تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
یادداشت اختصاصی دیدار؛ به قلم پرفسور حسن امین

به یاد دوستم دکتر فریبرز رئیس دانا

پروفسور حسن امین نوشت: فریبرز رئیس دانا به خلاف خاستگاه خان زادگی، به قول خودش «چپول» یعنی چپ گرا و حامی کارگران و کارمندان و کشاورزان و طبقات زحمتکش نه سرمایه داران موروثی بود با جبهه ملی هم تعامل مثبت داشت.

کد خبر: ۱۴۳۸۵۴
۱۱:۳۹ - ۳۰ دی ۱۴۰۱

به یاد دوستم دکتر فریبرز رئیس دانا

توضیح دیدار: سمت و سوی مطالب و جهت گیری احتمالی نویسندگان و اندیشمندان الزاما نظر دیدارنیوز نیست. ما از انتشار نظر همه کارشناسان استقبال می‌کنیم. در رد یاد تایید یادداشت جاری نیز آماده دریافت نظرات مختلف هستیم.

 

دیدارنیوز ـ پروفسور حسن امین*: ۲۹ دی ماه زادروز یکی از انسان‌های خوب زمانه ما دکتر فریبرز رئیس دانا بود. متولد ۱۳۲۳ در دشت قزوین. فریبرز چهار سالی از من بزرگتر، اما در دوره دکتری در انگلیس با من هم‌دوره بود. دانشجوی دانشگاه درجه یک «مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن» معروف به LSE بودکه دارای دانشکده حقوق ها! (از جمله حقوق بین الملل) معتبری است. در ۱۳۵۴ در لندن هفته‌ای دو سه بار او را در دانشگاه می‌دیدم. کلاس‌ها و نشست‌های من در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی معروف به سواز SOAS و یونیورسیتی کالج UCL و کتابخانه مرکزی دانشگاه لندن، با دانشکده او در ال اس‌ای LSE زیاد فاصله نداشت و من به خیلی از کلاس‌های ال اس‌ای هم می‌رفتم. خانه فریبرز هم سوئیت کوچک، اما شکیل و آبرومندی بود که اجاره ماهانه آن امروز باید حدود ۲۰۰۰ پوند باشد.

فریبرز رئیس دانا به خلاف خاستگاه خان زادگی، به قول خودش «چپول» یعنی چپ گرا و حامی کارگران و کارمندان و کشاورزان و طبقات زحمتکش نه سرمایه داران موروثی بود با جبهه ملی هم تعامل مثبت داشت. من چند بار در جلسات سیاسی دانشجویان ایرانی در ال‌ای ای هم به رغم اختلاف مرام سیاسی و ضدیت با توده ای‌ها به دعوت فریبرز رئیس دانا شرکت کردم.

فریبرز رئیس دانا پس از اخذ دکتری، پس از پیروزی قطعی انقلاب به خلاف من، به ایران بازگشت و در عرصه اجتماع و سیاست در داخل کشور به مبارزه ادامه داد. تدریس و سخنرانی کرد. کتاب و مقاله نوشت. در تشکل‌ها از جمله کانون نویسندگان فعال شد، ولی خیلی اذیت شد و، چون به زندان افتاد و حقوق دانشگاهی اش قطع شد، به زحمت افتاد و زندگی اش سخت شد. در پیرانه سر ازدواجی دوباره کرد.

من که سال‌ها پس از او به ایران برگشتم، در مجله حافظ از او به عنوان عضو شورای علمی ماهنامه دعوت به همکاری کردم و نامش در شناسنامه اولین شماره مجله و مقالاتش در شماره‌های مختلف مجله حافظ درج است.

خاک بر او خوش باد که از مردان ممتاز و فرامایه این آب و خاک ناخوش و جامعه مصمم به نخبه کشی بود. انسان فرهیخته توانمندی که ایثارگرانه منافع جامعه را بر منافع شخصی ترجیح داد.

*فیلسوف و حقوقدان 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی