تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
دادستان کل کشور خبر داد

شکایت خانواده «مهسا امینی» از نظام پزشکی به هیات پزشکی ارجاع شده است

دادستان کل کشور در خصوص پرونده مهسا امینی، دختر جوان کردستانی که در بازداشت گشت ارشاد تهران جان خود را از دست داد، گفت: خانواده وی شکایتی از نظام پزشکی داشتند که به هیات پزشکی ارجاع شده و این هیات هنوز نظر خود را اعلام نکرده است.

کد خبر: ۱۴۲۴۷۷
۱۶:۵۹ - ۰۴ دی ۱۴۰۱

شکایت خانواده «مهسا امینی» از نظام پزشکی به هیات پزشکی ارجاع شده است

دیدارنیوز: حجت‌الاسلام منتظری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: آیات قرآن یک زن مسلمان را مکلف به حجاب کرده است، اما اگر غیرمسلمان است قانون وی را ملزم کرده است که حجاب را رعایت کند.

دادستان کل کشور بیان کرد: در حوادث چندماه اخیر سعی کردند خطوط قرمز را کنار بزنند و روی حجاب هم تاکید داشتند که زنان و دختران حجاب را بردارند، بسیاری از کسانی که شاید حریم شرعی را رعایت نمی‌کنند به دلیل عدم توجه آنان به امر قانونی و شرعی است که از نظر ما باید قبل از برخورد قضایی و قانونی کار فرهنگی صورت گیرد.

وی افزود: انتظار ما از دستگاه‌های فرهنگی و صداوسیما این است که نقش حجاب را برای سلامت و امنیت خانم‌ها تببین کنند. اگر در جوامع خارج از کشور مطالعات آگاهانه داشته باشیم خواهیم دید در اثر همین ولنگاری‌ها چه آسیب‌ها و ضرر و زیان‌های می‌رسد. در یک جامعه اسلامی انتظار از خانم‌ها این است که برای ایمنی و سلامت جامعه خودشان حجاب را رعایت کنند، اما اگر خدایی نکرده به سمت و سوی برود که بی‌قانونی شود تصمیم‌گیری خواهد شد.

دادستان کل کشور در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: آنچه مورد اهتمام دولت بود این بود که اموال باید به بیت‌المال برگردد و فرصت‌هایی که داده شده برای همین مسئله بوده چرا که برخی از اموال در خارج از کشور بوده است. پیشرفت‌های خوبی برای بازگرداندن اموال صورت گرفته و بخشی از آن برگشته است. مقدار قابل قبولی از اموال برگشته پس از اینکه اموال بازگشت تصمیم مقتضی در رابطه با اجرای احکام صورت می‌گیرد.

وی در خصوص پرونده مهسا امینی گفت: خانواده وی شکایتی از نظام پزشکی داشتند که به هیأت پزشکی ارجاع شده و این هیأت هنوز نظر خود را اعلام نکرده است.

منتظری تاکید کرد: حجاب حکم الهی و واجب شرعی است و به گونه‌ای است که آیات متعددی داریم که به زن‌های مسلمان تکلیف شده که حجاب خود را حفظ کنند. یک عده‌ای قائل هستند که حجاب امری شخصی است و شما نمی‌توانید فردی را موظف کنید به اینکه حجاب را رعایت کند این نوعی فرار از مسئله است به این معنا که مسئله حجاب دو بعد دارد، یک بعد شخصی و یک بعد اجتماعی.

دادستان کل کشور اظهار داشت: بعد شخصی این است که نمی‌شود یک زن را در حوزه شخصی ملزم به حجاب کرد. جایی که حریم خصوصی است الزامی به رعایت حجاب نیست هیچ کس حق ندارد به حریم شخصی افراد ورود کند که چرا حجاب را رعایت نکردید. بعد دوم اجتماعی است و وقتی قریب به اتفاق جمعیت مسلمان و پایبند موازین شرعی هستند باید قوانین الهی رعایت شود. یک زن مسلمان مجاز نیست رعایت حجاب نکند و در قانون هم رعایت حجاب در انظار عمومی الزامی است. قانون وقتی رعایت حجاب را در مجامع عمومی الزامی کرده اینجا نمی‌توان گفت امری شخصی است.

وی درخصوص سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه درباره نوسانات اقتصادی و دستور به دادستانی گفت: بخش قابل توجهی از نوسانات اقتصادی ما ناشی از توطئه دشمن است که خوشبختانه به لحاظ حضور و بصیرت مردم خنثی شده است. تحریم‌هایی که دشمن به مردم داشته باعث بخش زیادی از نوسانات اقتصادی است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: توطئه دشمن در بخش اقتصادی همچنان ادامه دارد و مردم باید همکاری لازم را داشته باشند. دشمن کار‌ها را انجام می‌دهد که مردم را بیشتر با مشکلات اقتصادی رو به رو کند.

منتظری بیان کرد: دادستانی در شورای عالی بورس و اقتصادی حضور دارد و سعی می‌کند در آنجا کار‌هایی را انجام دهد.

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که دادستانی در رابطه با پرونده‌های اغتشاشات چه برنامه‌هایی دارد، گفت: شخص بنده ورود داشتم علاوه بر این به دادستانی‌ها هم دستوراتی برای تفکیک بازداشتی‌ها و آزادی‌ها صادر شده و افراد بسیاری پس از تعیین تکلیف آزاد شدند. به عنوان کسی که دغدغه لازم را دارم، باید بگویم مرتب پرونده‌ها را به صورت روزانه بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: دستگاه قضائی نباید دچار برخی احساسات شود و آنچه برای ما مهم است رعایت انصاف و عدالت و قانون است. ممکن است جوانی در اثر فریب به دام افتاده باشد که باید دید میزان جرم ارتکابی وی چقدر است اگر سبک باشد زودتر به پرونده وی رسیدگی می‌شود امروز کمتر مصداقی را می‌توانیم داشته باشیم که تعیین تکلیف نشده باشد.

دادستان کل کشور یادآور شد: خبری به من رسید مبنی بر اینکه در زندان زنان تهران عده‌ای اعلام کردند که تعیین تکلیف نشدیم، بلافاصله در جلسه‌ای که این موضوع مطرح شد معاون مربوطه را مأمور رسیدگی به موضوع کردیم. این تیم ۱۰ ساعت در زندان زنان حضور یافتند و هیچ موردی که تعیین تکلیف نشده باشد را نیافتیم. در عین حال تاکید کردیم در مورد کسانی که امکان دارد قرار‌های آن‌ها تبدیل شود این کار انجام شود. کسانی که امکان داشت آزاد شوند را آزاد کردیم. در مورد کسانی که در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند و مستنداتی در مورد آن‌ها نیست بلافاصله آزاد می‌شوند و تاکید کردیم کسانی که ضرورت ندارد بازداشت آن‌ها ادامه یابد، بازداشت نمانند.

منتظری تصریح کرد: در عین حال اگر کسی مدعی است که فرزند یا عزیز او بدون هیچ تخلف و جرمی در بازداشت است، پیگیری می‌کنیم.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات اخیر معاون اول قوه قضائیه در مورد تبصره ماده ۴۸ و انتقاد‌هایی که نسبت به انحصار ایجاد شده در مورد این وکلا مطرح شده برخی خانواده‌ها مطرح می‌کنند که در دسترسی به برخی وکلای تعیینی در مرحله دادسرا با مشکلاتی مواجه هستند و اغلب در مرحله دادگاه هم اجازه ورود وکلای انتخابی داده نمی‌شود، طبق صحبت‌های آقای مصدق بفرمایید آیا در این خصوص قرار است به صورت کلی با همکاری مجلس در مورد این تبصره تجدید نظری صورت گیرد یا اینکه به دایره وکلای ماده ۴۸ افزوده خواهد شد؟ گفت: ما مجری قانون هستیم. ریاست محترم قوه قضائیه دستور دادند به همه شهرستان‌ها و استان‌ها هرجا کمبود چنین وکلایی است اعلام کنید و این مرتب در حال انجام است. تا جایی که من اطلاع دارم آنچنان محدود نیست که کار‌ها معطل مانده باشد. در ارتباط با اظهارات مصدق نمی‌دانم ایشان چه فرمودند بهتر است خودشان در این خصوص اظهارنظر کنند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی