تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
حاشیه‌های ادامه‌دار یک بازی دوستانه

شکستن تحریم روس‌ها، خواهرخواندگی یا توهین به زنان ایرانی؟

تیم سپاهان در حالی هفته گذشته یک دیدار دوستانه با تیم روسی زنیت برگزار کرد که حواشی آن درباره تحریم روس‌ها پس از جنگ اوکراین، تصویربرداری بد مسابقه، حضور برخی هواداران اصفهانی با پرچم اوکراین و حضور زنان روس در ورزشگاه اصفهان با وجود محرومیت زنان ایرانی از حضور در ورزشگاه که مسوولان دلیل آن را آماده نبودن زیرساخت‌ها(!) می‌دانند، همچنان ادامه دارد.

کد خبر: ۱۴۵۴۹۲
۱۲:۰۳ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱

شکستن تحریم روس‌ها یا خواهرخواندگی یا توهین به زنان ایرانی؟

دیدارنیوز: «برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های غیر داخلی چنین استنباط کردند که ایران قرار است ورزش روسیه را از انزوا خارج کند.»

علی ولی‌اللهی در روزنامه اعتماد نوشت: «روز پنجشنبه هفته گذشته تیم فوتبال سپاهان در اصفهان با زنیت روسیه بازی کرد. مسابقه‌ای که صرفا قرار بود یک رقابت دوستانه باشد، اما به اندازه یک نیم‌فصل لیگ برای فوتبال ایران حاشیه درست کرد؛ حاشیه‌هایی که ترکش‌هایش هنوز در حال پراکنده شدن به اطراف است.

بازی سپاهان و زنیت در شرایطی برگزار شد که تیم‌های ملی و باشگاهی فوتبال روسیه مدت‌هاست به خاطر جنگ اوکراین از مسابقات بین‌المللی به دور بوده‌اند. حضور این تیم روسی که با عنوان خواهرخواندگی با سپاهان به ایران آمد در وهله اول یک معنای سیاسی مشخص پیدا کرد. همزمان وزیر ورزش روسیه هم در ایران به سر می‌برد و یک تیم کشتی روسی نیز در جام باشگاه‌های جهان در سالن هفتم تیر به روی تشک رفته بود.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های غیر داخلی چنین استنباط کردند که ایران قرار است ورزش روسیه را از انزوا خارج کند. مخصوصا که قرار بازی دوستانه ملی بین دو کشور هم برای روز‌های آینده گذاشته شده است. حمید سجادی در دیدار با وزیر ورزش روسیه گفت: «همه فدراسیون‌های ما علاقه‌مند هستند که همکاری متقابلی داشته باشند.»

مسائل سیاسی تنها بخشی از حاشیه‌های این مسابقه بوده است. حضور سپاهان در یک بازی دوستانه باعث شد تمام برنامه‌های سازمان لیگ و وضعیت ۱۵ تیم دیگر تغییر کند و تاریخ برخی بازی‌ها عوض شود. این مساله اعتراض رقبای سپاهان مخصوصا پرسپولیس را به دنبال داشت، چرا که اگر این بازی دوستانه نبود، رقابت دو تیم در جام حذفی سر موعد به انجام می‌رسید.

یحیی گل‌محمدی در این رابطه بعد از بازی با تیم صنعت نفت گفت: «باید توازن بین رقبا برقرار و مشخص باشد. همچنین بازی‌های آینده‌مان به صورتی است که باید ۹ روز بازی نکنیم و بعد از آن فشردگی زیادی برای بازی‌ها وجود دارد که این خیلی به ضرر پرسپولیس است. البته نامه هم زده‌ایم و صحبت هم کرده‌ایم ولی متاسفانه کار خودشان را می‌کنند. من به مدیر باشگاه گفته‌ام ولی متاسفانه برنامه‌ریزی به صورتی است که اصلا شرایط پرسپولیس را در نظر نگرفته‌اند و فقط خواسته‌اند برنامه تیم‌های دیگر را تنظیم کنند و این اجحاف بزرگی در حق ماست. از سهیل مهدی می‌خواهم نسبت به این مساله ورود کند.»

همچنین افشین پیروانی سرپرست سرخ‌ها هم گفته بود: «برخورد‌ها معلوم است. با هدف جلو می‌روند. این از وضعیت مالی تیم‌ها که چگونه هزینه می‌کنند، آن از وضع قضاوت‌ها برای ما، آن از وضع برنامه‌ریزی که نمی‌دانم چرا ۹ روز بین بازی ما فاصله باشد. نمی‌دانم چرا در کوران مسابقات بازی دوستانه می‌گذارند. کجای دنیا وسط فصل یک تیم خارجی را دعوت می‌کند بیاید بازی دوستانه کند.»

از سمت دیگر اتفاقات حین برگزاری بازی هم حسابی خبرساز شد. اولین مورد حضور دختران و زنان روسی در ورزشگاه در شرایطی بود که زنان هوادار سپاهان پشت در استادیوم ماندند. اینکه چرا زنان روسی می‌توانند وارد یک ورزشگاه ایرانی شوند، اما زنان ایرانی نمی‌توانند پرسش مهمی است که برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده و معتقدند این نوع رفتار به نوعی تحقیرآمیز است. البته این‌بار نخست نیست که زنان خارجی پیش چشمان دختران ایرانی که ورودشان به استادیوم ممنوع است وارد ورزشگاه‌های کشور شدند. پیش از این در بازی تیم ملی ایران و سوریه زنان سوری به استادیوم آزادی وارد شدند و در مسابقات بسکتبال هم زنان چینی توانستند وارد سالن شوند.

علاوه بر مساله حضور زنان تعداد بلیت‌فروشی نیز محل اشکال شد. از آنجایی که مدت‌هاست استادیوم‌های ایران خالی بوده و در بهترین حالت در دو، سه هفته اخیر اجازه فروش ۳۰ درصد ظرفیت استادیوم به بهانه نبود زیرساخت‌ها و کرونا را به تیم‌ها دادند، اختصاص صد در صدی استادیوم نقش جهان برای حضور تماشاچیان بسیار سوال‌برانگیز شد.

تصویربرداری بسیار بد بازی که صدای بینندگان روسی را در آورد حاشیه دیگر این بازی بود. گویا سیگنال‌های ارسالی از ایران به حدی بی‌کیفیت بود که صدای تماشاگران روس را درآورد و یک شبکه تلویزیونی را به توضیح واداشت. علاوه بر این، یکی از رسانه‌های این کشور هم با کنایه اعلام کرد که این تصاویر یادآور کیفیت پخش زنده مسابقات سال ۲۰۰۷ در روسیه است خبرگزاری مهر در این زمینه نوشت: «قاب‌های مشکی دور تصویر، پخش بازی بدون صدای ورزشگاه، شنیده شدن صدای گاه و بی‌گاه گزارشگر ایران و زوایای عجیب دوربین از جمله انتقاداتی بود که هنگام پخش بازی سپاهان - زنیت از سوی هواداران تیم روسی مطرح شد.»

این انتقادات به حدی بود که در نهایت شبکه Match TV که مسابقه را پخش می‌کرد، مجبور به ارایه توضیحاتی شد و آن را تقصیر طرف ایرانی دانست. در بخشی از توضیحات این شبکه آمده است: «مانند همه بینندگان، ما درک می‌کنیم که کیفیت پخش به‌طور کامل الزامات پخش مدرن را برآورده نمی‌کند. متاسفانه، این واقعیتی است که مربوط به شرکای ایرانی ماست که سیگنال را ارایه می‌دهند.»

البته انتقاد از کیفیت تصاویر همان چیزی است که سال‌هاست صدای بینندگان ایرانی را در آورده، اما حالا شاید با اعتراض روس‌ها صداوسیما تصمیم بگیرد تغییری در این رویه ایجاد کند.

حضور برخی هواداران اصفهانی با پرچم اوکراین روی سکو‌های نقش‌جهان، تفاوت نزدیک به دو دقیقه‌ای زمان اصلی بازی با پخش زنده که حتی از استاندارد‌های صداوسیما هم فراتر بود و پخش این بازی دوستانه از شبکه ۳ در حالی که بسیاری از بازی‌های مهم سپاهان حتی در لیگ قهرمانان آسیا هم به شبکه ورزش داده می‌شد از دیگر حاشیه‌های رقابت زردپوشان با تیم روسی بود.

تیم سپاهان در نهایت موفق شد با دو گل از سد حریف روس خود که سابقه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را دارد، عبور کند. مساله‌ای که نشان می‌دهد از یک‌سال پیش که تیم‌های کشور روسیه از حضور در رقابت‌های بین‌المللی منع شدند، چقدر سطح فوتبال این کشور پایین آمده است.

شکستن تحریم روس‌ها یا خواهرخواندگی یا توهین به زنان ایرانی؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی