تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
دیدار از دلایل عدم توسعه بزرگترین صنعت غیرنفتی کشور گزارش می‌دهد

گردشگری، بر مدار صفر درجه

علیرغم افزایش درآمد کشور از عوارض خروج و اختصاص حدود ۲۰ درصدی از این درآمد برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری، اما چند روز پیش معاون گردشگری اعلام کرد که بودجه‌ای برای تبلیغ و معرفی ایران نداریم!

کد خبر: ۱۴۳۱۰۱
۱۴:۲۷ - ۱۷ دی ۱۴۰۱

گردشگری روی مدار صفر درجه

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور در ۹ ماه سال جاری به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است، این در حالی است که دولت در بودجه سال، میزان درآمد از این محل را برای کل سال با این رقم پیش بینی کرده بود و تحقق این پیش بینی سه ماه زودتر از زمان مورد نظر این پرسش را مطرح می‌کند که آیا این بودجه می‌تواند خلائی که معاون گردشگری از آن صحبت می‌کند را جبران کند یا خیر؟

ماجرا چیست؟

در لایحه‌ی بودجه‌ای که دولت در سال ۹۷ تصویب کرد، عوارض خروج از کشور چندین برابر شد یعنی هر شخصی برای خروج از ایران باید ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کرد در حالیکه در سال ۹۶ افرادی که می‌خواستند از ایران خارج شوند، فقط لازم بود تا ۷۵ هزار تومان پرداخت کنند، اما افزایش چند برابری این عوارض به مذاق مسافران خوش نیامد.

نکته‌ی دیگر این که روند دریافت عوارض هم در همان سال ثابت نبود و هر بار فرق می‌کرد! برای مثال شخصی که از ایران خارج می‌شد برای بار اول خروجش باید ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کرد و برای سفر دوم ۵۰ درصد به این مقدار اضافه می‌شود و به ۳۳۰ هزار تومان می‌رسید و همین طور در سفر‌های بعدی اضافه می‌شد تا جایی که در سفر‌های بعدی تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد، اما در نهایت دولت با بیان اینکه ۴۰ هزار تومان از این عوارض پرداختی برای توسعه‌ی زیر ساخت‌ها و تاسیاست گردشکری و حمایت از بخش میراث فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند؛ این اقدام را به نفع خود تمام کرد.

پای گردشگری هنوز لنگ می‌زند

نکته قابل تامل اینجاست که اگر از همان سال تاکنون و با توجه به نرخ رشد سفر‌های مردم از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱، همین رقم ۴۰ هزار تومان بابت هر خروج به گردشگری و توسعه زیرساخت‌های آن اختصاص پیدا می‌کرد، رقم قابل توجهی به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بدون در نظر گرفتن بودجه‌های اختصاصی مستقیم که سهم قانونی این وزارت است، می‌رسید که می‌توانست پای همیشه لنگان صنعت گردشگری را درمان کند، اما صحبت‌های معاون گردشگری وزارت فقط نشان از یک نکته دارد و آن اینکه قرار نیست توسعه و پیشرفتی نصیب صنعت گردشگری شود.

علی‌اصغر شالبافیان هر چند که شرایط کنونی کشور را به بحران در حوزه گردشگری گره زده و گفته به دنبال لغو سفر گردشگران خارجی در ماه‌های اخیر و همچنین کاهش سفر‌های داخلی و بنابر اظهارات فعالان گردشگری، بحران معیشت و مشکلات درآمدزایی در صنعت کشوری سبب شد که چالش‌های پیش روی گردشگری هر روز بیشتر و بزرگتر شود.

البته او از استراتژی و دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای خروج از این وضعیت خبر داد و گفت: در بسته مقابله و نحوه مواجه با حوادث که تدوین و به دولت نیز ارائه شده، برخی از مفاد این بسته تصویب شد، از جمله معافیت مالیاتی دو ساله، از سوی دیگر برخی از مفاد نیز در حال اجرا است، مثل برخی بخشنامه‌ها و جلساتی که با سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی برگزار شده است.

معاون گردشگری با توجه به بحرانی که اشتغال و معیشت فعالان گردشگری را نشانه گرفته است، درباره تدابیر و اقدام احتمالی که تا پایان سال از سوی این معاونت پیش‌بینی شده است هم تاکید دارد: تا آخر سال تنها از محل بودجه محدودی که در اختیار وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و همچنین از محل بودجه مسؤولیت‌های اجتماعی، موضوع را پیگیری می‌کنیم، اما این‌که در سال ۱۴۰۱ پول جداگانه‌ای قطعا بگیریم، هنوز چنین مجوزی دریافت نکرده‌ایم.

در نهایت آمار نشان می‌دهد که مسافران در ۹ ماه سال جاری نیز ۱۵۶۳ میلیارد تومان عوارض پرداخت کرده‌اند و از سوی دیگر عوارض خروج از کشور یکی از منابع درآمدی برای دولت است که میزان آن هر سال در لایحه بودجه تعیین می‌شود.

اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر خلاف سال‌های گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشد و فقط به طور کلی در بخش درآمد‌های دولت در بخش مالیات بر کالا‌ها و خدمات، عوارض خروج مسافر از مرز‌های کشور هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که حالا این رقم محقق شده و باید دید که آیا دولت در لابه‌لای مشکلات و بحران‌های اقتصادی که البته قرار است محمد مخبر به عنوان نجات دهنده اقتصاد کشور به زودی و به طور جدی وارد عمل شود، اهمیتی برای توسعه گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌های این صنعت قائل هست یا به دنبال اهم و فی الاهم مشکلات مثل تولید واکسن در بدترین شرایط اقتصادی کشور است!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی