تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
بررسی نوع مواجهه دولت و مجلس با مشکلات اقتصادی جامعه

مدیریتِ «همینی که هست»!

باوجود گرانی‌های شدید نرخ ارز و اقلام اساسی در دولت سیزدهم ادبیات برخی دولت‌مردان بسیار مورد توجه قرار گرفته و حاشیه‌ساز شده است؛ از جمله محمد مخبر معاون اول رئیسی که علیرضابیگی، نماینده تبریز درباره آن گفته: «ایشان به وضوح و بدون هیچ لفافه‏‌ای اعلام کردند که بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‏‌کنید، ما هم بهتر از شما پیدا نمی‏‌کنیم. یعنی هر دو به‏‌هم می‏‌آییم و همینی که هست! اگر شما نظر دیگری دارید و می‏‌توانید بهتر از این عمل کنید، بیایید بگویید ما همان را عمل می‏‌کنیم.»

کد خبر: ۱۴۵۸۵۵
۱۱:۲۴ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱

مدیریتِ «همینی که هست»!

دیدارنیوز: قطار پیشرفت دولت سیزدهم طی هجده ماه گذشته در عرصه اقتصادی بسیار پرشتاب ظاهر شده است. از قیمت سکه و دلار گرفته تا قیمت خودرو، کالا‌های اساسی و مایحتاج زندگی مردم که موجبات نارضایتی جامعه را نیز فراهم آورده است.

حمید شجاعی در روزنامه آرمان ملی نوشت: «برای رصد این حضور پرشتاب کافی است از فروشگاه‏‌ها بازدید کنند تا مشخص شود که عملکرد‌ها چه میزان خوب و قابل تحسین است. اساسا مجلس نیز به همین دلیل از در مماشات با دولت در آمده و صرفا به تذکراتی بسنده می‏‌کند. با این تفاسیر و نوع نارضایتی‏‌ها در جامعه باید دید عملکرد دولت تغییر خواهد کرد یا مجلس به سمت استفاده از ابزار‌های نظارتی خود حرکت می‏‌کند.

تغییر تیم اقتصادی از نان شب واجب‏‌تر

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد و معیشت مردم محل چالش برای جامعه شده است و امروز قاطبه مردم مشکلات فعلی را از چشم دولت می‏‌بینند. دولتی که قرار بود بنا به وعده‏‌های سه روزه مساله بورس را حل کند، برنامه هفت هزار صفحه‏‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ارائه کند و در مدت کوتاهی این مساله را حل کند و در راستای تحقق وعده‏‌هایی از قبیل متناسب سازی حقوق مردم با تورم، رونق اقتصاد فضای مجازی، کنترل گرانی و مقابله با گران‌سازی، تغییر به نفع مردم و... بر‏‌اید.

اما هرچه از ابتدا تاکنون پیش رفتیم نه تنها شرایط بهبود نیافت بلکه شرایط نسبت به قبل سخت‏‌تر شد. چنانکه اگر مقایسه‏‌ای میان قیمت کالا‌ها در همه حوزه‏‌ها حدفاصل سال گذشته تاکنون بیندازیم خواهیم دید که قیمت‏‌ها در هر حوزه‏‌ای چندین برابر افزایش یافته است. همین امر نیز سبب شده تا نه منتقدان و مخالفان دولت که حتی صدای موافقان و حامیان دولت نیز از این نوع عملکرد در‏ آید. نکته اینجاست، اصولگرایان که برای روی کارآمدن این دولت تبلیغات بسیار به‌راه انداختند و معتقد بودند اگر دولتی انقلابی و اصولگرا روی کار بیاید در کنار مجلس انقلابی بسیار بهتر و راحت‏‌تر به حل مشکلات جامعه خواهد پرداخت، اما حال که قریب به ۱۸ ماه از روی کارآمدن دولت رئیسی می‏‌گذرد شاهدیم که خود فعالان اصولگرا نیز معتقدند که بسیاری از مدیران دولت رئیسی از شاخص‏‌های مدیریتی برخوردار نیستند. چه اینکه پس از گذشت چند ماه شاهد گمانه‏‌زنی‏‌هایی در خصوص تغییرات در دولت بودیم و در این راستا تغییراتی هر چند کوچک، اما انجام شد.

اما اکنون به‌نظر می‏‌رسد که مساله بیش از این حرف‏‌هاست و با تغییراتی کوچک مشکل حل نمی‏‌شود. قاطبه کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند که تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند و افراد کاردان، کارآمد، نخبه و توانا عنان کار را در دست بگیرند. اما با وجود این هنوز هم شاهد تغییراتی در دولت نیستیم. قیمت دلار در کانال ۵۸ هزارتومان و سکه در کانال ۳۳ میلیون قرار دارد و اکنون پرسش اینجاست که قرار است چه اتفاق یا پدیده‏‌ای روی دهد که دولت در بدنه اجرایی خود دست به تغییرات بزند. اینکه به اذعان کارشناسان امر تیم اقتصادی دولت کارآمد نیست امری بدیهی و علی‏‌السویه است؛ اما اینکه چرا هنوز هم تغییراتی چه در برنامه‏‌ها رویکرد‌ها و چه در کارگزاران شاهد نیستیم خود محل تامل است. در این میان عملکرد مجلس نیز که خانه ملت است جای سوال دارد که با این اوضاع چرا همچنان از در مماشات با دولت در آمده‏‌اند و ابزار‌های نظارتی خود همچون سوال و استیضاح را به‏‌کار نمی‏‌گیرند.

همینی که هست

روز شنبه بود که خبر رسید نمایندگان دولت برای بررسی وضعیت ارز و طلا به مجلس رفته‏‌اند تا باهم‌اندیشی نمایندگان آشفته بازار ارز و طلا را چاره‏‌اندیشی کنند. تیمی متشکل از محمد مخبر، معاون اول رئیس‏‌جمهور، سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی که به‌نظر می‏‌رسید جلسه‏‌ای پر بار و منتج به نتیجه با قالیباف و همراهانش در مجلس داشته باشند. اما به‌رغم اینکه رئیس مجلس اظهارکرد که تصمیمات خوبی در این جلسه گرفته شد، اما به روایت برخی نمایندگان جلسه آن قدر‌ها هم خوب، موثر و منتج به نتیجه پیش نرفت.

چنانکه به گفته دولت بهار؛ احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز درمجلس اظهارداشت: «مشخصا ما از صحبت‏‌های مخبر و بقیه تیم اقتصادی؛ وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی استنباط مان این بود که برنامه‏‌ای برای برون‌رفت از شرایط موجود وجود ندارد. وی افزود: غیرمسئولانه‏‌ترین پاسخی که می‏‌توان از یک مسئول شنید را ما از رئیس تیم اقتصادی دولت، معاون اول؛ جناب مخبر شنیدیم. نماینده تبریز بیان کرد: «ایشان به وضوح و بدون هیچ لفافه‏‌ای اعلام کردند که بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‏‌کنید، ما هم بهتر از شما پیدا نمی‏‌کنیم. یعنی هر دو به‏‌هم می‏‌آییم و همینی که هست! اگر شما نظر دیگری دارید و می‏‌توانید بهتر از این عمل کنید، بیایید بگویید ما همان را عمل می‏‌کنیم.»

جالب اینجاست که پاسخ دلار به جلسه دولت و مجلس افزایش ۵۷ هزارتومانی بود که نشان دهد اقتصاد علم است و دستورپذیر نیست؛ لذا به‌نظر می‏‌رسد انتظار برنامه مدونی برای حل این بحران و مقابله با افزایش قیمت ارز و سکه دور از ذهن است و باید دید که در نهایت این وضعیت به کجا خواهد انجامید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی