تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
دولت سیزدهم مدعی بود که می‌تواند بدون فروش نفت مملکت را اداره کند

افقه: مصوبه «مولدسازی» تاراج منابع مردم است

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی با انتقاد از مصوبه مولدسازی و مصونیت قضایی اعضای هیات واگذاری گفت: امروز که این مصونیت قضایی را در نظر گرفتند و برای منتقدان هم مجازات تعیین کردند در واقع عملا زمینه فساد را ایجاد کردند و این مصوبه عملا فسادزا و تاراج اموال مردم است.

کد خبر: ۱۴۴۴۳۶
۱۲:۵۴ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

افقه: مصوبه «مولدسازی» تاراج منابع مردم است

دیدارنیوز: یک استاد دانشگاه اظهار داشت: به هیچ وجه در هیچ کشوری برای خصوصی سازی چنین سازو کاری به اجرا نرسیده و این مصوبه برای مولدسازی در ایران یک چیز جدید، عجیب و غریب است و هیچ کشوری چنین تجربه‌ای برای روند خصوصی سازی نداشته است.

مرتضی افقه در گفتگو با ایلنا درباره ابهامات مصوبه مولدسازی و انتقادات بر مصونیت قضایی اعضای هیات واگذاری اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم اینکه دولت اموال مازاد زیادی در اختیار دارد و اقتصادی‌سازی این اموال یک اصل پذیرفته است، اما مصوبه مولدسازی مسائل زیادی را به همراه دارد و اینکه این اموال به چه کسی قرار است واگذار شود و در چه ساز و کاری این واگذاری‌ها انجام می‌شود از موضوعات مهم مولدسازی هستند.

وی تاکید کرد: اگر قرار بر این باشد که این اموال به فروش بروند و وارد بودجه شوند باید صرف هزینه‌های پروژه‌های عمرانی شوند و نه هزینه‌ها جاری. این دارایی‌ها در واقع همان پول نفت است که به اموال دولتی تبدیل شدند و باید حکم پول نفت را برای دولت داشته باشد و اگر دولت آن را صرف هزینه‌های جاری کند، عملا آن را سوخت کرده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه دولت سیزدهم مدعی بود که می‌تواند بدون فروش نفت مملکت را اداره کند، اما امروز از پس آن بر نمی‌آید بنابراین دست به هرچیزی می‌زند که هر درآمدی را جایگزین پول نفت کند، گفت: سوال اساسی این است که فرض بر اینکه دولت امسال بتواند از طریق منابع مورد نیاز را تامین کند، برای سال آینده چه برنامه‌ای دارد و چگونه می‌تواند منابع مورد نیاز و کسری بودجه را تامین کند. امسال از محل فروش دارایی‌ها تغذیه می‌کنند سال آینده چه اقدامی انجام خواهند داد و چه چیزی را جایگزین پول نفت خواهند کرد؟

افقه ادامه داد: مساله دیگر جنبه‌های حقوقی و اجتماعی این مصوبه است، این اسامی که از این در هیات ۷ نفره واگذاری دیده می‌شود هیچ تخصصی، دانش کافی و تجربه‌ای در واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت و مسائل و پیچیدگی‌های آن ندارند. از سوی دیگر بعید است که بخش خصوصی واقعی نسبت به خرید این اموال و دارایی‌ها اقدام کند، بنابراین احتمالا این دارایی‌ها نصیب بخش‌های خصولتی‌ها شوند و تنها انتقال دارایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: موضوع این است که این اقدام را یک دولت حداقلی انجام می‌دهد و دولتی که نماینده اقلیت باشد درآمد حاصل از فروش آن را صرف سلایق اقلیت جامعه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از جنبه‌های متعدد و مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی این مصوبه زیر سوال بوده و مصونیت قضایی این هیات بسیار سوال برانگیز، قابل نقد و قابل تامل است، اظهار داشت: باید توجه داشت خصوصی‌سازی که از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی شروع شد، فساد انگیز پیش رفت. ساختار‌هایی که در کشور حاکم است بستر فساد را فراهم می‌کند در دهه‌های گذشته شرایط بهتر بود، خصوصی‌سازی‌ها به این سمت رفت که اموال ارزشمند دولت را به افراد خاص و با نفوذ و بعضا بستگان واگذار کردند. امروز که این مصونیت قضایی را در نظر گرفتند و برای منتقدان هم مجازات تعیین کردند در واقع عملا زمینه فساد را ایجاد کردند و این مصوبه عملا فسادزا و تاراج اموال مردم است.

افقه درباره اجرای چنین سازوکاری برای واگذاری در سایر کشور‌ها گفت: به هیچ وجه در هیچ کشوری برای خصوصی سازی چنین سازو کاری به اجرا نرسیده و این مصوبه برای مولدسازی در ایران یک چیز جدید، عجیب و غریب است و هیچ کشوری چنین تجربه‌ای برای روند خصوصی سازی نداشته است.

وی درباره این ادعا که در این شرایط و با توجه به تجارب مدیران پیشین و درگیری آن‌ها با پروسه‌های قضایی، مدیران حاضر جرات تصمیم‌گیری در واگذاری‌ها ندارند، اظهار داشت: موضوع ساختار است و ساختار به گونه‌ای است که از یک طرف زمینه فساد را ایجاد و از طرفی این بستر را ایجاد می‌کند که افراد مواخذه شوند. اگر این موضوع درست هم باشد، افراد حاضر در هیات واگذاری باید کسانی باشند که به لحاظ سلامت اقتصادی، تجربه و تخصص و تسلط بر ساختار‌ها شناخته شده باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی