دستوری است و با توجه به مفهوم آن که همانا " فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری و سیاستگذاری جهت تحقق اهداف مورد نظر "‌ می‌باشد، بنابراین بهتر است از ترجمه " حکمروایی " (روا بودن حکم)، استفاده شود که بارِ منفیِ کلمه حکمرانی را ندارد و مشارکت حداکثری در فرآیند تصمیم سازی و در نتیجه پذیرش راحت‌تر حکم و کاهش مقاومت در مرحله پیاده سازی و اجرایی شدن آن سیاست را تداعی می‌کند.

هر نوع  حکمروایی (حکمروایی آب، محیط زیست، جنگل، کشاورزی، ترافیک، اشتغال، بازرگانی و ...) دارای 
سه رکن اصلی است:

۱-  بخش حاکمیت (یعنی قوای سه گانه و سایر نهاد‌های حاکمیتی) که معمولا اقتدارگرا است و نگاه بالا به پایین و آمرانه دارد (البته حاکمیت بدنبال دستیابی به عدالت اجتماعی است و قصد استفاده از تمام ظرفیت‌ها بخصوص بخش خصوصی و نهاد‌های مدنی را دارد به شرط آنکه ملاحظات سیاسی و امنیتی حاکم فرصتی را فراهم کنند).

۲-  بخش خصوصی  که معمولا بدنبال دستیابی به سود و منفعت بیشتر است (خوشبختانه امروزه، بخش خصوصی به موضوع مهم مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها  یا Corporate Social Responsibility بیشتر توجه می‌کند)

۳-  نهاد‌های مدنی (Civil Society Organization) شامل انجمن‌ها و " تشکل‌های مردم نهاد " که بدنبال  اقدامات داوطلبانه،  غیرانتفاعی و  دستیابی به خیر و منفعت عمومی هستند لذا میتوانند نقش نظارتی، تنظیم کننده و  تعدیل کننده در بین دو بخش دیگر (حاکمیت و بخش خصوصی) را داشته باشند.

نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران)

با توجه به بحران‌های عدیده موجود (نظیر بحران‌های محیط زیستی، بیکاری، تورم، گرانی، تحریمها، فقر، محرومیت، نابرابری، اعتیاد، طلاق، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و ...) که اکثرا ناشی از غلبه ملاحظات سیاسی،  بی ثباتی قوانین و مقررات، ضعف در شفافیت و کم توجهی به حقوق مالکیت (نا امنی)،  مهاجرت نخبگان، ضعف در شایسته سالاری،  سوء مدیریت،  غلبه نظام اقتصادی رانتی،  قاچاق سازماندهی شده کالا و فساد سیستماتیک در کشور می‌باشد، انتظار میرود که اتاق ایران بعنوان  پارلمان بخش خصوصی،  نماینده قوی و تاثیرگذاری در فرآیند حکمروایی باشد و برای حفظ منافع خود و همچنین حفظ منافع مصرف کنندگان  (بعنوان جامعه هدف و مصرف کنندگان کالا و خدمات تولید شده توسط بخش خصوصی) بیش از پیش بکوشد.

بدیهی است  تورم و  کاهش ارزش پول ملی سبب گران شدن کالا و خدمات شده و بدلیل محدودیت‌های موجود و  کاهش قدرت خرید مردم، بنگاه‌های اقتصادی هم به تدریج، دچار  رکود و ورشکستگی شده و رونق اقتصادی مدنظر در سند چشم انداز و اسناد بالادستی بوقوع نخواهد پیوست و ادامه این وضعیت نابسامان، به ضرر همه بازیگران عرصه اقتصادی کشور است.

الزامات در تقویت اتاق بازرگانی ایران

غلبه  اقتصاد رانتی در کشور سبب  وابستگی مستقیم و غیرمستقیم بخش خصوصی به منابع دولتی شده است و در نتیجه،
بخش خصوصی آن توان، ظرفیت و  قدرت چانه زنی لازم را ندارد تا بتواند حقوق حقه خویش را از دولت  مطالبه کند.

بنابراین، بخش خصوصی می‌بایست با تحلیل دقیق اوضاع کشور و شناسایی فرصت‌ها و تهدید‌ها و همچنین از طریق نوآوری و ارایه ابتکار عمل‌های جدید و فناورانه و دانش بنیان (و در صورت لزوم انتقال دانش و فناوری مورد نیاز به داخل کشور)، بتواند توانمندی‌های خویش را در حل مسایل و مشکلات موجود به حاکمیت ثابت کند تا به تدریج، سیاست‌های خصوصی سازی مدنظر حاکمیت محقق شوند و شرکت‌های دولتی و خصولتی با شرکت‌های خصوصی واقعی جایگزین شوند.

با اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی، نقش اصلی دولت همانا سیاستگذاری و تنظیم گری و نظارت خواهد شد و می‌بایست از تصدیگری امور اجتناب کند و از طریق بسترسازی و بهبود فضای کسب‌وکار و حفظ حقوق مالکیت اشخاص، اجازه رشد و بلوغ سازمانی را برای بنگاه‌های اقتصادی متعلق به بخش خصوصی و یا تعاونی‌ها فراهم نماید (Enabling Environment).

این نگرانی وجود دارد که حضور نمایندگان دولت در هیات نمایندگان اتاق ایران  مانع آزادی عمل آن‌ها شده و نمایندگان بخش خصوصی حاضر در آن هیات، بنا بدلایلی و یا ملاحظاتی، خودسانسوری کنند و نتوانند نظرات شفاف و صریح خویش را مطرح کنند و در نتیجه تصمیمات اتخاذ شده چندان کارآمد و کاربردی و موثر نباشد.

بهتر است نمایندگان دولت وارد هیات نمایندگان اتاق نشوند و نظرات و دغدغه‌های خویش را با استفاده از ظرفیت " شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی " مطرح کنند.

نظرات و خروجی‌های شورای گفتگو هم در اسرع وقت به سمع و نظر اعضای هیات نمایندگان برسد تا با دغدغه‌ها و سیاست‌های دولت بیشتر آشنا شوند.

با توجه به شرائط تحریمی و محدودیت منابع مالی دولت، ضرورت دارد که از ظرفیت بخش خصوصی بیش از پیش استفاده شود و از سازوکار‌هایی نظیر پرداخت برای بهره مندی از خدمات اکوسیستمی (Payment for Ecosystem Services) و یا ظرفیت مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها (CSR) برای احیای محیط زیست تخریب شده استفاده شود.

انتظار می‌رود که با استفاده از تجربیات تلخ و شیرین یک قرن اخیر،   دولت و بخش خصوصی بیشتر به هم اعتماد کنند و بر اساس  شایسته سالاری و رعایت شفافیت و عدالت و پاسخگویی و دادن فرصت برابر به همه (رعایت اصول رشد فراگیر یا Inclusive Growth) بستر مناسب برای  پیشرفت، شکوفایی و کارآمدی بخش خصوصی فراهم شود.


*فعال مدنی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی