تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
از چشم جهان (۷۷)

روسیه از خرید موشک های بالستیک ایران، فعلا منصرف شده است

منابع غربی می گویند، روسیه برای خرید موشک های بالستیک از ایران دچار تردید شده، زیرا نگران است در این صورت متحدان اوکراین موشک های دوربرد در اختیار آن قرار دهند.

کد خبر: ۱۴۶۳۸۲
۱۶:۱۱ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۱

روسیه از خرید موشک های بالستیک ایران، فعلا منصرف شده است

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: فایننشال تایمز

مترجم: حمید رضا بابایی

ارزیابی محافل غربی حاکی است ایران صد‌ها پهباد به روسیه فرستاده است و مسکو از آن‌ها برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین استفاده کرده است. تهران چنین ادعایی را رد کرده است. کشور‌های غربی معتقدند ایران همچنان مایل است به همکاری بیشتر نظامی با روسیه ادامه دهد.

اما روسیه با وجود کاهش منابع نظامیِ خود، فعلا از خرید موشک‌های دوربرد از ایران منصرف شده است. این موشک‌ها فراتر از سرعت نور حرکت می‌کنند و قدرت انفجاری بیشتری دارند.

ارزیابی منابع کشور‌های ناتو از این تصمیم روسیه آن است که مسکو نگران است آمریکا، در واکنش به اقدام روسیه، سیستم‌های موشکی  ATACMS در اختیار کی‌یف قرار دهد. اوکراین مدت‌ها دنبال این موشک‌ها بوده است، تسلیحاتی که با بُرد ۳۰۰  کیلومتری خود به عمق مناطق تحت کنترل روسیه نفوذ می‌کنند.   

آمریکا به تازگی در خصوص تشدید همکاری‌های نظامی ایران-روسیه، مکررا هشدار داده است. دیپلمات‌های اروپایی نیز از رویکرد تهران ابراز نگرانی کرده اند. جولیان اسمیت، سفیر آمریکا در ناتو می‌گوید متحدان غربی در ناتو از روابط ایران-روسیه "به شدت نگران" هستند.

اسمیت گفت: "در این شرایط همه ما به شدت دچار دردسر شده‌ایم. این مسئله‌ای است که در ناتو درباره آن بحث می‌شود. ما همچنان به ایران هشدار خواهیم داد که انتقال کمک‌های نظامی به روسیه برای استفاده در حملات آن به اوکراین، چه خطراتی درپی خواهد داشت. "

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، چنین هشدار‌هایی مکررا اعلام شده است. کی‌یف و متحدان غربی‌اش اطلاعات طبقه‌بندی شده فراوانی را در این خصوص علنی کرده اند و هدفشان تضعیف، بازداندگی و پیش دستی در قبال روسیه و متحدان بالقوه آن بوده است.

زرادخانه موشک‌های دقیق روسیه با کمبود تسلیحات روبرو است و روند تولید داخلی نیز با اختلال همراه شده است؛ با این حال مقامات اذعان کرده اند که مسکو احتمالا موضع خود را در خصوص خرید موشک‌های بالستیک از ایران تغییر خواهد داد.
یک مقام غربی می‌گوید: ذخایر موشک‌های هدایت شونده و توپخانه روسیه نسبت به سال قبل به نصف کاهش یافته و این مساله ارتش روسیه را در خصوص توانایی برای ادامه جنگ نگران کرده است.

به گفته یک مقام اروپایی: "روس‌ها در تنگنای شدید به سر می‌برند. آن‌ها به موشک نیاز دارند."

ایران با کمک فناوری روسیه که در دهه ۱۹۹۰ در اختیار آن قرار گرفت، وسیع‌ترین ناوگان موشک‌های بالستیک را در خاورمیانه ایجاد کرده است. وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۹ با اقرار به این توانمندی، برنامه تولید موشک ایران را "بسیار دقیق" و "پیچیده" توصیف کرد.

از زمان تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، ایران دائما هرگونه انتقال سلاح را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تکذیب کرده است.
سرتیپ محمد رضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع ایران روز دوشنبه گفت: "جمهوری اسلامی برای تقویت توان خود، حق دارد با دیگر کشور‌ها همکاری کند. "
وی در گفتگو با خبرنگاران افزود: اما این ادعا‌ها که تهران به روسیه پهباد‌های نظامی فروخته تا در جنگ اوکراین از آن‌ها استفاده شود، "ثابت نشده" است.
ژنرال آشتیانی در پاسخ به سوالی درباره اقدام احتمالی ایران در خرید جت‌های روسی، گفت این مساله جدید نیست.

واشنگتن، اما تکذیبیه‌های ایران را رد کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ماه گذشته هشدار داد روسیه به ازای مهمات تانک و توپخانه، احتمالا جت‌های جنگنده پیشرفته و سایر تجهیزات در اختیار تهران قرار خواهد داد. وی برای اثبات این ادعا، سندی ارائه نکرد. در همین حال پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) می‌گوید، روسیه به " توانمندی موشک‌های بالستیک" ایران علاقمند است.

آمریکا تنها امسال ۱۰ میلیارد دلار تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داده، اما با درخواست‌های کی‌یف برای انتقال سیستم‌های ATACMS به این کشور مخالفت کرده است. بُرد این سیستم‌ها تقریبا چهار برابر بُرد سیستم‌های موشکی Himars است که آمریکا به اوکراین داده است تا از آن‌ها مقابل نیرو‌های روسی استفاده کند.

مقامات و تحلیلگران غربی می‌گویند، تهران و مسکو راه‌های مبادله تسلیحات پیشرفته روسی و موشک‌های بالستیک ایرانی را بررسی کرده اند، اما مذاکرات مربوطه به حال تعلیق درآمده است. یکی از دلایل این امر نگرانی از عواقب چنین معامله‌ای برای هر دو کشور است.

موشک‌های بالستیک فاتح-۳۱۳ و دوالفقار ساخت ایران، به ترتیب ۵۰۰ و ۷۰۰ کیلومتر بُرد دارند. انتقال این موشک‌ها به روسیه که ذخایر موشکی کمی دارد، توانایی آن را بسیار افزایش خواهد داد، اگر نگوییم در سطح پیشرفته.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در اندیشکده گروه بحران می‌گوید: "مذاکراتی (در خصوص موشک‌های بالستیک) برگزار شده، اما تاکنون چنین چنین انتقالی صورت گرفته است. "

"اروپایی‌ها به آن‌ها گفته اند که عواقب چنین مسئله‌ای بسیار شدید خواهد بود. آمریکا نیز در این زمینه خط قرمزی ترسیم کرده است."

اما تحلیلگران نظامی معتقدند هشدار‌های علنی غرب به ایران، تاثیر چندانی نخواهد داشت، زیرا ایران تا همین جا هم مشمول تحریم‌های گسترده است.

یک مقام دفاعی آمریکا می‌گوید: "ایرانی از معدود  کشور‌هایی است که مایل است به روسیه سلاح بفروشد."

ولادیمر پوتین و ابراهیم رئیسی، روسای جمهوری روسیه و ایران دوشنبه تلفنی گفتگو کردند، گرچه جزییات این گفتگو‌ها اعلام نشده است. دیدار‌های مکرر تعدادی از دستیاران اقتصادی ارشد پوتین به تهران نیز نشان می‌دهد دوستی رو به گسترش روسیه با ایران از همکاری‌های نظامی فراتر رفته است.

به گفته دیپلمات‌های ایرانی، الویرا نابلیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه قرار است به زودی به تهران سفر کند. آلکسی میلر مدیر اجرایی گاز پروم، غول نفتی روسیه، هفته پیش در تهران بود.

به گفته یک مقام سابق بانک مرکزی روسیه، احتمالا محور اصلی سفر نابیولینا به تهران، یکپارچه کردن سیستم‌های پرداخت مالی بانکی روسیه و ایران خواهد بود. نظام بانکی هر دو کشور به دلیل  تحریم‌های غرب، از چرخه اقتصاد جهانی خارج شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی