تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» منتشر شد

کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» به بیان بخشی از آداب و رسوم این دو آیین که از مهم‌ترین مناسبت‌های علمی و نجومی ایران هستند، پرداخته است.

کد خبر: ۱۴۳۸۵۳
۱۱:۰۷ - ۳۰ دی ۱۴۰۱

کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» منتشر شد

دیدارنیوز: کتاب «یلدا و چهارشنبه سوری» نوشته محمد رسولی توسط انتشارات سبزان در تیراژ ۲۰۰ نسخه و با قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شد.

مهم‌ترین داشته ایران و ملت قدیمی ایران؛ فرهنگ است. فرهنگ ایران دارای آیین‌ها و مناسبت‌های گوناگونی است که هر یک از آن‌ها دارای دلایل مهم علمی و فلسفه و چرایی بسیار است. از مهم‌ترین این مناسبت‌های علمی و نجومی جشن یلدا و چهارشنبه سوری است.

در این کتاب با زبان ساده راجع به این دو جشن که در نیمه دوم سال هستند و در گروه جشن‌های آتش قرار می‌گیرند، مطالبی تهیه و و تقدیم ایرانیان شده است.

در پشت جلد کتاب آمده است:

در ایران باستان، در میان مردمانی که زندگی خود را با کشاورزی و دامپروری می‌گذارندند، تضاد‌های موجود در طبیعت مانند سپیدی و سیاهی، روشنایی و تاریکی، روز و شب و گرما و سرما دارای معنا بود. چون گرما، روز و روشنایی و زمانی برای کار، کوشش و بالندگی بود، آن را بیشتر دوست می‌داشتند و با فرارسیدن شب، آتش می‌افروختند تا جلوه‌های بد زندگی پدیدار نگردد. اگرچه دگرگونی‌های فرهنگی امروز، شمار زیادی از آیین‌های ایرانی را کمرنگ کرده و در اغلب موارد به فراموشی سپرده است پاره‌ای از آن‌ها مثل چهارشنبه سوری و شب یلدا هنوز چهره نمادین خود را به ویژه در شهرستان‌ها وروستا‌ها حفظ کرده است.

بیژن تلیانی

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی