تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

حکایت جالب صادق زیباکلام با عدلیه علی‌اکبر خان داور!

صادق زیباکلام نوشت: «من ساده‌انگارانه تصور می‌کردم با عنایات حضرت حق و رأی تبرئۀ هیأت منصفۀ علی‌اکبر خان داور، شکایت نیروی محترم انتظامی ختم به‌خیر شده است».

کد خبر: ۱۴۳۴۴۸
۱۷:۱۷ - ۲۲ دی ۱۴۰۱

حکایت جالب صادق زیباکلام با عدلیه علی‌اکبر خان داور!

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: ششم دی‌ماه صادق زیبا کلام در حساب اینستاگرام خود نوشته بود: «دادگاه روز دوشنبه پنجم دی‌ماه رأی برائت من از اتهام «نشر اکاذیب علیه نیروی انتظامی» و رفع توقیف «روزنامۀ جهان صنعت» را صادر کرد. سرعت دادگاه در تصمیم‌گیری و ابلاغ احکام شگفت‌انگیز بود. رأی دادگاه برای من از طریق سامانۀ الکترونیکی قوۀ قضاییه ارسال شد. با زحمت زیاد رأی را در موبایلم توانستم بخوانم. جدای از اصطلاحات حقوقی و استناد به قوانین موضوعه، فایل پی‌دی‌اف رأی در سه‌صفحه و شامل هفتاد سطر (آری، درست خواندید، هفتاد سطر) می‌شد. آن ۷۰سطر با فونت ریز و فاصله بین خطوط هم در حد صفر، نوشته شده بودند.»

 

در بخش دیگری از این نوشتار آمده بود: «آن‌مقدار که توانستم با دشواری بخوانم، متوجه شدم که مشروح اتهامات و بسیاری از مطالبی که من و آقای دکتر «محمدرضا سعدی» در دفاعیات خودمان گفته بودیم هم در حکم آمده بود. بخش دیگر حکم، باز تا آنجا که توانستم از میان آن هفتاد سطور ریز و به هم چسبیده سر در بیاورم، دلایل و مستندات دادگاه در برائت من و رفع توقیف روزنامه بود. البته گشتم ببینم مطالبی که در مورد عدلیۀ مرحوم «میرزا علی‌اکبر خان داور» و «دادگاه‌های انقلاب» گفته بودم هم چیزی در حکم آمده بود، که ذکری از آن‌ها نشده بود.»

 

وی در همان پست ششم دی ماه خود عنوان کرده بود: «من واقعاً آدم طلبکار و بی‌چشم و رویی نیستم. با کمال خضوع و احترام از اعضای محترم هیات منصفه، ریاست محترم دادگاه، مستشاران محترم و همۀ دست‌اندرکاران «شعبۀ ۹دادگاه کیفری مجتمع دادگاه‌های کیفری تهران» و جناب آقای دکتر «محمد رضا محمدی کشکولی»، ریاست محترم شعبۀ نهم، واقعاً و از ته دل سپاسگزاری می‌نمایم. درعین حال، برایم سؤال است که «چرا من هربار که با همین اتهامات («نشر اکاذیب»، «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و...) در دادگاه‌های انقلاب محاکمه شده‌ام، هم دردادگاه‌های بدوی و هم در دادگاه‌های تجدیدنظر، همواره محکوم شده‌ام، اما در دادگاه‌های میرزا علی‌اکبر خان داور تبرئه شده‌ام!» و دو بیت شعر هم به شرح زیر اضافه کرده بود:

دوش در حلقۀ ما صحبت گیسوی تو بود / تا دل شب، سخن از سلسلۀ موی تو بود
دل که از ناوک مژگان تو در خون می‌گشت / باز مشتاق کمان‌خانۀ ابروی تو بود

 

اما ۱۸ دی‌ماه خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه دادستان تهران در مورد پرونده روزنامه جهان صنعت و صادق زیباکلام دستور جدیدی صادر کرده است.

 

همشهری آنلاین روز هجدهم دی‌ماه خبر داد: «دادستان تهران نسبت به رای صادر شده دادگاه در مورد رفع توقیف روزنامه جهان صنعت و حکم برائت صادق زیباکلام، تقاضای فرجام‌خواهی داد».

همشهری آنلاین اضافه کرد: «در پی صدور رای دادگاه کیفری برای پرونده روزنامه جهان صنعت و صادق زیباکلام، دادستان تهران به قرار صادره در مورد اتهامات انتسابی از دیوان عالی کشور، تقاضای فرجام‌خواهی کرد».

 

خبر قبلی که باعث خوشحالی صادق زیباکلام و تشکر او از علی‌اکبر خان داور (پدر عدلیه نوین ایران) شده بود این بود که "روزنامه جهان صنعت که ۳۰ آبان با رأی هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه‌ای فوق‌العاده توقیف شده بود، بر اساس رای دادگاه شعبه ٩ کیفری تهران رفع توقیف شد".

کلا داستان این بود که روزنامه جهان صنعت در ۲۸ آبان، یک یادداشت از صادق زیباکلام در مورد "کیان پیرفلک" (کودک ۱۰ ساله ایذه‌ای)، منتشر کرده بود. بعد از انتشار این یادداشت روزنامه جهان صنعت توقیف و صادق زیباکلام احضار شده بود. اما در شعبه ۹ دادگاه کیفری تهران صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی تبرئه و روزنامه جهان صنعت رفع توقیف شده بود.

 

امروز ۲۲ دی صادق زیباکلام در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که دادستان تهران دستوردیگری و جدیدتری صادر کرده است.

 

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: ««من ساده‌انگارانه تصور می‌کردم با عنایات حضرت حق و رأی تبرئۀ هیأت منصفۀ علی‌اکبر خان داور، شکایت نیروی محترم انتظامی ختم به‌خیر شده.» این یعنی اینکه محوم داور هم کاری از دستش بر نیامده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی