تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار گزارش می‌دهد

حمله سویه جدید"کرونا"؛ بازگشت نگرانی به دنیا!

نام عجیبی دارد (BQ.۱.۱). سویه جدید کووید ۱۹ که گویا هیچ آنتی بادی در مقابل آن مقاومتی ندارد و این یعنی احتمال شیوع دوباره با خطرآفرینی بیشتر برای افراد مسن و بیماران خاص!

کد خبر: ۱۴۲۴۰۰
۱۵:۱۵ - ۰۳ دی ۱۴۰۱

بازگشت سویه جدید

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: کشف واکسن کرونا پس از کشته شدن میلیون‌ها نفر در دنیا نویدبخش این بود که دوران اوج گیری کووید ۱۹ پایان یافته، اما حالا خبر رسیده که سویه جدید با قدرت بیشتری در راه است، سویه جدیدی که حتی آنتی‌بادی‌های تأییدشده قادر به خنثی‌کردن آن نیستند و این زیرشاخه ویروسی، توانایی مقاومت در برابر تمام آنتی‌بادی‌ها را دارد و این موضوع را آژانس دارویی اروپا (EMA) و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید کرده اند.

بعد از هجوم سویه‌های مختلف کرونا که از ابتدا با نام‌های عجیبی در دنیا شناخته می‌شدند، اُمیکرون آخرین سویه‌ای بود که همگان با آن آشنایی داشتند و اعلام اینکه این سویه مانند سویه‌های قبل نیست و قدرت چندانی ندارد باعث خوشحالی همه شده بود هر چند که کشف واکسن‌های مختلف برای مبارزه با کووید ۱۹ هم در کاهش قدرت کرونا بی‌تاثیر نبود، اما حالا بعد از گذشت حدود چهار سال از شیوع این ویروس دوست نداشتنی، خبر رسیده امیکرون قدرتمند شده طوری که در برابر تمام واکسن‌ها و دارو‌ها مقاومت می‌کند.

سویه اُمیکرون اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۱ شناسایی شد و البته زیر شاخه‌های مختلفی هم داشت که ابتدا آن را با BA.۲ بعد BA.۵ خود را به جهان معرفی کرد و آخرین قدرتی که از خود نشان داد پاییز سال گذشته بود که نام B.Q.۱ برای آن انتخاب شد و حالا دقیقا بعد از گذشت یک سال قدرتمند شده و خود را با نام BQ.۱.۱ معرفی می‌کند.

این زیرسویه با قابلیت انتقال سریع و توانایی فراتر از ایمنی امروزی ظاهر شده است، اما عجیب اینکه شدت بیماری ناشی از زیرسویه BQ.۱.۱، با سایر زیرسویه‌های اُمیکرون تفاوت چشمگیری ندارد؛ چرا که میزان بیماران بستری و میزان مرگ‌ومیر در کشور‌های درگیر افزایش قابل توجهی نداشته است و حتی علائم آن هم تفاوت چندانی با سویه‌های پیش از این نداشته است یعنی گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، سردرد و درد‌های عضلانی از علائم اصلی آن هستند و برخی هم از علائمی نظیر تب، ضعف عمومی، اسهال، تنگی نفس و از دست دادن حس بویایی یا چشایی نیز از سوی بیماران گزارش کردند، اما در نهایت بی‌اشتهایی و گرفتگی صدا، بارزترین علائم این سویه جدید است.

در پی ابتلا به بیماری عفونی کرونا یا دریافت واکسن، نوعی ایمنی در بدن افراد حاصل می‌شود که منجر به ایجاد آنتی‌بادی‌هایی می‌شود که ویروس را خنثی کرده و در برابر ابتلای مجدد به عفونت کووید یا شدت‌یافتن بیماری از فرد محافظت می‌کنند. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده با چسبیدن به پروتئین اسپایک (که حامل اصلی ویروس است)، از بدن محافظت و از نفوذ ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. مطالعات جدیدی که توسط دانشمندان آلمانی صورت گرفته، نشان می‌دهد آخرین زیرسویه امیکرون یعنی BQ.۱.۱ در برابر تمام درمان‌های برگرفته از آنتی‌بادی تأییدشده مقاوم است.

چرا کرونا بازگشت؟

ماجرای بازگشت کرونا دوباره از چین شروع شد که دلیل آن هم کاهش محدودیت‌های کرونایی در این کشور بود و بر همین اساس هم پیش‌بینی می‌شود که میزان مرگ‌ومیر نیز در چین بالا رود و افزایش موارد ابتلا به کرونا در بین چینی‌ها به حدی بالا رفته که باعث نگرانی شده است؛ و حالا مسئولان سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که تاخیر در واکسیناسیون می‌تواند منجر به مبتلا شدن تعداد زیادی از افراد آسیب‌پذیر در چین شود و حالا جهانیان یک نگرانی مضاعفی دارند آن هم نزدیک بودن سال میلادی و مراسم‌های مناسبتی است.

از سوی دیگر افزایش سفر‌ها در کشور‌های مختلف دنیا، به ویژه در جنوب شرق آسیا، ممکن است یک دستاورد داشته باشد: «اوج گیری کووید ۱۹»!

در عین حال این نگرانی‌ها زمانی تشدید می‌شود که بدانیم به گفته مسئولان، چینی‌ها متاسفانه سابقه خوبی در ارائه آمار‌های کرونا به صورت شفاف ندارند؛ به طوری که گفته می‌شود که سازمان جهانی بهداشت، هیچگاه از آماری که چین درباره میزان ابتلا و مرگ ناشی از کرونا ارائه کرده، راضی نبوده و خیلی هم روی صحت آمار چین اطمینان نداشته است؛ انتشار فیلم‌هایی از حضور نیرو‌های امدادی محصور در لباس‌های مجهز در برخی از شهر‌های کشور چین خود دلیلی محکمی بر دغدغه‌های مطرح شده از سوی جامعه جهانی است.

در نهایت سازمان بهداشت جهانی که بحث شیوع بیماری‌ها را در دنیا رصد می‌کند، هشدار داده که به نظر می‌آید موجی از کرونا در حال شروع و شیوع باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی