تیتر امروز

تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.
پیام پروفسور حسن امین برای روز مهندس

مهندس زندگی بهتر خود و دیگران باشیم

پرفسور حسن امین به مناسبت روز مهندس، ویژگی‌ها و فاکتورهای حرفه مهندسی را در چهار فاز بررسی و معرفی کرد.

کد خبر: ۱۴۵۷۲۴
۱۱:۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱

مهندس زندگی بهتر خود و دیگران باشیم

 

دیدارنیوز ـ حسن امین*:با تبریک روز مهندس و بزرگداشت خواجه نصیر، چند نکته گفتنی تقدیم می‌کنم:
۱. کلمه مهندس، مشتق از هندسه است و هندسه در زبان عربی برگرفته از واژه پارسی «اندازه» است. این تشخیص و برآورد و محاسبه دقیق اندازه ها، لازمه ایجاد مدنیت و توسعه است. اندازه نگه دار که اندازه نکوست، یعنی در همه کار، نه افراط و نه تفریط، بلکه درست به اندازه باید کار کرد.
۲. مهندس، به عملیاتی کردن دستاورد‌های علمی و کاربرد عملی مفاهیم می‌پردازد و در هر زمینه از عمران، ساخت و ساز و معماری تا صنایع، مکانیک، آی. تی؛ و ... در راستای پیشرفت و بهبود کمی و کیفی زندگی نوع بشر فعال است.
در فرهنگ نامتوازن و مضطرب ایران کنونی، مدرک گرایی و بها دادن بیشتر به مشاغل اداری و مدیریتی و پشت میز نشینی یا دلالی و سوداگری، موجب غفلت از عمل گرایی، کاربلدی و کارایی یعنی سپردن کار به اشخاص کاردان شده است، در حالی که دو صد گفته، چون نیم کردار نیست.
۳. در ایران با تسهیم به نسبت به جمعیت، تعداد دارندگان مدارک کارشناسی ارشد و دکتری، بیش از اروپا و آمریکاست. اما در دنیای امروز، به تجربه بیش از علم و به سابقه کار به مراتب بیش از مدرک تحصیلی بها می‌دهند. چرا که تجربه از علم بالاتر است و این تنها در مرحله عمل و انجام کار است که می‌توان درست و نادرست بودن یا مفید بودن یا نبودن نظریه‌ها را تشخیص داد.
۴. خواحه نصیر طوسی که او را عقل حادی عشر خوانده اند، افزون بر خدمات تالیف و تصنیف، در حوزه عمل دو کار بزرگ کرد: اول، با پیشنهاد نمدپیچ کردن آخرین خلیفه عباسی به مظالم خلیفگان عرب پایان داد و دوم، با تأسیس رصدخانه مراغه برای توسعه علمی و عملی برنامه ریزی کرد.
امیر کبیر هم با تأسیس دارالفنون، تاکیدش بر تربیت اشخاص کاربلد و آموزش علمی کاربردی بود، به گونه‌ای که در سال‌های آغازین تاسیس این پلیتکنیک ایرانی. محصلان دارالفنون افزون بر کلاس درس، باید دوره‌های مختلف کارآموزی را نیز طی کنند.
مهندس زندگی بهتر خود و دیگران باشیم.

*فیلسوف، حقوقدان و مورخ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی