تیتر امروز

«ال‌پی‌جی؛ فرصت یا تهدید؟ دو روایت متضاد از یک تصمیم ملی»
در مناظره دیدار اقتصادی مطرح شد:

«ال‌پی‌جی؛ فرصت یا تهدید؟ دو روایت متضاد از یک تصمیم ملی»

در مناظره جدید دیدار اقتصادی، مجید شفیع‌پور، مدرس دانشگاه تهران و منتقد ورود LPG به سبد سوخت، و احمدرضا غلامی، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاز مایع ایران به عنوان موافق و حمید یزدانیان به...
ستاره حجتی: ۱۵ سال است که زنگ خطر در حوزه آب به صدا درآمده، اما کسی نشنید/ مدیریت بحران آب هزینه اقتصادی اجتماعی دارد/ خودکفایی کشاورزی برای ایران اشتباه بود
گفت و گوی دیدار با یک کارشناس حوزه آب:

ستاره حجتی: ۱۵ سال است که زنگ خطر در حوزه آب به صدا درآمده، اما کسی نشنید/ مدیریت بحران آب هزینه اقتصادی اجتماعی دارد/ خودکفایی کشاورزی برای ایران اشتباه بود

شرایط بحرانی آب در کشور دیدارنیوز را برآن داشت تا در سلسله گفت و گوهایی این موضوع مهم را به بحث و بررسی بنشینیم و راهکارهای متخصصان و کارشناسان را مطرح کنیم.
مهدی پازوکی: با وجود پژوهشکده شورای نگهبان، سازمان برنامه را تعطیل کنید!/ ما انقلاب کردیم عقلانیت حاکم شود نه رانت خواری/ تندرو‌ها بحران می‌سازند، بحران را مدیریت می‌کنند/ شریعتمداری در ویلای دماوند می‌نشیند، مردم هزینه‌اش را می‌دهند
گفت‌وگوی دیدار در سومین ویژه برنامه «میدان پاستور» با یک اقتصاددان

مهدی پازوکی: با وجود پژوهشکده شورای نگهبان، سازمان برنامه را تعطیل کنید!/ ما انقلاب کردیم عقلانیت حاکم شود نه رانت خواری/ تندرو‌ها بحران می‌سازند، بحران را مدیریت می‌کنند/ شریعتمداری در ویلای دماوند می‌نشیند، مردم هزینه‌اش را می‌دهند

در سومین برنامه از سری برنامه «میدان پاستور» مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه مهمان ما بود. او معتقد است: متخصصان و صاحب نظران هر حرفی می‌زنند تندرو‌ها واکنش نشان می‌دهند، به دلیل اینکه...

رویترز: بیش از ۴۰ کشتی در بنادر ایران گرفتار شده‌اند

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از معطلی چندین هفته‌ای ده‌ها کشتی تجاری برای تخلیه محموله‌های غلات و شکر در بنادر ایران خبر داد.

کد خبر: ۱۴۲۳۴۵
۱۹:۵۹ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱

رویترز: بیش از ۴۰ کشتی در بنادر ایران گرفتار شده‌اند

دیدارنیوز: رویترز با استناد به گزارش‌ها و اطلاعاتی که از منابع تجاری و شرکت‌های فعال در زمینه ردیابی کشتی‌های تجاری به دست آورده، گزارش داد که با وجود معافیت مواد غذایی از شمول تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، بروز اختلال در پرداخت‌های ارزی طرف ایرانی موجب شده تا تسویه حساب با شرکت‌های بین‌المللی پیچیده‌تر و نامنظم‌تر از گذشته شود.

در همین خصوص، داده‌های ردیابی کشتی‌ها از سوی شرکت ری‌فینیتو (Refinitiv) نشان می‌دهد که حداقل ۴۰ کشتی فله‌بر در بنادر تجاری مهم ایران یعنی «امام خمینی» و «بندرعباس» معطل مانده‌اند.

رویترز دلیل این تاخیر در فرآیند تخلیه محموله کشتی‌های تجاری در بنادر جنوبی ایران را ناتوانی طرف ایرانی در تسویه حساب مالی با فروشندگان و شرکت‌های بین‌المللی صادر کننده مواد غذایی عنوان کرده است؛ ادعایی که مقام‌های ایرانی هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

البته سازمان بنادر و دریانوردی ایران در گزارش آبان ماه خود اعلام کرده بود که حدود ۳۷ کشتی تجاری که حامل ۲.۲ میلیون تن کالا هستند به دلیل «مشکلات اسنادی و پرداخت ارز» در بندر «امام خمینی» معطل شده‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده، انتظار می‌رود ایران در یکسال منتهی به ژوئیه سال ۲۰۲۳، ۵.۵ میلیون تن گندم وارد کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸ میلیون تن بوده، نزولی است، ولی همچنان از متوسط واردات سالانه ایران که در پنج سال گذشته ۱.۱ میلیون تن بوده، بالاتر خواهد بود.

سازمان بین‌المللی شکر هم برآورد کرده که در سال منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳، ۱.۱ میلیون تن شکر وارد کند که ۲۰۰ هزار تن کمتر از دوره مشابه سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

مقام‌های دولتی بار‌ها گفته‌اند که همزمان با ادامه خشکسالی در ایران و جنگ اوکراین، تامین امنیت غذایی مردم این کشور در پی تشدید تحریم‌های غرب، از اولویت‌های اصلی آنهاست. با این حال، یک منبع غربی به رویترز گفته که مطابق تخمین‌ها محموله‌های تخلیه نشده و بلاتکلیف در بنادر ایران بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد و شرکت‌های حمل و نقل دریایی در حال اعلام جریمه‌های دیرکرد تخلیه محموله‌های کانتینری یا دموراژ هستند.

ارسال نظرات
امروز يکشنبه ۱۲ مرداد
امروز يکشنبه ۱۲ مرداد
امروز يکشنبه ۱۲ مرداد
امروز يکشنبه ۱۲ مرداد