تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ماجرای یک برادر؛ «پیمان جبلی» خانه‌نشین می‌شود؟

در روزهایی که حواشی پیرامون پیمان جبلی و شایعات درباره خداحافظی‌اش از ریاست صداوسیما شنیده می‌شود، مهم‌ترین حاشیه پیمان جبلی به پناهنده‌شدن برادرش به آمریکا مربوط است و جنجالی که ممکن است منجر به کناره‌گیری او شود.

کد خبر: ۱۴۴۲۸۶
۱۱:۰۸ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

«پیمان جبلی» خانه‌نشین می‌شود؟

دیدارنیوز: ظاهرا به‌رغم ۵ ساله بودن حکم مدیریت صداوسیما، اما روسای آن نمی‌توانند مدت جلوس خود بر این کرسی را پیش‌بینی کنند.

مطهره شفیعی در روزنامه آرمان ملی نوشت: «به‌عنوان نمونه ۱۷ آبانماه سال ۹۳ بود که مقام معظم رهبری طی حکمی محمّد سرافراز را برای یک دوره پنج‌ساله به ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند، اما ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ از این کرسی جدا شد. سرافراز درباره استعفایش گفت: «من اصلا از داخل سازمان هیچ نگرانی‌ای نداشتم. چون معتقد بودم نیرو‌های فهیمی در بدنه سازمان هستند که کاملا هدف از این اصلاحات را درک می‌کنند. اشکال از بیرون سازمان بود و بخش‌هایی را پیش‌بینی نمی‌کردم. استعفا به همین دلیل مطرح می‌شود. اگر شما برای چیزی که پیش‌بینی کرده‌اید برنامه داشته باشید، منجر به استعفا نمی‌شوید. بنابراین اشکال اینجا بود که دخالت‌هایی در صداوسیما شد و کار به‌جایی رسید که احساس کردم استقلال و اقتدار صداوسیما در حال مخدوش‌شدن است! در واقع کار به‌جایی رسید که باید این روند متوقف می‌شد. یعنی یا باید این روند متوقف می‌شد یا من که حاضر نبودم با آن شکل کار کنم باید کنار می‌رفتم!» یا از سوی دیگر علی لاریجانی از سال ۷۲ تا ۸۳ بر کرسی ریاست صداوسیما تکیه زده بود.

اکنون شایعاتی درباره خداحافظی پیمان جبلی با جام جم شنیده می‌شود. «مشرق» گزارشی با تیتر «واکنش رئیس صداوسیما به شایعات جابه‌جایی‌اش» منتشر کرد که در آن پیمان جبلی به دفاع از خود و عملکردش پرداخته بود. او در واکنش به این شایعات در فضای‌مجازی و تغییر رئیس صداوسیما به «تسنیم» گفت: «واقعا ارزشی ندارد به این شایعات واکنش نشان داد. چون اتفاق جدیدی نیستند؛ از روز اولی که آمده‌ایم این شایعات مطرح شده‌اند و به انحای مختلف ادامه دارند. همیشه این بحث‌ها بوده، اما ما کار را با قدرت ادامه می‌دهیم. این حاشیه‌سازی‌ها در برابر آگاهی و عزم تحول‌خواه اصحاب رسانه ملی، کارکرد مؤثری ندارند.»، اما معمولا این تکذیب‌ها پایان کار نیست...

مردی که مستقل است

پیمان جبلی سال ۱۴۰۰ حکم ریاست سازمان صداوسیما را دریافت کرد. مردی که برخلاف روسای سابق صداوسیما خط و مشی سیاسی مشخصی نداشت والبته همگان می‌دانستند نسبتی با اصلاح‌طلبی ندارد. امیر دبیری‌مهر، فعال رسانه‌ای درباره او نوشت: «با او از سال ۱۳۷۸ به بعد بود زمانی‌که در واحد مرکزی خبر همکار بودیم. البته او مدیرکل بود و من سردبیر. او در همان سال‌ها به‌خاطر جناحی نبودن و حرفه‌ای بودن با پیکره یکسره خطی و جناحی حاکم بر معاونت سیاسی نساخت و از آنجا جدا شد و حمایت‌های رحمانی فضلی؛ معاون سیاسی از او نیز کارگر نشد. به همان دلیلی که دیگرانی همچون من تا مرز اخراج از رسانه پیش رفتیم. جبلی راهی حوزه برون‌مرزی و شبکه العالم شد تا با حسین رضی همکلاسی خود در دانشگاه امام‌صادق که مدیر العالم بود همکار شود.» همکار سابق جبلی ادامه می‌دهد که: «به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت مدیرانی که از یکسال اخیر در شبکه‌های سیما منصوب شده‌اند بعضا ناآشنا با بدنه سازمان و محیط بسیار پیچیده رسانه هستند. این افراد که حول وحید جلیلی؛ قاِئم مقام محتوایی رئیس سازمان سامان یافته‌اند اکثرا جوانان عدالت‌خواهی هستند که آنتن رسانه ملی را عرصه آزمایش و اجرای آرمان‌ها و ایده‌های ارزشمند خود کرده‌اند و ریزش مخاطب نتیجه این سعی و خطاست. به‌نظر می‌رسد پیمان جبلی نقش مستقیمی در انتخاب و انتصاب این جوانان تازه‌کار ندارد.» البته باید در نظر داشت در اعتراضات اخیر جبلی اجازه حضور تعدادی از اصلاح‌طلبان دربرنامه‌های صداوسیما را داد.

خرابکاری‌ها علیه پیمان

اما ظاهرا مشکلاتی که پیمان جبلی با آن روبه‌روست به انتخاب مدیرانش محدود نمی‌شود. هک شبکه‌های صداوسیما هنوز در اذهان هست. اخبار ساعت ۲۱ صداوسیما که از شبکه‌های اول و خبر صداوسیما پخش می‌شود در ۱۶ مهرماه برای چند ثانیه توسط عوامل ضدانقلاب هک شد. رئیس سازمان صداوسیما چند روز پس از این خرابکاری گفت: اختلال در پخش خبر ساعت ۲۱ در دست بررسی است و پس از مشخص شدن نتیجه‌ها، اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم. پیمان جبلی در همان زمان هم به حواشی اطراف سازمان تحت مدریتیش چنین اشاره وتأکید کرد: «فضاسازی‌ها و جوسازی‌هایی که در طول این یکسال انجام شد؛ شب‌نامه، روزنامه، گاهنامه، سایت، کانال و هرچه از دستشان برآمد برای متزلزل کردن سازمان در دوره تحول به کار بستند. خواستند حواس‌های ما را پرت کنند، اما خدا بالای سر ما بود و خدا حق را به حق‌دار رساند.»

برادر در آمریکا؛ مهر خداحافظی پیمان است؟

مهم‌ترین حاشیه پیمان جبلی به پناهنده‌شدن برادرش به آمریکا مربوط است. مجله تایم آمریکا در مصاحبه‌ای با میثم جبلی، برادر پیمان جبلی، رئیس فعلی صداوسیما از پناهنده‌شدن میثم خبر داد. این نشریه آمریکایی مدعی شد: میثم جبلی بعداز حادثه هواپیمای اوکراینی و مرگ برادرزاده‌اش، چنین تصمیمی گرفته است. در ادامه گفتگو‌هایی از برادر پیمان جبلی با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور منتشر شد که واکنش گسترده رسانه‌ای را به‌همراه داشت. در ادامه رئیس سازمان صداوسیما با انتشار ویدئویی در فضای مجازی، نسبت به خبر پناهنده‌شدن برادرش واکنش نشان داده است. پیمان جبلی در واکنش به پناهنده‌شدن برادرش در فیلمی که از او منتشر شده، چنین اظهارکرد: اظهارات برادرم را دیدم؛ نمی‌دانم چقدر از این حرف‌ها ارادی و تحت اختیار است. جبلی در عین حال یادآور شده است: این اتفاقات، چیز جدیدی نیست و در گذشته هم بوده و طبیعت این مسیر، ریزش‌ها و رویش‌هاست.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی