تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ اتحادیه اروپا: اسرائیل از پاسخ به ایران خودداری کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

برنامه آلمان برای قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا تا ۲۰۲۴

وزارت بهداشت آلمان تایید کرد که برنامه دولت این کشور برای قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا در سال ۲۰۲۴ با توجه به عدم اخذ نظر مساعد کمیسیون اروپا احتمالا با وقفه عملی خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۴۲۷۱
۰۹:۲۶ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

برنامه آلمان برای قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا تا ۲۰۲۴

دیدارنیوز: دولت کنونی آلمان به رهبری اولاف شولتس در اکتبر گذشته کارزاری را برای قانونی کردن مصرف ماری جوانا راه اندازی کرد.

با این حال وزارت بهداشت این کشور می‌گوید هنوز «پیشنهادات نهایی دولت برای ارائه به کمیسیون اروپایی آماده نشده است.»، چون که «پیش‌نویس قانون هنوز در دولت فدرال نهایی نشده است.»

براساس طرح جدید دولت ائتلافی آلمان، مصرف کنندگان مجاز به خرید حداکثر ۳۰ گرم ماری‌جوانا برای مصرف خصوصی از یک بازار کنترل شده خواهند بود. بزرگسالان آلمانی نیز اجازه خواهند داشت تا هر نفر سه گیاه شاهدانه کشت کنند.

وزارت بهداشت فدرال آلمان همچنین به یورونیوز گفت: «هدف دولت فدرال از توزیع کنترل‌شده ماری‌جوانا، محافظت از سلامت مصرف‌کننده، تضمین حمایت از کودکان و جوانان و همچنین کاهش جرایم مرتبط با مواد مخدر و محدود کردن بازار سیاه است.»

پروژه قانونی کردن مصرف ماری جوانا یکی از جسورانه‌ترین طرح‌های برخی کشور‌های عضو اتحادیه اروپاست که با مواضع و سیاست‌های سختگیرانه و محافظه کارانه مقامات کمیسیون اروپا روبرو شده است.

تنها مالت، یکی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست که اجازه کاشت و برداشت ماری جوانا و مصرف آن را به صورت محدود برای شهروندان صادر کرده است.

حتی هلند هم که یکی از پیشگامان قانونی کردن مصرف ماری جوانا در کافی‌شاپ‌های ویژه است، هیچ‌گاه اجازه مصرف و کاشت گیاه شاهدانه را به شهروندان این کشور نداده است.

البته این کشور به همراه اتریش و پرتغال، حمل مقادیر کم ماری‌جوانا را جرم زدایی کرده‌اند. لوکزامبورگ هم در سال ۲۰۱۸ طرحی جهت قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا ارائه کرد که پس از مخالفت اتحادیه اروپا مجبور به عقب نشینی شد.

این احتمال وجود دارد که آلمان نیز به چنین سرنوشتی دچار شود.

علیرغم مقاومت اتحادیه اروپا درباره قانونی کردن مصرف ماری جوانا، همچنان به نظر می‌رسد که کشور‌های بیشتری در این اتحادیه تمایل به این طرح دارند. یکی از آن‌ها فنلاند است. کشوری که دولتی ائتلافی که سبز‌ها در آن قدرت اصلی را دارند، خواهان قانونی کردن مصرف ماری جوانا هستند.

آلمان به عنوان یکی از پرنفوذترین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا قصد دارد، مذاکراتی را با کمیسیون اروپا در جهت قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا داشته باشد و در صورت عدم متقاعد کردن مقامات این کمیسیون، سعی خواهد کرد قوانین پیشین درباره استفاده از مواد مخدر در اتحادیه را تغییر دهد.

برلین برای قانونی کردن این طرح نیاز دارد تا الزامات اتحادیه اروپا کمی تسهیل شوند.

کارل لاتربک، وزیر بهداشت آلمان می‌گوید که برلین تنها درصورتی می‌تواند این قانون را اجرایی کند که طرح تهیه شده با قوانین اتحادیه اروپا سازگاری داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین موانع کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای قانونی کردن مصرف ماری‌جوانا کنوانسیون ۱۹۶۱ سازمان ملل متحد است که اتحادیه اروپا هم آن را به قوانین خود اضافه کرده است.

این کنوانیسیون مصرف مواد مخدر از جمله ماری‌جوانا را حتی به صورت تفریحی ممنوع می‌کند.

با این حال وزارت بهداشت آلمان می‌گوید آمار‌ها نشان می‌دهند که تنها در سال گذشته میلادی بیش از ۴ میلیون نفردر این کشور ماری‌جوانا مصرف کرده‌اند که یک چهارم آن‌ها را جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ ساله تشکیل می‌دهد.

دولت ائتلافی این کشور می‌گوید ترجیح می‌دهد که کنترل فروش و عرضه ماری جوانا را برای خطرات کمتر و مبارزه با باند‌های قاچاق در دست بگیرد و به همین خاطر امیدوار است که بتواند در قوانین اتحادیه اروپا تغییرات اساسی ایجاد کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی