تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
کریمی، مدرس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اعلام کرد

«بورل» می‌خواهد کانال ارتباطی با ایران باز بماند

ساسان کریمی، مدرس دانشکده مطالعات جهان با اشاره به اینکه جوزپ بورل می‌خواهد کانال ارتباطی با ایران باز بماند، درباره وضعیت مذاکرات گفت: ممکن است اطراف مختلف توافق کنند که در سطحی مشخص جلسه‌­ای در وین برقرار شود، ولی بعید است که چنین جلسه احتمالی­ بتواند گره‌گشا باشد یا اساسا تحرکی در انجماد کنونی ایجاد کند.

کد خبر: ۱۴۲۴۲۸
۰۸:۱۱ - ۰۴ دی ۱۴۰۱

«بورل» می‌خواهد کانال ارتباطی با ایران باز بماند

دیدارنیوز: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هرگونه تغییر رویه به سمت امتیاز بیشتر به ایران را برای بایدن در فضای کنونی سیاست داخلی ایالات متحده و نیز صحنه بین المللی بیشتر از جنس هزینه می‌­بینم تا فایده.

ساسان کریمی، مدرس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، در پاسخ به این سوال که امیرعبدالهیان با جوزپ بورل دیدار کرد با توجه به صحبت‌های بورل که پالس مثبتی از طرف اروپا به ایران داده شد شرایط مذاکره در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: من صحبت‌های بورل را پالس مثبت و جدی از طرف اروپایی‌ها ارزیابی نمی‌کنم. در واقع بورل تلاش می‌کند علیرغم بی‌نتیجه بودن مذاکرات و در هر شرایطی کانال ارتباطی با ایران باز بماند. یادمان باشد در زمانی که جلیلی مذاکره می‌کردند، حتی در زمان صدور سهمگین‌ترین قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل هم مذاکرات ادامه داشت و کانال باز بود.

وی افزود: بنابراین از این موضوع نمی‌توان سیگنال مثبتی را به دست آورد. ضمن آنکه ما می‌دانیم رویکرد دولت جدید آلمان و رییس‌جمهور فرانسه در قبال ایران بسیار تندتر از گذشته شده است. بعید می­‌دانم در کوتاه‌مدت و با معادلات حاضر در فضای بین­‌المللی شاهد رخداد چشمگیر و مثبتی در حوزه دیپلماسی هسته‌­ای باشیم. واقع امر این است که هر دو طرف ماجرا – ایران و غرب – بیش از هر چیز می­‌خواهند توپ را در زمین طرف دیگر قرار داده و خود را اهل مدارا و حل مساله معرفی کنند.

کریمی در پاسخ به این سوال که با توجه به این دیدار حالا ایران باید دست به چه اقداماتی بزند و آیا امکان دارد بر سر همان متن پیشنهادی بورل توافق به دست آید، گفت: ایران در کوتاه مدت باید تمرکز خود را روی حل مساله با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بگذارد و عدم ارجاع پرونده هسته­‌ای از شورای حکام آژانس به شورای امنیت را هدف راهبردی خود قرار دهد. این معنا البته با وعده آینده به آژانس اتفاق نخواهد افتاد و نیازمند روشن ساختن صحنه و بهانه‌زدایی از آژانس است. چون با اینکه ممکن است در پس و پشت رویکرد آژانس اغراض سیاسی نهفته باشد، اما تا عمق قابل توجهی پرسش‌ها فنی هستند و می­‌توان با اتخاذ رویکرد شفاف‌سازی فنی و نیز لحن مساعد و دیپلماتیک در قبال آژانس موضوع را حل و فصل کرد.

وی افزود: این البته نیاز به دانش قابل توجه در حوزه دیپلماسی هسته‌­ای دارد و از هر شخصی به آسانی نمی‌توان انتظار چنین مدیریت مذاکراتی داشت. ما اگر می­‌خواستیم بر اساس آن متن مذکور مذاکرات را نهایی کنیم، باید همان زمان کار را انجام می‌­دادیم. حکایت امروز دیپلماسی هسته­‌ای، تصور تنیس بازی را به ذهن متبادر می‌کند که پس از رد شدن توپ با سرعت هر چه تمام‌تر راکت را در هوا می­‌چرخاند. حرکت دیپلماتیک زمان و مکان خود را دارد و به سرعت معادلات و راه‌حل­‌ها در فضای بین‌­المللی منقضی می‌­شوند.

کریمی در پاسخ به این سوال، با توجه به صحبت‌های مطرح شده، حالا آمریکایی‌ها چه تصمیمی درباره این صحبت‌ها خواهند گرفت آیا آمریکا و بایدن به دنبال برجام هستند یا همچنان برجام در دستور کار آنان نیست، گفت: به نظر نمی­‌رسد رویکرد سیاست خارجی ایالات متحده اینقدر انعطاف پذیر باشد. سیاست خارجی آمریکا را پیش‌تر اوباما به یک کشتی بزرگ تشبیه کرده بود که تغییر جهت برایش چندان آسان نیست. کما اینکه می‌­بینیم به دلایلی که می‌­توان حدس زد با این همه اختلافات عریان، تیم بایدن عملکرد ترامپ را در قبال ایران معکوس نکرد. ضمن اینکه باید توجه داشت هر بازیگری بر اساس منافع یا ضروریات خود حرکت می­‌کند و به خصوص حرکت خود را تغییر می­‌دهد.

وی افزود: از این رو اگر بخواهیم فکر کنیم که ایالات متحده و بایدن به دنبال تغییر عملکردشان در قبال موضوع هسته‌­ای هستند باید بتوانیم این فرضیه را توجیه کنیم و توضیح دهیم که چه منفعت انضمامی برایشان متصور است و یا چه ضرورتی ایشان را به این تغییر وا می‌­دارد. من هرگونه تغییر رویه به سمت امتیاز بیشتر به ایران را برای بایدن در فضای کنونی سیاست داخلی ایالات متحده و نیز صحنه بین‌­المللی بیش‌تر از جنس هزینه می­‌بینم تا فایده.

کریمی در پاسخ به این سوال که زمان‌بندی نتیجه رسیدن مذاکرات به چه صورت خواهد بود آیا در کوتاه‌مدت امکان به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد یا بار دیگر این مذاکرات در بلندمدت ادامه خواهد داشت، گفت: ما خبری از گفتگو‌های انجام شده در حاشیه اجلاس اخیر امان نداریم، اما ممکن است اطراف مختلف توافق کنند که در سطحی مشخص جلسه‌­ای در وین برقرار شود، ولی بعید است که چنین جلسه احتمالی­ بتواند گره‌گشا باشد یا اساساً تحرکی در انجماد کنونی ایجاد کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی