تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
آنچه برای اروپا انتظار داشتیم سرمان آمد

زمستان سخت ایران در یک شرایط عادی!

تا همین چند روز پیش هم کسی تصور نمی‌کرد که تدوام بارش برف و سرما در کشور تبدیل به بحرانی شود که قرار بود اروپایی ها آن را تجربه کنند اما مدیریت غلط آن را برای ایرانی ها رقم زد.

کد خبر: ۱۴۳۵۹۵
۱۳:۳۴ - ۲۵ دی ۱۴۰۱

زمستان سخت اروپا در ایران!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: مرداد امسال زمانی که هوا به گرمترین حد خود رسیده بود و کمبود بارش و کاهش آب سدها نگرانی زیادی را برای همگان بوجود آورده بود، وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی در یک برنامه تلویزیونی از موضوعی به نام زمستان سخت اروپا صحبت کرد و پیش بینی "اوجی" این بود که اروپایی ها در زمستان با اوج مشکلات کمبود گاز و انرژی مواجه می شوند؛ اما در کمتر از 6 ماه ورق برگشت حالا این مدیران کشور هستند که در کمتر از یک هفته با بحران جدی در زمینه تامین انرژی بویژه گاز برای مردم مواجه شدند و در مقابل اروپایی ها توانسته اند با مدیریت درست و به موقع فارغ از حواشی و اظهار نظرهای پر دردسر از بحران عبور کنند.

البته این تنها اظهار نظر به دور از اندیشه و تفکر مدیران در خصوص زمستان و شرایطی که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم نبود، با شروع بارش های سنگین در کشور اخبار و اطلاع رسانی به اعلام اینکه دمای هوا در شهرها به چند درجه می رسد و در این منطقه و آن منطقه برف و باران می بارد بسنده شد و کسی نگفت که مسافرانی که قصد سفر دارند، در تصمیم خود تجدیدنظر کنند و نتیجه آن گیر کردن قطار مشهد تهران بود که دو روز پیش در میان راه و بین کولاک و برف ماند، همه چی یخ زد، مسافران در بدترین شرایط ممکن قرار گرفتند و در نهایت بعد از ساعت ها ماندن در سرما، با اتوبوس به مشهد برگردانده شدند.

ماجرا وقتی تلخ تر می‌شود که مسئولان و مسببان این شرایط به جای اینکه در کمترین زمان ممکن به دنبال راه حل باشند، باز هم همه چیز را به گردن مردم انداختند و از آنها خواستند که در مصرف گاز صرفه جویی کنند و در نهایت مهمترین تصمیمی که گرفته و اعلام کردند این بود که کسانی که می خواهند به سر کار بروند با لباس گرم بروند!

همین اطلاع رسانی ساده هم در کمتر از یک ساعت چند بار تغییر کرد، نخست اعلام شد که یک سوم کارمندان به سرکار بروند بدون روشن کردن وسایل گرمایشی، مضمون خبر بعدی این بود که ادارات دولتی تعطیل و برخی از شعب بانک باز باشند و در نهایت وزیر کشور اعلام کرد که همه جا تعطیل از دولتی گرفته تا خصوصی!

هنوز نتیجه این تصمیم‌های جمعی مشخص نشده که خبر آمده که از سه شنبه سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می شود و خیلی از شهرها در استان های شمال شرقی و شمال و شمال غربی همچنان با دمای منفی زیر 10 تا 18 درجه مواجهند و این در حالی است گاز در اکثر شهرها قطع شده و مردم به ذنبال پیدا کردن منبع گرمایشی برای خود هستند.

البته درست در روزی که همه استان های کشور تعطیل شدند و مسئولان دست به سینه نشسته‌اند و با نگاه به آسمان منتظر این هستند که تصمیم های دیگری اتخاذ کنند، جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از تلاش شبانه‌روزی زنجیره تأمین و توزیع سوخت کشور به‌ویژه در نقاط سردسیر با توجه به پایداری کاهش دما خبر داد و ضمن تأکید بر لزوم همیاری مردم برای مدیریت صحیح توزیع سوخت گفت: سوخت موردنیاز در تمامی مناطق کشور، به مقدار کافی ذخیره‌سازی شده و در اختیار همه هموطنان قرار می‌گیرد و هم‌اکنون همکاران ما در ستاد و مناطق به‌صورت ۲۴ ساعته و در شیفت‌های پیوسته برای تأمین مناسب سوخت فعال هستند.اما به نظر می رسد معاون وزیر از قطع گاز گسترده در برخی از استان ها خبر ندارد و همچنین نمی داند تدوام سرما و بارش برف با بیان این قول ها و وعده ها کمتر نمی شود!


این زمستان "سخت" نیست؛ عادی است!

انتشار گازهای گلخانه ای در دهه های اخیر در تمام کشورهای دنیا، بزرگترین مشکل را رقم زده است، مشکلی به نام گرمایش زمین و با اینکه بارها مسئولان کشورها کنار هم نشستند و به دنبال راه حل منطقی برای آن بودند اما در نهایت هیچ کس به قول خود عمل نکرد و زمستان ها تبدیل به تابستان شد و پاییز ها تبدیل به بهار و پایداری این شرایط زمستان های پر برف و باران را از یاد مردم برد و دیگر کسی در زمستان منتظر برف سنگین زمستانی نبود تا جاییکه کمتر کسی آخرین برف زمستانی را بخاطر می آورد.

اما صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا معتقد است: امسال «زمستان سختی» نداریم بلکه دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است. البته او این جمله را هم اضافه کرده که نمی‌توان کاهش دما را به دو هفته آینده منحصر کرد چرا که به‌طور کلی در زمستان سرمای هوا طبیعی است و می‌تواند تا پایان زمستان نیز سرد بماند؛ در گذشته هم روزهای زمستانی دمای حداقلی شهرهایی مانند تهران زیرصفر بود. در واقع گرمای هوا در این فصل غیر طبیعی است و الان دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است.

از آنجاییکه از روز سه شنبه سامانه پرفشار دیگری وارد کشور خواهد شد و تقریبا تمام استان ها با آن درگیر هستند باید دید مسئولانی که زنده ماندند و زمستان سخت ایران را به جای زمستان سخت اروپا تجربه کردند، غیر از تعطیلی و توصیه به پوشیدن لباس گرم و جوراب چه تدبیری برای برون رفت از این شرایط اندیشیده اند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی