تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

درخواست کوزوو از نیروهای ناتو

نخست وزیر کوزوو با توجه به تشدید تنش‌های اخیر با صربستان خواستار تقویت حضور نظامی ناتو در کشورش شد و گفت: افزایش قابل توجه سربازان و تجهیزات نظامی ناتو در کشور ما امنیت و صلح را در کوزوو و کل منطقه بالکان غربی بهبود می‌بخشد.

کد خبر: ۱۴۲۸۰۳
۱۱:۵۶ - ۱۱ دی ۱۴۰۱

درخواست کوزوو از نیروهای ناتو

دیدارنیوز: با توجه به درگیری مرزی بین صربستان و کوزوو، "آلبین کورتی"، نخست وزیر کوزوو، خواستار حضور بیشتر نیرو‌های ناتو در کشورش شده است. کورتی در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" گفت: افزایش قابل توجه سربازان و تجهیزات نظامی ناتو در کشور ما امنیت و صلح را در کوزوو و کل منطقه بالکان غربی بهبود می‌بخشد.

به نقل از روزنامه "تاگس آنسایگر" آلمان، کورتی همچنین اعلام کرد که کوزوو در حال افزایش هزینه‌های دفاعی و تعداد سربازان و نیرو‌های ذخیره خود است. نخست وزیر این کشور تأکید کرد: افزایش تعداد سربازان در نیروی حافظ صلح ناتو KFOR از تلاش‌های دفاعی ما حمایت می‌کند.

ماموریت KFOR از سال ۱۹۹۹ مسئول امنیت و ثبات در کوزوو بوده است. براساس اطلاعات ناتو، Kfor در حال حاضر تقریباً ۳۸۰۰ نیروی ضربت از ۲۸ کشور دارد.

در چند هفته گذشته، درگیری مرزی بین صربستان و کوزوو به اوج رسیده است. وضعیت تنها در روز پنجشنبه تا حدودی کاهش یافت. به گفته کورتی، مردانی که نشان‌های گروه مزدور روسی واگنر و کلوپ موتورسواری ملی گرگ‌های شب روسیه را بر تن داشتند در سد‌های خیابانی که در سمت صربستان برپا شده بود، درگیر شدند.

نخست وزیر کوزوو گفت که این امر نیاز به نیرو‌های اضافی ناتو را به اندازه تجمع سربازان و توپخانه صربستان در امتداد مرز کوزوو روشن می‌کند.

کوزوو با جمعیت اکثراً آلبانیایی خود، استقلال خود را از صربستان در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد، اما همچنان از سوی بلگراد به عنوان یک قلمرو جدا شده از جنوب صربستان شناخته می‌شود. بلگراد اقلیت صرب در شمال کوزوو را در تلاش برای سرپیچی از اقتدار دولت پریشتینا تشویق می‌کند. از سوی دیگر، روسیه یکی از متحدان نزدیک صربستان به حساب می‌آید و اخیراً در این درگیری مجدداً از بلگراد حمایت کرده است.

چندی پیش پس از شلیک گلوله در نزدیکی یک نیروی امنیتی ناتو در شمال کوزوو، صربستان رئیس ستاد ارتش را به مرز فرستاد.

علیرغم تلاش‌های اتحادیه اروپا برای گفتگو، این دو کشور چندین سال است همچنان با هم اختلاف دارند.

تنش‌ها در مرز با صربستان در ماه دسامبر دوباره افزایش یافت. شلیک گلوله به افسران پلیس در شب و حمله به ماموریت اتحادیه اروپا Eulex با نارنجک شوکر نگرانی‌های بین المللی را برانگیخته است.

سال هاست که تنش‌هایی در شمال کوزوو وجود دارد. حدود ۵۰۰۰۰ صرب مقیم آنجا نهاد‌های دولتی را به رسمیت نمی‌شناسند. اعتراضات اخیر با دستگیری یک افسر پلیس سابق صرب آغاز شد و سپس حدود ۵۰۰۰۰ صرب در این منطقه موانعی ایجاد کردند.

با توجه به تنش‌های فزاینده در شمال کوزوو، آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان اخیرا نسبت به تشدید اوضاع هشدار داد. او چندی پیش در بلگراد گفت: ما واقعاً در آستانه درگیری مسلحانه هستیم. او دولت پریشتینا را مسئول تنش‌ها دانست.

انتخابات محلی که ابتدا برای ۱۸ تا ۲۵ دسامبر در شمال کوزوو برنامه ریزی شده بود، به دلیل افزایش تنش‌های قومی به ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ به تعویق افتاد.

از تابستان سال گذشته زورآزمایی میان پریشتینا و بلگراد تقریبا به بحران‌هایی ماهانه منجر شده است که نتیجه دو دیدگاه متضاد در مورد جایگاه اقلیت صرب در کوزوو است. برای پریشتینا، بهره‌مندی صرب‌های کوزوو از حقوق خاص بی‌معنا است، در حالی که از نظر بلگراد، صرب‌های شمال کوزوو باید توانایی سازماندهی امور جامعه خود را داشته باشند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی