تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
قتل‌های زنجیره‌ای در دوران طالبان

واکنش‌ها به قتل نماینده زن مجلس سابق افغانستان

اعضای خانواده مرسل نبی‌زاده، نماینده پارلمان سابق افغانستان که شب گذشته در خانه‌اش کشته شد، می‌گویند انگیزه قتل نمی‌تواند خصومت شخصی باشد.

کد خبر: ۱۴۳۶۶۳
۱۳:۲۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

واکنش‌ها به قتل نماینده زن مجلس سابق افغانستان

دیدارنیوز: ماجرای کشته شدن یک نماینده زن پارلمان سابق افغانستان با واکنش‌هایی در این کشور تحت حاکمیت گروه ضدزن و خشن طالبان مواجه شده است.

مادر او در مصاحبه با رسانه‌های داخلی افغانستان گفت: «صدای فیر (تیراندازی) شنیدیم، وقتی پایین آمدیم دخترم در خون غلتیده بود همراه بچیم (پسرم) [که زخمی شده بود]؛ گاردش هم کشته شده بود».

خواهر این نماینده کشته شده پارلمان نیز عنوان کرد مرگ خواهرش نمی‌تواند به دلیل خصومت‌های شخصی باشد.

او اولین نماینده پارلمان سابق افغانستان است که پس از روی کار آمدن طالبان کشته می‌شود. کشته شدن خانم نبی‌زاده موجی از نگرانی‌ها را میان سیاسیون زن در افغانسان به راه انداخته است. شکریه بارکزی یکی دیگر از اعضای پیشین شورای ملی با ابراز نگرانی از این موضوع در گفتگو با رسانه‌های افغانستان گفت: «نگران وضعیت سیاسیون زن در این کشور هستم. متاسفانه حوادث و قتل‌های زنجیره‌ای که رخ می‌دهد، جداً نگران کننده است. مخصوصاً قتل شهید مرسل نبی‌زاده که به شدت موجب نگرانی سایر بانوان و کسانی که در دولت کار کرده اند، بوده است.»

فوزیه کوفی، یکی از نمایندگان پیشین شورای ملی افغانستان نیز در این‌باره گفت: «از حادثه ترور مرسل نبی‌زاده یکی از اعضای سابق مجلس نمایندگان، همه شوکه شدیم، اما متعجب نشدیم برای اینکه او تنها کسی نیست که روزانه در افغانستان کشته می‌شود. روزانه ده‌ها انسان در مناطق مختلف و ولایت‌های مختلف کشته می‌شوند، با عناوین مختلف تحت نام‌های مختلف.»

علاوه بر موجی از واکنش‌ها در داخل افغانستان برخی از چهره‌های بین‌المللی نیز در این باره اظهار نظر کردند. هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا از آلمان در توییتی که عکسی از مرسل نبی‌زاده را نشر کرده، نوشته است «من غمگین و خشمگینم و می‌خواهم دنیا بداند! او در تاریکی کشته شد، اما طالبان نظام آپارتاید جنسیتی خود را در روشنایی کامل روز می‌سازد.»

خانم نبی‌زاده که اهل ولایت ننگرهار بود، در سال ۲۰۱۹ میلادی به عنوان نماینده کابل انتخاب شد و تا زمان تسلط طالبان نیز در سمت خود فعالیت می‌کرد.

او عضو کمیسیون دفاعی مجلس بود و در یک سازمان غیردولتی به نام «موسسه توسعه و تحقیقات منابع انسانی» نیز کار می‌کرد.

این نماینده پیشین پارلمان افغانستان، در طبقه اول محل زندگیش که پیش از این دفتر کارش محسوب می‌شد جان باخته است و پلیس افغانستان می‌گوید تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی