تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...

تنش‌ میان کوزوو و صربستان؛ ارتش کوزوو به حالت آماده‌ باش درآمد

در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان کوزوو و صربستان، نیرو‌های مسلح کوزوو به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند. تنش در مرز صربستان و کوزوو در پی تیراندازی نیرو‌های ویژه پلیس کوزوو به سوی افسران پلیس صربستان و حمله به صلح‌بانان با نارنجک شوکر بالا گرفت.

کد خبر: ۱۴۲۵۷۰
۱۰:۰۴ - ۰۶ دی ۱۴۰۱

تنش‌ میان کوزوو و صربستان؛ ارتش کوزوو به حالت آماده‌ باش درآمد

دیدارنیوز: منابع نزدیک به صلح‌بانان تحت حمایت ناتو در کوزوو می‌گویند که ۱۵۰۰ پرسنل نظامی کوزوو در حال آماده‌سازی برای انجام عملیاتی برای از بین بردن و برداشتن مراکز ایست‌بازسی هستند که در شمال منطقه ایجاد شده است.

این در حالی است که «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان، پس از تسلیح آلبانیایی‌ها و بالا بردن سطح آمادگی رزمی آنها، متعهد شد که «تمام اقدامات را برای محافظت از مردم ما و حفاظت از صربستان انجام دهد».

به نوشته روسیا الیوم، در شب ۲۶ دسامبر، تنش در مرز صربستان و کوزوو در پی تیراندازی نیرو‌های ویژه پلیس کوزوو به سوی افسران پلیس صربستان و حمله به صلح‌بانان با نارنجک شوکر بالا گرفت و همزمان سفرای بریتانیا، آلمان، ایتالیا، آمریکا و فرانسه از الکساندر ووچیچ خواستار برچیدن مراکز ایست‌بازرسی شدند.

دیروز شبکه «ان تی وی» آلمان در گزارشی نوشت: «تنش‌ها بین کوزوو و صربستان در حال افزایش است. پس از شلیک گلوله در نزدیکی یک نیروی امنیتی ناتو در شمال کوزوو، صربستان رئیس ستاد ارتش را به مرز فرستاد».

کوزوو با اکثریت جمعیت آلبانیایی خود، در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، اما همچنان از سوی بلگراد به عنوان یک سرزمین جدا شده به حساب می‌آید. چند سال پیش، هر دو کشور جنگ خونینی داشتند. علیرغم تلاش‌های اتحادیه اروپا برای گفتگو، آن‌ها چندین سال است همچنان با هم اختلاف دارند.

سال هاست که تنش‌هایی در شمال کوزوو وجود دارد. حدود ۵۰۰۰۰ صرب مقیم آنجا نهاد‌های دولتی را به رسمیت نمی‌شناسند. اعتراضات اخیر با دستگیری یک افسر پلیس سابق صرب آغاز شد و سپس حدود ۵۰۰۰۰ صرب در این منطقه موانعی ایجاد کردند. آن‌ها خواستار آزادی افسر پلیس دستگیر شده و تعهدات بیشتر قبل از برداشتن موانع هستند. دولت کوزوو از KFOR خواسته است که موانع را بردارند.

با توجه به تنش‌های فزاینده در شمال کوزوو، آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان اخیرا نسبت به تشدید اوضاع هشدار داد. او هفته گذشته در بلگراد گفت: ما واقعاً در آستانه درگیری مسلحانه هستیم. او دولت پریشتینا را مسئول تنش‌ها دانست.

ارتش صربستان از نیروی حافظ صلح ناتو KFOR درخواست اجازه کرده تا با ۱۰۰۰ نیرو به سمت کوزوو حرکت کند. میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان اعلام کرد، یک هیئت ارتش صربستان نامه‌ای در این زمینه به افسران KFOR در گذرگاه مرزی صربستان و کوزوو در Merdare تسلیم کرد.

کوزوو تا سال ۱۹۹۹ بخشی از صربستان بود. پس از مداخله ناتو، ابتدا تحت مدیریت مأموریت سازمان ملل متحد Unmik قرار گرفت و سپس در سال ۲۰۰۸ خود را مستقل اعلام کرد. تا به امروز، KFOR امنیت نظامی این کشور را تضمین می‌کند. رهبری بلگراد استقلال این منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد. صرب‌های قومی که در یک منطقه مسکونی فشرده در شمال کوزوو زندگی می‌کنند، اخیراً دوباره برای دامن زدن به تنش‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی