تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
گزارش دیدار از اقدامات جدید در محیط زیست کشور 

تالاب‌های جنوب، جان گرفتند/ تالاب انزلی منتظر احیاء

درست در روزی که خبر رسید بخشی از حق‌آبه تالاب‌ها در جنوب کشور به آنها برگردانده شده، مسئولان اعلام کردند می خواهند تالاب انزلی را نجات دهند اما نه با اقدام آنها بلکه با خود پالایی تالاب!

کد خبر: ۱۴۴۵۷۶
۱۲:۵۴ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

تالاب های جنوب جان گرفتند/ تالاب انزلی منتظر احیاء

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: عدم تامین حق‌آبه، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز در دهه‌های اخیر به نابودی مطلق بسیاری از تالاب‌های انجامید و این روند سالها ادامه داشت تا اینکه امید به احیای آنها به آرزوی محال تبدیل شد و کارشناسان محیط زیست هم همواره اعلام می کردند اگر تامین حق‌آبه این تالاب ها به موقع انجام می شد، خطر مرگ آنها را تهدید نمی کرد.

اما نهم بهمن ماه روز متفاوتی در استان هرمزگان بود زیرا در این روز مرحله اول حق‌آبه تالاب بختگان به میزان ٣٠ میلیون متر مکعب، پس از رها شدن از سد درودزن، بعد از گذشتن از رود کُر، از مسیر بند جهان آباد، از دوشاخ یداله و رمضان، وارد تالاب بختگان شد.

شادی ناشی از زنده شدن فقط معطوف به این تالاب نشد و تالاب طشک و کمجان هم از این حق آبه سهمی بردند و همه اینها بهانه‌ای شد برای برپایی مراسم، مراسمی که با حضور مدیران استانی و شهرستانی در روستای بیشه دو شاخ برگزار شد.

تالاب بختگان، طشک و کمجان جزء تالاب‌های مهم محسوب می شوند که بین چند شهرستان خرامه، استهبان، نیریز و بخشی از ارسنجان واقع و در کنوانسیون رامسر نیز ثبت شده اند و حضور سالیانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در این تالاب ها زیبایی آنها را دو چندان می کند حالا این اتفاق باعث خوشحالی فعالان محیط زیست شده اند و آنها منتظرند تا مراحل بعدی تامین حق آبه هم محقق شود.

تالاب انزلی، احیاء به شرط خود پالایی

در حالی که احمد دنیا مالی، نماینده مردم انزلی از اولویت‌بندی برنامه‌های احیای تالاب انزلی و از خود پالایی تالاب انزلی به عنوان بهترین مزیت برای احیای آبراهه‌های تالاب انزلی خبر می دهد؛ حمزه عشوری، مدیرکل محیط زیست گیلان‌ با اشاره به اینکه ۳۰ درصد آلودگی های تالاب انزلی مربوط به فاضلاب های صنعتی است، تاکید کرده: برای ساخت تصفیه خانه شهرک صنعتی رشت ۱۴۰میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است.

البته دنیا مالی هم معتقد است: در صورت راه اندازی تصفیه خانه شهرک صنعتی رشت ۳۳ درصد از آلودگی تالاب از بین می رود و از آنجاییکه ۸۰۰ قایقران انزلی از این تالاب ارتزاق می کنند باید این تالاب را زنده نگه داریم.

از آنجاییکه آسیب به تالاب انزلی فقط معطوف به آلودگی فعالیت های صنعتی نیست؛ لازم است سایر آسیب‌ها نیز شناخته شود که مهمترین دشمن جدی این تالاب در سال های اخیر سنبل آبی معرفی شده که گیاه مهاجمی است که هر ساله هزینه زیادی برای ریشه کن کردن این گیاه انجام می شود اما همچنان این گیاه به دلایل مختلف رشد و نمو می‌کند و حالا این نماینده مجلس می گوید: «می بایست با استفاده از تخصص و تجربه محققان و دانشگاه گیلان در راستای تبدیل سنبل آبی به مصارف دامی بررسی و تحقیق شود و در صورتی که مانند گیاه آزولا این موضوع تایید شود مردم خود این گیاه را ریشه‌کن می کنند؛ این در حالی است که بسیاری از محققان و کارشناسان محیط زیست، عامل زنده ماندن این گیاه را کاشت آن توسط مردم می دانند و معتقدند مردم باید در این مورد با محیط زیست همکاری کند.

نکته قابل تامل این است که در بند ۴ آیین نامه اجرایی قانون تالاب‌ها ۱۳۹۷ تاکید شده است که بعد از تامین آب شرب، حق تقدم بر تحویل نیاز آب زیست محیطی و حق‌آبه تالاب است. مجددا در ماده ۳۵ قانون برنامه ششم، وزارت نیرو مکلف شده است که ۱۱ میلیارد مترمکعب حق‌آبه زیست محیطی تالاب‌ها را تامین کند البته وزیر نیرو نیز در برنامه‌های خود به مجلس شورای اسلامی از موضوع رها سازی حق‌آبه زیست محیطی دفاع کرده بود، ولی این برنامه‌ها هم فقط روی کاغذ و در حد وعده باقی ماند.

البته وزارت نیرو در این بدعهدی تنها نیست و وزیر جهاد کشاورزی هم سخنی از برنامه‌های خود برا رها سازی حق‌آبه زیست محیطی در رودخانه‌ها و به سمت تالاب‌ها به میان نمی‌آورد و با کمال تعجب اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای احیای تالاب‌ها به‌جای مطالبه گری و دفاع از حق و حقوق تالاب‌ها در حد جلسات و کمک‌هایی از جنس تانکر آب و پنل خورشیدی خلاصه شده است.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی