تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
قهرمان‌های بسیاری در سینمای دفاع مقدس مورد غفلت قرار گرفته‌اند

گلفام: باید به دنبال سوژه‌های آوانگارد در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس برویم

امیر گلفام، جانشین معاون فرهنگی ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه بسیاری از حقایق دفاع مقدس وجود دارد که هنوز در هاله‌ای از ابهام بوده و ساخت فیلم‌های سینمایی به این ابهام زدایی کمک خواهد کرد، گفت: باید به دنبال سوژه‌های آوانگارد در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس برویم. ما طبیعتا شاهد عملیات‌هایی بودیم که در آن موفق نشدیم و این طبیعی است و خاصیت جنگ همین است، ولی اکثر فیلم‌های ساخته شده مختص به عملیات‌هایی خاص یا بزرگ بوده که ایران در نهایت پیروز شده بود.

کد خبر: ۱۴۴۹۹۳
۱۴:۲۹ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۱

گلفام: باید به دنبال سوژه‌های آوانگارد در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس برویم

دیدارنیوز: برنامه تلویزیونی اینترنتی نقطه ویژه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که در بستر روبیکا و آپارات قابل رویت و تماشا است با مشارکت موسسه راوینو، اداره فیلم و نمایش معاونت فرهنگی هنری بسیج و همچنین خانه اکران فیلم بسیج هرشب پذیرای مهمانان جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد است.

امیرگلفام به عنوان جانشین معاون فرهنگی ستادکل نیرو‌های مسلح مهمان برنامه بوده و به لزوم بازنگری در سوژه یابی فیلم‌های دفاع مقدس اشاره می‌کند.

گلفام، با اشاره به کاستی‌های موجود در فیلم‌های دفاع مقدس در طول جشنواره‌های فیلم فجر، بیان داشت: فیلم‌های زیادی در چهار دهه گذشته در حوزه دفاع مقدس ساخته شده و هریک از آن‌ها جذابیت خاص خودش را دارد، ولی یکی از دغدغه‌های اصلی من این بوده که ما حقایق جنگ را به خوبی نمایان نکردیم. در واقع همیشه دنبال درشت گویی هستیم تا درست گویی. بسیاری از حقایق دفاع مقدس وجود دارد که هنوز در هاله‌ای از ابهام بوده و ساخت فیلم‌های سینمایی به این ابهام زدایی کمک خواهد کرد. پیرامون این مساله درست گویی به جای درشت گویی باید به این مساله اشاره کنم که ما طبیعتا شاهد عملیات‌هایی بودیم که در آن موفق نشدیم و این طبیعی است و خاصیت جنگ همین است، ولی اکثر فیلم‌های ساخته شده مختص به عملیات‌هایی خاص یا بزرگ بوده که ایران در نهایت پیروز شده بود.

جانشین معاون فرهنگی ستادکل نیرو‌های مسلح همچنین به لزوم توجه به زیست رزمندگان در دوران مقدس در فیلم‌های سینمایی اشاره کرده و در این باره افزود: ما ۸ سال در جنگ با کشور متخاصم بودیم و رزمندگان در این ۸ سال زیستی مختص به دوران جنگ داشتند. نمایش زیست رزمندگان در دوران دفاع مقدس قطعا جذابیت خاصی برای تماشاگران سینما خواهد داشت. نمونه‌هایی همچون گذراندن زندگی با کمترین غذا و یا اینکه بسیاری از غذا‌های ارسالی را به مردم روستا‌های اطراف می‌دادند وخودشان کمتر غذا می‌خوردند و حتی روابط خانوادگی که در این دوری‌های دفاع مقدس رخ می‌داده و باعث چالش‌های زندگی در دوران دفاع مقدس می‌شد. البته من این موضوع را درک می‌کنم که خود تهیه کننده‌ها به دنبال این هستند که در زمین جنگ فیلم هارا بسازند، چون راحت‌تر بوده و لوکیشن‌های کمتری دارد، ولی برای شخص بنده گیراتر بود اگر تهیه کنندگان به سمت کار‌هایی بروند که کمتر بدان توجه شده است. مردم ایران کمتر کتاب تاریخی می‌خوانند بنابراین ساخت فیلم دفاع مقدس بهترین راوی تاریخی برای این کشور خواهد بود.

او همچنین نسبت به پدیده قهرمان پروری در فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس بیان داشت: ما به سمت سوژه‌های کلیشه‌ای رفته‌ایم و هربار برای نمایش قهرمان در دفاع مقدس یکی از افراد شناخته شده را سوژه خود قرار می‌دهیم در حالی که بسیاری از قهرمانان ناشناخته دوران دفاع مقدس هنوز زنده هستند و می‌توان از موضوعیت آن‌ها برای فیلم سازی استفاده کرد. بنده خودم فردی را می‌شناسم که رکورد تاریخی در دنیا داشته و بسیاری از تانک‌ها و نفربر‌های عراقی را در دوران دفاع مقدس منهدم کرده است، ولی هنوز ناشناخته بوده و بدان از نظر کار‌های هنری پرداخته نشده است.

امیرگلفام به نقش حمایتگر ستادکل نیرو‌های مسلح نیز اشاره کرد و ابراز داشت: ستاد کل نیرو‌های مسلح همواره از فیلم‌هایی که روایتگر تاریخی خوبی از دوران جنگ بوده اند حمایت کرده و امکانات مورد نیاز را در اختیارشان قرار می‌دهد. خب لجستیک و امکانات برای انفجار‌های باورپذیر هزینه‌های زیادی دارد و ما در این ستاد تلاش می‌کنیم که امکانات لازم را به فیلم‌هایی که مورد وثوق باشند قرار دهیم. فیلم نامه‌ها به ستاد ارسال می‌شوند و با یک رایزنی و فیلتر ابتدایی پس از تایید ما سعی می‌کنیم همه امکانات را در اختیار تهیه کننده‌ها قرار دهیم. حتی پرواز جنگنده‌ها که هزینه زیادی داشته یکی از تسهیلاتی است که در اختیار تهیه کننده‌ها قرار می‌گیرد. من امیدوارم که تهیه کنندگان به سمت تولید کار‌های اوانگارد در حوزه دفاع مقدس بروند چرا که حضرت آقا نیز در دیدار با خانم نرگس آبیار پس از فیلم شیار ۱۴۳ بیان کردند که ظرفیت دفاع مقدس طوری است که تا ۵۰ سال ظرفیت فیلم سازی را بوجود می‌آورد. فارغ از این مساله فراموش نکنیم که مخاطبان ایرانی همواره از فیلم‌های هیجانی و اکشن استقبال قابل توجهی می‌کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی