تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گزارش دیدار از بازگشت پر ابهام کرونا در کشور

غافلگیری زیر سایه واکسن‌های تولید نشده "برکت"!

موج هشتم کرونا با سویه‌های جدید دوباره بازگشته و مسئولان هم توصیه به دریافت واکسن می‌کنند، اما محمد مخبر ۵۰ میلیون دز واکسن "برکت" را تحویل نداده تا مردم از واکسن های ایرانی استفاده کنند!

کد خبر: ۱۴۲۸۷۲
۱۳:۲۳ - ۱۲ دی ۱۴۰۱

غافلگیری زیر سایه واکسن‌های تولید نشده

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: کشور در سال گذشته در مواجهه با اوج گیری کرونا و زیر شاخه‌های آن با چالش جدی مواجه شد و نبود واکسن از یک سو و بالا رفتن آمار کشته شده‌ها از سوی دیگر مسوولان را وادار به اجرایی کردن تصمیمی کردند که پیش از این تمایلی به آن نداشتند؛ "واردات واکسن".

هر چند که بخش عمده خرید این واکسن‌ها در دولت حسن روحانی انجام شد و در نهایت به نام ابراهیم رئیسی سند خورد، اما این به معنای آن نبود که سودجویانی که تا پیش از این در تریبون‌های مختلف خبر از تولید واکسن‌های چند میلیونی ایرانی دادند، عقب نشینی کنند بلکه همچنان با سینه‌ای ستبر وعده‌های تولید واکسن‌ها را از اردیبهشت به تیر و آخر هم به شهریور موکول کردند، اما در نهایت خبری از تحویل ۵۰ میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت نشد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که پیش از رسیدن به این مسند، مدیریت ستاد اجرایی فرمان امام را بر عهده داشت خیلی تلاش کرد که واکسن تولیدی مجموعه خود یعنی "برکت" را جایگزین واکسن‌های وارداتی کند، اما علیرغم گرفتن تسهیلات ارزی و ریالی - ۴۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی - و واردات تجهیزات در جعبه‌های لوازم خانگی برای سفیران! هم نتوانست وعده خود را عملی کند، هر چند که او با اشاره به موضوع نحوه واردات، تجهیزات را سریع پس گرفت و گفت: "از دهنم پرید". او کم نیاورد و در ادامه صحبت هایش این را هم اضافه کرد که ما در مقابل هر مشکلی که در کشور داریم چندین راه حل هم داریم؛ البته معاون اول رئیس جمهور هیچ اشاره‌ای به راه حل‌های زیادی که دارد نکرد و اگر این راه حل‌ها هم مانند وعده‌های تولید واکسن باشد، تکلیف مشخص است.

در همان زمان محمد مخبر دزفولی در یکی از اولین سخنرانی‌هایش به عنوان معاون اول رئیس جمهوری اسلامی که مورد توجه کاربران فضای مجازی نیز قرار گرفت، گفته بود ۴ کشور اروپایی به ستاد اجرایی فرمان امام نامه نوشتند که از شما تجهیزات پزشکی می‌خواهیم، آن‌ها امروز التماس می‌کنند که به آن‌ها تجهیزات پزشکی بدهیم! البته مشخص نیست آن کشور‌ها به دنبال همان تجهیزاتی هستند که مخبر در قالب لوازم خانگی وارد کرده یا تجهیزات دیگری وجود دارد که جامعه از آن بی خبر است.

جالب است بدانید که پیش از این رضا مظهری مدیر اجرایی واکسن برکت علت عدم موفقیت اجرای وعده‌ی ارائه ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت تا پایان شهریور ۱۴۰۰ و راه‌اندازی نشدن خط دوم و سوم تولید این واکسن را تحریم‌های آمریکا و توقیف تجهیزات وارداتی این خط در یکی از فرودگاه‌های کشور‌های خارجی اعلام کرده بود!.
البته زمانی که دیدند این همه تناقض گویی میان مدیران رده بالا، به نوعی باگ است مطرح کردند که ابزارآلات و تجهیزات خط تولید را از کشور‌های چین و هند وارد می‌کردند و دلایل تأخیر در ارائه واکسن برکت هم بخاطر بیمار شدن مهندسان چینی بوده است!

دفاع از جنس داخلی و واکسن‌های ناکارآمد

ماجرای بلاتکلیف واکسن‌های تولیدی فقط به اظهارنظر مخبر و سایر تولیدکنندگان معطوف نشد و بیست و پنجم آذر سال ۱۴۰۰ بیژن نوباوه، نماینده مجلس در نقش یک منجی برای مخبر وارد شد و در مصاحبه‌ای گفته بود:"تولید واکسن ایرانی غربی‌ها را آشفته کرد، غرب با خودش می‌گوید جمهوری اسلامی چگونه این‌قدر پیشرفت کرده است". اما حالا با گذشت بیش از یکسال از این اظهارنظر نه واکسن‌های وعده داده شده تولید شد نه غرب آشفته، زیرا طبق آمار وزارت بهداشت عمده واکسن‌هایی که در دو سال اخیر مصرف شده وارداتی بودند و واکسن‌های ایرانی در آخرین اولویت مردم قرار داشتند.

واکسیناسیون عمومی در ایران با واکسن سینوفارم و آسترازنکا انجام شده و واکسن برکت با ارائه میزان اندکی به وزارت بهداشت از اقبال عمومی برخوردار نشد و مردم واکسن‌های خارجی از جمله چینی و روسی را به واکسن‌ها ایرانی ترجیح دادند و در نهایت، شعار تولید داخلی واکسن‌های کرونا به قیمت جان باختن هزاران نفر به سرانجام نرسید، ولی بودجه‌های میلیون یورویی را نصیب نهاد‌های کاملا غیرمرتبط با علم پزشکی و زیرمجموعه‌ مافیایی کرد و چه بسا با اوج گیری مجدد کرونا بازار این کاسبان دوباره داغ شود و وعده های جدیدی را ارائه دهند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی