تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
زمستان سخت ایران

قطع گاز از ترکمنستان و بحران در خراسان

خراسان جنوبی از استان‌هایی است که در این چند روز مردمش با افت فشار گاز و قطع موقتی مواجه بودند و قطع گاز از روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) از ترکمنستان نیز مزید بر علت شد.

کد خبر: ۱۴۳۶۷۶
۱۶:۰۸ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

قطع گاز ترکمنستان و بحران در خراسان

 

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: پس از آن، مسئولان با تغییر در خطوط انتقال گاز و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید در جنوب تلاش برای استمرار گازرسانی را آغاز کردند. اکنون مردم استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان با افت فشار گاز دست و پنجه نرم می‌کنند.

خطر قطعی گاز جدی است

محمدعلی ایمانی، فرماندار خوسف در جلسه شورای مدیریت بحران این شهرستان با قدردانی از مردم، اظهار کرد: بحث قطعی گاز جدی است؛ از این رو مردم صرفه جویی را سرلوحه قرار داده و دستگاه‌های اجرایی نیز همچون گذشته جدی و با تمام توان پای کار باشند تا از این شرایط عبور کنیم.

وی افزود: نقاطی به منظور توزیع نفت سفید در شهرستان شناسایی شده که تعدادی دارای تجهیزات کامل هستند و خرید نفت در آن‌ها به انجام رسیده و به مقدار لازم نیز ذخیره سازی سوخت صورت گرفته است.

ایمانی با بیان اینکه خدمت رسانی به مردم به هیچ وجه نباید دچار وقفه یا خدشه شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های مردم تأمین نان آن‌هاست که خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته سوخت جایگزین و تعویض مشعل برای تمام نانوایی‌ها پیش بینی شده که اقدام مناسبی برای صرفه جویی در مصرف گاز است.

رئیس شورای مدیریت بحران شهرستان خوسف با بیان اینکه تامین سوخت جایگزین برای مرغداری‌ها و گلخانه داران از دیگر اقدامات صورت گرفته است، گفت: اولین اولویت کاری در شهرستان و استان تأمین گاز منازل و جلوگیری از قطع گاز خانگی است که ظرف چند روز گذشته اقدامات پیشگیرانه بسیار مناسبی صورت گرفته که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه قطعا دشمنان از شرایط موجود سوء استفاده خواهند کرد، افزود: عوامل زیادی در بروز این بحران تأثیرگذار بوده است که برودت بی سابقه دمای هوا، قطع گاز وارداتی از ترکمنستان و نیز گستردگی حوزه خدمات در بخش گازرسانی خصوصاً به روستا‌ها و نقاط دورافتاده از جمله آن‌هاست که همه باید در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

فرماندار خوسف ضمن تأکید بر آمادگی دهیاران و شورا‌های اسلامی برای خدمت رسانی به مردم خصوصا توزیع سوخت، گفت: اماکن عمومی، مساجد و حسینیه‌ها باید تجهیز، پاکسازی و آماده باشند تا در صورت نیاز مردم بتوانند در این مکان‌ها ساکن شوند.

یک بام و دو هوای علمک‌های گاز برای خراسان‌جنوبی‌ها

قطع گاز ترکمنستان و بحران در خراسان

قطعی موردی و پیش بینی‌ها

محمدرضا غیرتی، فرماندار زیرکوه نیز به ایسنا گفت: در چند روز اخیر، برودت هوا باعث افت شدید فشار گاز شده و همین امر موجب قطعی موردی شد.

وی با بیان اینکه قطعی منطقه‌ای نداشته‌ایم، افزود: تدابیری برای سوخت جایگزین شده و در حوزه کمبود نان نیز با کمک شهرستان قاین و نانوایی‌هایی که سوخت دوم استفاده می‌کنند ظرفیت و ساعت پخت افزایش یافت و اکنون مشکلی نداریم و ذخیره سازی انجام شده است.

غیرتی ادامه داد: اسکان اضطراری در بخش‌ها و روستا‌ها در مساجد پیش بینی شده و در مرکز شهرستان نیز دو نقطه شامل؛ مسجد فاطمه الزهرا (س) و سالن ورزشی متعلق به بسیج ناحیه مقاومت سپاه زیرکوه پیش بینی شده است.

راه اندازی پویش هر منزل یک بخاری

مهدی فرجامی فرد، فرماندار درمیان نیز با اشاره به اینکه قطعی گاز در این شهرستان نداشته‌ایم، اظهار کرد: اطلاع رسانی کامل به دهیاران، پایگاه‌های بسیج و خانه‌های هلال انجام و از ظرفیت ائمه جمعه برای آگاهی بخشی به مردم استفاده شده است.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته، سوخت جایگزین شامل؛ نفت و گازوئیل به اندازه کافی در شعب فروشندگی نفت ذخیره سازی شده و مردم در صورت قطعی گاز به شعب فروشندگی نفت در روستا‌ها مراجعه کننند؛ در روستا‌های فاقد شعب فروشندگی نیز در صورت نیاز از طریق دهیاری‌ها توزیع خواهد شد.

فرماندار درمیان با اشاره به تحویل سوخت به مرغداران و گلخانه داران، افزود: نانوایی‌های دوگانه سوز شناسایی شدند؛ اکنون ۲۲ نانوایی با سوخت دوم کار می‌کند که از ساعت ۸ صبح تا ۱۴:۳۰ فعالیت دارند.

فرجامی فرد از راه اندازی پویش هر منزل یک بخاری در شهرستان گفت و ادامه داد: خواستار این هستیم که در این شب‌ها بنا به سنت صله رحم مردم در یک خانه و کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی با بیان اینکه در بحث اسکان اضطراری به همه دهیاران اعلام کردیم که مساجد، حسینیه‌ها و تکایا را آماده‌سازی کنند، تصریح کرد: در شهرستان درمیان ۷۰ درصد مردم در روستا‌ها زندگی می‌کنند و پیش بینی‌های لازم را برای مدیریت بحران دارند.

قطع گاز ترکمنستان و بحران در خراسان

پیش بینی سوخت جایگزین

علی فاضلی فرد، فرماندار بیرجند نیز گفت: قطع موردی ناشی از افت فشار گاز بوده و برخی از شهروندان به دلیل افت شدید فشار گاز امکان استفاده از گاز را نداشته‌اند.

وی با اشاره به پیش بینی سوخت جایگزین، افزود: سه جایگاه در خیابان‌های عدل، دولت و موسی بن جعفر بیرجند آمادگی عرضه سوخت جایگزین را دارند.

فاضلی فرد از فعالیت مداوم مراکز بهداشت و درمان گفت و ادامه داد: هیچ خللی در کار این مراکز این مراکز نخواهد شد.

ابوالفضل ایروانی، فرماندار نهبندان نیز اظهار کرد: پیرو دستور استاندار ستاد مدیریت بحران شهرستان تشکیل و تمهیدات لازم برای خدمات رسانی برنامه ریزی شده؛ اکنون سوخت رسانی به مناطق روستایی انجام شده است.

وی بیان کرد: روستا‌های اطراف نهبندان و برخی از روستا‌هایی که در انتهای مسیر گازرسانی هستند اختلال در مصرف گاز داشتند و نفت در اختیار آنان قرار گرفته است.

ایروانی با بیان اینکه ۹ نانوایی در شهرستان نهبندان، یک نانوایی در شوسف و ۹ نانوایی در روستا‌ها بدون هیچ توقف و نگرانی فعالیت دارند، افزود: سه جایگاه سوخت جایگزین در شهر نهبندان آماده بوده و چهار مسجد بزرگ نیز برای اسکان اضطراری درنظر گرفته شده است.

ذخیره سازی نفت سفید

حسن علیزاده، فرماندار بشرویه نیز گفت: باتوجه به افت فشار، قطعی گاز در برخی مناطق انجام شد؛ نفت سفید ذخیره شده و در حال توزیع هستیم.

وی با اشاره به راه اندازی نانوایی‌های سیار با کمک گرفتن از موکب امام رضا (ع) و بهره گیری از گروه‌های جهادی در تعمیر بخاری‌های نفتی و ساخت کرسی‌ها، ادامه داد: اماکن اسکان اضطراری نیز آماده شده است.

شرایط شکننده است

سیدیاسر رضوی حیدری، فرماندار سرایان نیز از شکننده بودن شرایط گفت و ادامه داد: قطعی گاز در برخی روستا‌ها داشتیم و سریعاً نسبت به توزیع نفت سفید اقدام شد.

وی بیان کرد: شرایط قابل اطمینانی نیست و باید با مشارکت مردم از این بحران عبور کنیم؛ مردم قطعا دچار آزردگی و سختی خواهند شد، اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این شرایط را متعادل کنم.

رضوی با بیان اینکه همراهی و همدلی بزرگترین موهبت است، تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم از سیستم‌های گرمایشی سنتی استفاده کرده و تعداد اتاق‌ها را محدود کنند.

وی افزود: در شهر سرایان یک مرکز توزیع سوخت فعال داریم که به هر خانواده ۲۰ لیتر ارائه می‌شود؛ اکنون در خصوص تأمین نفت سفید مسئله‌ای نداریم؛ در مورد نان نیز پیش بینی‌های لازم صورت گیرد؛ علاوه بر این مردم سرایان سنت حسنه تولید نان در منازل را نیز دنبال می‌کنند که در این شرایط کمک کننده است.

قطع گاز ترکمنستان و بحران در خراسان

مراکز بهداشتی و درمانی به سوخت جایگزین مجهز هستند

سیدمحمد موسوی میرزائی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: مراکز بهداشتی و درمانی با آمادگی کامل به سوخت جایگزین تجهیز شده و هیچ نگرانی از بابت قطع گاز نیست.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز ۱۰۰ درصد سوخت مراکز بهداشتی و درمانی از مدار مصرف گاز خارج می‌شود؛ خوابگاه دانشجویی در فردوس و طبس تعطیل شده، ولی برخی دانشجویان که از راه دور بودند، ماندگار شدند.

به گفته موسوی؛ برای خانه‌های بهداشت مناطق روستایی لازم است وسایل گرمایشی با سوخت جایگزین تأمین شود تا فعال بمانند.

هوای سرد تا بهمن ماه در خراسان جنوبی ماندگار است

علیرضا عباس زاده، سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی نیز گفت: ماندگاری سرما و دمای زیر صفر تا اواسط بهمن ماه در استان پیش‌بینی شده لذا حفظ شرایط پایدار شبکه گاز ضروری است.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، فرمانداران هر لحظه باید آمادگی کامل برای قطع گاز را داشته باشند و با توجه به افت فشار گاز، وضعیت پایداری شبکه در خراسان جنوبی شکننده است و باید تمهیدات لازم برای صرفه جویی در مصرف اندیشیده شود.

معاون استاندار تصریح کرد: مدارس و مراکز آموزشی تا پایان هفته غیر حضوری شده و تا زمان پایداری شبکه گاز، شرایط به همین شکل باید مدیریت شود.

عباس زاده بیان کرد: تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی هم به خاطر کاهش مصرف گاز و پایداری شبکه برای مصارف خانگی است.

به گفته وی؛ برای خدمت رسانی بهتر به مردم لازم است فرمانداران تدبیری داشته باشند تا برخی از شعب بانک‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ فعالیت داشته باشند.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های خدمات رسان همچون برق و آب که بتوانند با سوخت جایگزین گرمایش داشته باشند امکان فعالیت در ساعت ۹ تا ۱۳ را دارند.

عباس زاده بیان کرد: مصرف گاز اگر افزایش یابد افت فشار پیش می‌آید لذا پویش هر خانه یک اتاق گرم باید در شهرستان‎ها ترویج شود.

وی با اشاره به درخواست‌های شهرستان‌ها برای تأمین گاز مایع هم گفت: بر اساس گزارش شرکت پخش فرآورده‌های نفتی میزان مورد نیاز در مراکز ذخیره توزیع شده است.

معاون استاندار به تلاش نیرو‌های امداد گاز در خدمات رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: بازدید سرزده از ایستگاه‌های گاز در نیمه شب گذشته انجام گرفت که در دمای منفی ۱۲ تا ۱۵ درجه اقدامات فنی را انجام می‌دادند تا فشار گاز در خطوط حفظ شود که قابل تقدیر است.

عباس زاده تصریح کرد: در برخی از استان‌های همجوار علیرغم بالا بودن فشار، اما گاز قطع شده بود که در خراسان جنوبی به خاطر اقدامات فنی، قطع گاز به حداقل رسید.

وی گفت: تمام گلخانه‌ها و مرغداری‌های استان از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند و مشکل سوخت مجتمع گلخانه‌ای خوسف هم با تدبیر ویژه دنبال شود.

همراهی با پویش هر خانه، یک اتاق گرم

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران و مصرف انرژی استان گفت: اقدام شهروندانی که در پویش هر خانه، یک اتاق گرم مشارکت کردند، جای تقدیر دارد و امید است این همکاری تداوم یابد.

وی خاطرنشان کرد: ورود این توده هوای سرد به کشور را باید به فال نیک گرفت و این موضوع می‌تواند امیدی برای بهبودی خشکسالی استان باشد، اما از آن جایی که زیرساخت‌ها آماده نیست و فرهنگ سازی خوبی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور نشده، شاهد بروز افت فشار گاز و تبعات آن در خراسان جنوبی و برخی از استان‌ها هستیم.

وی با تأکید بر این که کشور در تولید گاز هیچ مشکلی ندارد و اتفاقاً رکورد هم زده، تصریح کرد: روزانه ۸۴۸ میلیون متر مکعب در پالایشگاه‌های کشور گاز تولید می‌شود، اما به جهت برودت هوا و افزایش سرما، میزان مصرف گاز از تولید عبور کرده و لذا الان ۲۶۹ میلیون مترمکعب کسری گاز در بخش خانگی داریم که باید مدیریت شود.

به گفته قناعت؛ ترکمنستان که دارای ذخایر خوبی از گاز است، دو استان شمالی کشور را تأمین می‌کرد، اما در حال حاضر این کشور گاز صادر نمی‌کند.

استاندار با تأکید بر اینکه عملکرد ما در فرهنگ سازی مدیریت مصرف، ضعیف بوده اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی که با مصوبات ستاد مدیریت بحران و انرژی همراهی نداشته باشند تذکر جدی گرفته و گاز آن دستگاه قطع می‌شود و در صورت تکرار به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

قناعت افزود:در این مدت شاهد اقدامات زیبایی هم بودیم به نحوی که بامداد روز گذشته به بخش مانیتورینگ شرکت گاز سرزدیم و مشاهده کردیم که افت فشار گاز برخی از شهر‌ها به زیر ۱۰۰ هم رسید، اما گاز قطع نشد در صورتی که فشار گاز در برخی شهر‌های استان‌های دیگر با فشار بالای ۱۵۰ قطع شد.

به گفته وی؛ این نشان می‌دهد نیرو‌های شرکت گاز به معنای واقعی پای کار هستند و در ایستگاه‌ها با شرایط سخت و سرمای شدید مشغول خدمت رسانی هستند.

وی تصریح کرد: تعویض به موقع فیلتر یکی از اقدامات اساسی نیرو‌های امدادی گاز است که باعث جلوگیری از قطع گاز شده و قابل تقدیر است.

استاندار همچنین از همکاری نیرو‌های شرکت برق و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم تقدیر کرد و گفت: دیگر مجموعه‌ها از جمله رسانه‌ها هم در این زمینه همکاری خوبی داشته اند.

قناعت یادآور شد: در نشستی با حضور وزیر کشور نیز از خبرنگاران و رسانه‌های استان تقدیر شد که در فضایی شفاف و با نشاط، اطلاع رسانی بموقع انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه فرمانداران در خط مقدم مدیریت این بحران هستند، افزود: موضوع ضرورت تسریع طرح انتقال فرآورده‌های نفتی که از سمت رفسنجان در حال اجراست هم در نشست ویدئو کنفرانسی با وزیر کشور مطرح شد.

به گفته وی؛ ۱۷۱ کیلومتر خط انتقال گازی که نیاز است از سمت سیستان و بلوچستان به استان اجرا شود هم مجدد در این نشست مورد تأکید قرار گرفت.

استاندار بیان کرد: اگر این پروژه اجرا شود در زمان‌های خاص و اضطراری اگر گاز استان از سمت خراسان رضوی خوب تزریق نشود می‌توانیم بخشی از گاز را از طریق جنوب دریافت کنیم.

قناعت با بیان این که باید مقدمات توزیع نفت سفید در شهرستان‌ها فراهم شود که مردم با مشکل مواجه نشوند، گفت: جای هیچ نگرانی برای ذخیره سازی و توزیع نفت سفید و نفت گاز نیست.

وی افزود: تعامل و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران مورد تأکید است و انتظار می‌رود در مدیریت وضعیت موجود اقدامات خلاقانه‌ای انجام شود.

به گفته وی؛ معاون وزیر کشور روز گذشته در نشست مدیریت بحران به ابتکار خراسان جنوبی در استفاده از کرسی برقی اشاره کرد که توسط گروه‌های جهادی برای مناطق آسیب دیده از زلزله انجام گرفته و در صرفه جویی مصرف انرژی تأثیر بسیاری داشته است.

استاندار از قطع گاز در سه روستای خدا آفرید، سرند و جوزردان در بشرویه گفت و یادآور شد: نیاز است فرمانداران با شرکت گاز در ارتباط باشند، چون این قطع مقطعی گاز ناشی از افت شدید فشار است.

قناعت با تأکید بر اینکه مدت این بحران قابل پیش بینی نیست، تصریح کرد: بر اساس پیش بینی هواشناسی دو مرحله شاهد سرمای شدید هستیم لذا تا دو یا سه هفته درگیر خواهیم بود، اما تا اوایل بهمن از شدت سرما کاسته می‌شود.

وی یادآور شد: در هر صورت باید آمادگی کامل برای دو سه هفته آینده داشته باشیم و نباید عزم مسئولان کم شود، زیرا هرچه تعامل و همکاری بیشتر باشد ضرر و زیان و آسیب‌ها هم کمتر خواهد شد؛ فرضیه فرمانداران باید بر این باشد که هر لحظه امکان قطع گاز وجود دارد لذا باید با پیش بینی تدابیر لازم، آمادگی کامل داشته باشند.

استاندار بر لزوم آمادگی کامل فرمانداران تأکید کرد و گفت: انشعابی که به سمت غرب می‌رود وضعیت شکننده تری دارند و فرمانداران این شهرستان‌ها باید به طور جدی پای کار باشند تا بتوانند موضوع را مدیریت کنند.

قناعت با تأکید مجدد بر اینکه شرایط گاز در استان شکننده است، افزود:ایران از طریق روسیه به دنبال تفاهم‌هایی است که گاز بخشی از کشور تأمین شود.

وی بر تأمین نان و سوخت در مناطقی که دچار قطعی گاز ناشی از افت فشار می‌شوند نیز تأکید کرد.

ذخیره سازی مطلوب نفت سفید و نفت گاز در استان

استاندار خراسان جنوبی از ذخیره سازی مطلوب نفت سفید و نفت گاز به عنوان سوخت جایگزین در استان خبر داد و گفت: ذخیره سازی خوبی از لحاظ سوخت جایگزین در استان انجام شده و تاکنون ۲۹۰ هزار لیتر نفت سفید توزیع شده است.

به گفته وی؛ ذخیره سازی این فرآورده در استان بالای چند ده میلیون لیتر است.

وی با تأکید بر این که نفت گاز هم تاکنون ۲۱۳ هزار لیتر توزیع شده، تصریح کرد: از لحاظ ذخیره سازی نفت سفید و نفت گاز در استان هیچ مشکلی نداریم، اما درخواست ما از مردم این است که در مصرف گاز صرفه جویی کنند، ولی اگر جایی گاز قطع شد با هماهنگی فرمانداران سوخت جایگزین توزیع می‌شود.

استاندار با اشاره به خاص بودن شرایط، گفت: ما شاهد افزایش سرما در کشور هستیم و حدود ۲۸ استان درگیر این سرمای شدید هستند.

قناعت با بیان اینکه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در انتهای خط انتقال گاز قرار دارند، بیان کرد: اگر مصرف گاز در سطح کشور افزایش پیدا کند، ممکن است این استان‌های انتهای خط با افت فشار گاز مواجه شوند.

وی افزود: در شرایط افت فشار، برخی از مناطق استان دچار قطعی گاز می‌شود لذا برای برون رفت از این مشکل، تصمیماتی در ستاد مدیریت مصرف انرژی گرفته شده است.

به گفته وی؛ تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی، شهرک‌های صنعتی، بخش‌های آموزشی و دانشگاه‌ها از جمله این اقدامات است.

استاندار با تأکید بر اینکه شاهد همکاری خوبی از سوی مردم در بحث صرفه جویی در مصرف گاز هستیم، گفت: با این وجود باز هم همراهی مردم را انتظار داریم، چون وضعیت واقعاً شکننده است.

قناعت افزود: بر اساس آخرین آمار ورودی گاز استان از سمت خراسان رضوی که باید بالای ۶۰۰ پی. اس. آی باشد الان ۱۷۸ پی. اس. آی است.

به گفته وی؛ این عدد در شهرستان طبس به ۵۸ و در سرایان به ۵۰ رسیده که کاهش محسوس فشار گاز را نشان می‌دهد و در حال حاضر در استان جز چند روستای شهرستان بشرویه تا این لحظه قطعی گاز نداریم که البته در حال رفع شدن است.

یادمان نرود پایداری شرایط ماندگاری گاز، به صرفه جویی و میزان مصرف ما بستگی دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی