تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

پیکر حسن ناهید با بدرقه دوست‌دارانش تشییع شد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد حسن ناهید نوازنده پیشکسوت عرصه نی نوازی صبح روز دوشنبه اول اسفند ماه از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

کد خبر: ۱۴۵۵۲۱
۱۸:۳۱ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱

پیکر حسن ناهید با بدرقه دوست‌دارانش تشییع شد

دیدارنیوز: پیکر زنده‌یاد حسن ناهید از نوازندگان پیشگام عرصه نی‌نوازی روز دوشنبه اول اسفند ماه با برگزاری مراسمی در تالار وحدت تهران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

محمد اسماعیلی، نوازنده پیشگام تمبک نوازی در ابتدای این برنامه که با اجرای سید عباس سجادی در محوطه پهنه فرهنگ و هنر رودکی برگزارشد، با ابراز تاسف از درگذشت استاد حسن ناهید گفت: چهل سال سابقه آشنایی با حسن ناهید را داشتم. او هنرمندی نمونه در عرصه اخلاق و ادب بود که همواره از او آموخته‌ام.

وی ادامه داد: این هنرمند مرد درجه یک موسیقی ایرانی بود. به خوبی یادم هست استاد فرامرز پایور به او احترام زیادی می‌گذاشت. او هنرمندی بود که در اخلاق و انسانیت از درجه ممتازی برخوردار بود که ما همیشه از این هنرمند می‌آموختیم.

میلاد کیایی، نوازنده پیشکسوت سنتورنوازی و همراهان ۶۰ساله زنده یاد حسن ناهید هم در این برنامه اظهار داشت: حسن ناهید هنرمندی است که رجعتش به آن دنیا هنوز برای من غیرقابل باور است. من از سال ۱۳۴۰ این افتخار را داشتم که با این هنرمند ممتاز آشنا شدم. این آغاز آشنایی من با حسن ناهید بود و در این مدت که با او رفاقت داشتم وی را اسطوره اخلاقی شناختم که همیشه می‌توانستیم از او بیاموزیم.

وی افزود: او همیشه دغدغه فرهنگ و هنر را داشت و سعی می‌کرد این آموزه‌ها را با اخلاق ممزوج کند. من حتم دارم روح این مرد شاد است، اما باید افسوس خورد چنین هنرمند خردمندی از بین ما رفت.

شاهو عندلیبی، نوازنده شناخته شده نی نوازی هم در این بخش از آیین وداع با پیکر زنده یاد حسن ناهید بود که در دقایقی کوتاه به یاد این هنرمند فقید به نوازندگی پرداخت.

داود گنجه‌ای، عضو شورای عالی خانه موسیقی هم در بخش دیگری ازاین برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حسن ناهید تصریح کرد: اگر بخواهم درباره حسن ناهید صحبت کنم، دیگر حرفی ندارم، چون دوستان به اندازه کافی درباره این هنرمند عزیز صحبت کردند.

وی با بیان اینکه حسن ناهید یکی از نزدیک‌ترین دوستان من در عرصه موسیقی بود، خاطرنشان کرد: امروز کسانی که به مراسم تشییع این مرد بزرگ موسیقی آمدند، همگی اندازه یک میلیون نفر جمعیت هستند. اما صحبت من در این جمع درباره حسن ناهید چنین است که وی به من درست محبت داد و امیدوارم مسئولان حرف مرا بشنوند و بدانند که با محبت خار‌ها گل می‌شود. خصیصه‌ای که در وجود حسن ناهید وجود داشت.

عضو شورای عالی خانه موسیقی با بیان اینکه ناهید هنرمندی بود که هیچکس از این هنرمند دلخور نبود و این نعمت بزرگی است که می‌تواند برای یک هنرمند ساخته شود، ابراز داشت: حسن ناهید در نی نوازی درجه یک و تک بود. وی در وجودش معرفتی بود که برای گرفتاری‌های دوستانش یاری‌گر اهالی موسیقی بود. موضوعی که امروز با حضور پرشور شما به من ثابت شد و نشان داد حسن ناهید چه انسان بزرگ و با معرفتی بود. این همانی است که می‌تواند از یک هنرمند باقی بماند.

گنجه‌ای اضافه کرد: اول یاد خداوند و دوم معرفت که خوشبختانه در وجود حسن ناهید بود. او هنوز نمرده است. به نظر من کسی مرده است که پهلوان نیست، که انسانیت نداردو به اعتقاد من خداپرست‌ترین آدم‌ها و راستگوترین آدم‌ها هنرمندان هستند.

علی جهاندار، خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در این مراسم ضمن اجرای یک قطعه آوازی در نکوداشت مرحوم حسن ناهید بیان کرد: من خدمت استاد کسایی زیاد بود و یادم هست که همواره نظر خاصی روی مرحوم حسن ناهید داشت. او هنرمندی بود که متوجه ارزش هنری استاد حسن ناهید شد. استادی که منزلت او در عرصه موسیقی ایرانی بر هیچ موسیقی دوستی پوشیده نیست.

احمد ناهید فرزند مرحوم استاد حسن ناهید هم نیز در بخش پایانی این آیین با قدردانی از مردم و هنرمندان در ابراز همدردی با خانواده مرحوم ناهید یادآور شد: جامعه موسیقی ایران، موسسه هنرمندان پیشکسوت، خانه موسیقی و تمامی عزیزانی که در این چند روز با ما همدری کردند، سپاسگزارم.

بیژن بیژنی، علیرضا افتخاری، داود گنجه‌ای، حمیدرضا نوربخش، محمد اله‌یاری، علی جهاندار، میلاد کیایی، رضا مهدوی، فاضل جمشیدی، شهرام صارمی، امیرعباس ستایشگر، احمد صدری، سیامک جهانگیری، کامبیز گنجه‌ای، سهیل محمودی، محمود سالاری، حسام‌الدین سراج، محمد اسماعیلی، اردشیر کامکار، کیوان ساکت، وحید تاج، مهدی افضلی و... از جمله افراد حاضر در مراسم بودند.

آیین یادبود استادحسن ناهید ساعت ۱۸ روز پنجشنبه چهارم اسفند ماه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار می‌شود.

گفتنی است، حسن ناهید از پیشکسوتان عرصه نی‌نوازی پنجشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی