تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
محاسبه ساده وضع اقتصاد ایران در ترازوی دلار

دلار بر بام و حیثیت ریال بر باد!

اقلام خوراکی مثل گوشت قرمز دست نیافتنی‌تر از همیشه شده و دلار با شتاب، حیثیت ریال را به باد می‌دهد. گویا سفر رئیسی به چین، وعده محکم او به رهبری و سامانه‌ها و راهکار‌های فرزین رییس بانک مرکزی هم کارساز نیست.

کد خبر: ۱۴۵۵۲۷
۰۹:۵۴ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

دلار بر بام و حیثیت ریال بر باد

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: هیچ کالا و خدماتی نیست که در مسابقه گرانی قرار نگرفته باشد، رقابت در گران شدن، شتاب بی سابقه‌ای یافته، دلار در تلاش برای رسیدن به پانصدهزار ریال است و قیمت گوشت به مرزی رسیده که انگار شب عیدی قرار است از سفره باقی مانده مردم هم حذف شود. برخی از مردم سالهاست که به زحمت سالی چند مرتبه رنگ گوشت قرمز را می‌دیدند و حالا با این شتاب قیمت‌ها، حتما بخش باقی مانده قشر متوسط نیز به اسلاف خود می‌پیوندند.

تمام این داستان زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که رسانه‌های نزدیک به دولت سخن از دستاورد‌های سید ابراهیم رئیسی از سفر چین به میان می‌آورند. ایرنا در این باره نوشت: «توافق راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، تعمیق مناسبات اقتصادی، ضدیت با غرب به ویژه آمریکا و نیز همکاری در پیشبرد «ابتکار کمربند و جاده»، چهار دستاورد مهمی است که رسانه‌های جهان در جریان سفر سه روزه رئیس جمهوری کشورمان به پکن بر آن تمرکز کردند».

همین رسانه در خلاصه یک گزارش خود در تاریخ ۲۷ بهمن نوشت: «از سفر رییس جمهوری به چین می‌توان انتظار رشد اقتصادی بالایی داشت و هیات ایرانی باید به دنبال راهکار‌هایی به منظور افزایش فروش نفت، گره‌گشایی مباحث بانکی و کاهش تحریم‌ها باشد».

تمام نکات ذکر شده در گزارش‌های ایرنا، کلی است و اگر هم تحقق آن‌ها را شدنی فرض کنیم، برای این روز‌های اقتصاد ایران دردی را دوا نمی‌کنند.

فریادهایی از سرِ....

آه و فغانی واقعی را شاهد هستیم که از ناحیه مردم و به خصوص از ناحیه اقشار بی‌درآمد و کم‌درآمد شنیده می‌شود، که البته این دست ناله‌ها تکراری است و به جایی نمی‌رسد. جیغ‌های زرد و فریاد‌های نارنجی یا باکلاس دیگری هم از ناحیه نمایندگان مجلس انقلابی یا کارشناسان اقتصادی به گوش می‌رسد، که آن‌ها هم گرچه بر حسب وظیفه بیان می‌شود، ولی درد واقعی مردم را نمایندگی نمی‌کنند و برای پر کردن عریضه بیان می‌شود. البته این دست صدا‌ها را هم اگر واقعی فرض کنیم، گوش شنوایی برای آن "یافت می‌نشود"!

دلار و دیگر هیچ!

چکیده وضع اقتصادی ایران، بدون هیچ پویش و پژوهش اضافه دیگری را می‌توان از شتاب گرفتن قیمت دلار و دیگر ار‌زهای خارجی در برابر ریال فهمید. محمدرضا فرزین دومین رییس بانک مرکزی در دولت انقلابی سید ابراهیم رییسی، در یک برنامه تلویزیونی از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا از سه‌شنبه ساعت ۱۱ خبر داد و اظهار داشت: «تامین ارز کالا‌های اساسی و تجهیزات پزشکی و سایر نیاز‌ها را با ارز ۲۸۵۰۰ تومان ادامه می‌دهیم». فرزین گفت: «بانک مرکزی در شرایط کنونی تلاش می‌کند که از تمام آموزه‌ها و تجربه‌های گذشته کشور در حوزه ارزی استفاده کند و نوسانات را به حداقل برساند و ثبات را در کشور برقرار کند».

توجه به این نکته جناب فرزین که "بانک مرکزی در شرایط کنونی تلاش می‌کند که از تمام آموزه‌ها و تجربه‌های گذشته کشور در حوزه ارزی استفاده کند"، حائز توجه بوده و خالی از تامل نیست. این یعنی اینکه ار تجربه ازر ۴۲۰۰ جهانگیری نیز بهره می‌بریم، البته نگفت آیا در کنار این استفاده از تجربه سوء استفاده‌های آن ارز هم بهره خواهند برد یا نه.

دولت رییسی با تبلیغات گسترده، ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت قبل را برداشت و امروز کالا‌های اساسی را به قول خودشان با ارز ۲۸۰۰۰ تومانی تهیه می‌کند، که البته نسبت به تهیه واقعی اقلام ضروری نیز باید تردید کرد، چون شاهد هیچ اتفاق مثبتی در معیشت مردم نیستیم و هر روز دریغ از دیروز.

تمام این صغری و کبری چیدن‌ها یک طرف، سخنان سید ابراهیم رییسی در محضر رهبری یک طرف! او در ۲۹ بهمن و به فاصله کمی پس از بازگشت از چین، به رهبری و مردم قول داد تورم را کنترل و آن را کاهشی کند.

نمایندگان مجلس بیکار ننشسته‌اند!

در این میان البته روز دوشنبه یک نماینده مجلس انقلابی یازدهم هم متفاوت ظاهر شد و گفت: «لازم است مجلس و دولت در کنار هم جلسه‌ای فوری و ضروری برگزار کنند تا فکری برای کنترل قیمت‌ها شود.»

صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس یازدهم با بیان اینکه راهکار علمی برای این وضعیت وجود دارد، افزود: «قیمت خودرو و مصالح ساختمانی در حال افزایش است و با این وجود قیمت تمام شده مسکن به کجا خواهد رسید و با این افزایش قیمت‌ها مسکن نیازمندان چگونه تأمین خواهد شد بنابراین لازم است فکری برای این وضعیت صورت گیرد.»

نسخه‌های شفابخشی که به مریض نمی‌رسند!

او درباره کوچک شدن سفره مردم و معیشت کارگران، معلمان، کارمندان و ... نیز اظهاراتی داشت که می‌توان این دست فریاد‌ها را در زمره همان صدا‌های متفاوت و باکلاس به حساب آورد که همیشه به گوش رسیده و مسبوق به سابقه بوده. وقتی گره بزرگی به کار می‌افتد، نمایندگانی از درون مجلس انقلابی نطق‌های متفاوت ایراد کنند. موضوع اقتصاد ایران نه با سامانه‌های متعدد و چند نرخی کردن ارز توسط روسای بانک مرکزی قابل حل است و نه با نطق‌های آتشینِ خودمانی یک نماینده انقلابی و نه با تاکید موکد رییس دولت سیزدهم در محضر رهبری مبنی بر کنترل تورم و حل مسائل کشور.

از نظر کارشناسان مشکل اقتصاد ایران در گرو تصمیمات ساختاری تری است که گویا نسخه‌های متعدد اقتصاددانان نیز به دست مریض نمی‌رسد و به آن میزان که چشم انداز تورم و سقوط ارزش پول ملی روشن است، امیدی به بهبودی وجود ندارد و:

«خدا کند که دگر یار ما جفا نکند-اگر کند به رقیبان کند به ما نکند/ وفا به وعده نکرد از هزار یک آری-هزار وعده خوبان یکی وفا نکند».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی