تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی
بازنشر/ گفت‌وگوی دیدارنیوز با مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و تلویزیون

ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی

دیدارنیوز در سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ گفت و گویی را با مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو و تلویزیون انجام داده بود و امروز به بهانه درگذشت این پیشکسوت این گفتگو بازنشر می‌شود.

معمای مسمومیت در مدارس دخترانه!

در حالی که سریال مسمومیت در مدارس کشورمان همچنان ادامه دارد، این مساله عجیب که بیشتر اتفاقات در مدارس دخترانه رخ داده مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۴۵۷۰۷
۰۹:۳۵ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱

مسمومیت و معمای مدراس دخترانه!

دیدارنیوز: مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان که کانون آن در شهر قم قرار دارد، از آن دسته اخباری است که نه می‌توان راجع به آن گزارشی تحلیلی و دارای دستاورد خاصی نوشت و نه می‌توان زنگ زد و با کارشناس یا مقام مسئولی درباره‌اش صحبت کرد. هنوز علت این مسمومیت‌ها معلوم نشده است. از اوایل آذرماه سالی که رو به پایانی می‌گذارد، شروع شد، به تدریج شماری از مدارس قم را در برگرفت و عمده مدارس دخترانه بودند.

کسی نمی‌تواند منکر نگرانی بالای خانواده دانش‌آموزان و البته خود آن‌ها باشد. حتما تصویر دخترانی را دیده‌اید که مقابل مسئولان دارند واقعه را شرح داده می‌دهند. والدین حتی مقابل فرمانداری قم هم تجمع کردند و گفتند نمی‌توانند بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند. از طرفی همزمان وزیران آموزش و پرورش و بهداشت، نظراتی را در خصوص این مسمومیت‌ها ارائه کردند و آنچه از فحوای کلامشان برمی‌آمد، این بود که شایعه سهم بالایی از حوادث تکراری را به خود اختصاص داده و به زبان ساده؛ آن طور هم که می‌گویند نیست و گفتند که علائمی که ممکن است دانش‌آموزان بعد از مسمومیت دچار آن شوند، پایدار نیستند.

پیش‌تر مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس، تکرار حوادث مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس استان قم را طبیعی ندانست و گفت که این موضوع علاوه بر وزارت آموزش و پرورش از سوی مسئولان امنیتی نیز در دست پیگیری است. بعدتر، مسئولان بحث فوبیا را هم مطرح کردند و اینکه اگر دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند به سرفه بیفتند سایر دانش‌آموزان هم ممکن است به تبع آن (با تلقین) سرفه‌شان بگیرد. از طرفی آتش نشانی قم گفت آنچه باعث مسمومیت دانش‌آموزان شده از دایره گاز‌های مورد بررسی آن‌ها خارج است. خیلی‌ها از علائمی مانند تاثیر در بینایی چشم و... حرف می‌زدند و درکنار آن از بویی که پیش از مسموم شدن به مشام‌شان می‌رسد؛ چیزی مثل نارنگی یا نارنگی گندیده!

بعد از همه این موارد و در روز یکم اسفند و همزمان با ادامه مسمومیت دانش‌آموزان، از زبان دادستان کل کشور گفته شد که مسمومیت‌ها احتمالا عمدی هستند. محمد جعفر منتظری خطاب به دادستان عمومی و انقلاب قم نوشت که اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق است و خواست که با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت موضوع را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. مسمومیت‌ها، اما بی‌توجه به صحبت‌های مسئولان به کار خود ادامه دادند؛ روزسوم اسفند همزمان با مسمومیت ۱۵ دانش‌آموز دیگر در سه مدرسه قم، سریال مسمومیت‌ها به شهر بروجرد هم کشیده شد؛ آن هم در دو روز متوالی؛ نخستین مسمومیت عصر سه‌شنبه در دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد رخ داد و ۲۰ دانش‌آموز را راهی اورژانس بیمارستان کرد و دومین حادثه هم صبح چهارشنبه در همان دبیرستان به اورژانس گزارش شد، اما این بار جمعیت دانش‌آموزان مسموم شده حدود ۳ برابر بود؛ ۶۲ نفر. هرچند مسئولان وزارت بهداشت گفتند که مسمومیت تعدادی از دانش آموزان در بروجرد ارتباطی با مسمومیت‌های اخیر قم ندارد و علت آن را استنشاق گاز منواکسید کربن اعلام کردند، اما نمی‌توان منکر این هم شد که افکار عمومی با این اتفاق، نگران‌تر شده است. گفتنی است که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بروجرد در خصوص علت حادثه بروجرد به همشهری گفته بود «محتمل‌ترین و تنها گزینه‌ای که اکنون مورد توجه ماست. همان نشت گاز از سالن ورزشی مجاور دبیرستان است، اما بررسی‌های بیشتر هم در حال انجام است تا به‌صورت دقیق اعلام نتیجه کنیم.»

کمیسیون بهداشت هنوز ورود نکرده

اما آخرین واکنش هم به مسمومیت دانش‌آموزان البته در قم، برمی‌گردد به عضو کمیسیون بهداشت مجلس که روز گذشته به ایلنا، گفته: «وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات در این زمینه وارد شده‌اند، اما آن چیزی که توقع همه ماست، این است که هر چه سریع‌تر باید علت این مساله مشخص شود.» همایون سامه یح نجف‌آبادی، تاکید کرده که «باید مشخص شود که چرا این اتفاق در مدارس دخترانه رخ می‌دهد!» از او پرسیده شده «با توجه به مسمومیت‌هایی که در مدارس دخترانه شهر قم اتفاق افتاده، آیا کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص بررسی دقیق‌تر و سریع‌تر این موضوع ورود خواهد کرد و از وزارت بهداشت مطالبه می‌کند؟» به گفته نجف‌آبادی «وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات در این زمینه وارد شده‌اند. اما آن چیزی که توقع همه ماست این است که هر چه سریع‌تر باید علت این مساله مشخص شود.» این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه کمیسیون مربوطه، هنوز به این موضوع ورود نکرده است، تصریح کرده که «بررسی این موضوع نباید طولانی شود.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون به این موضوع ورود می‌کند، گفته: «امیدواریم هر چه سریع‌تر موضوع مشخص شود و ما امیدواریم که موضوع امنیتی نباشد؛ ما مطمئن هستیم که مسئولان در ارگان مربوطه در حال بررسی این موضوع هستند و این موضوع را پیگیری می‌کنند و امیدواریم هر چه سریع‌تر علت این موضوع مشخص شود.» او گفته «من در محیط نبوده‌ام، اما به طبع از روی تشابهاتی که بین مدارس وجود دارد می‌توان با تحقیقات کامل به نتیجه رسید.» این نماینده مجلس ادامه داده «مساله مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس قم باعث نگرانی همه است، چرا که این دانش‌آموزان مجبور به انتقال به بیمارستان شده‌اند.» او تاکید کرده: «باید این موضوع مشخص شود که چرا این اتفاق در مدارس می‌افتد و چرا اکثر این دانش‌آموزان دختر هستند و چرا در محیط‌های دیگر که مردم تجمع دارند این اتفاق نمی‌افتد و این‌ها سوالاتی است که باید پاسخ مناسبی از سوی مسئولان به آن داده شود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی