تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

واکنش‌های بین‌المللی به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه توسط طالبان

تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در تمامی دانشگاه‌های افغانستان واکنش‌ها و انتقادات تندی را در سطح جهان برانگیخت.

کد خبر: ۱۴۲۳۴۳
۱۹:۲۹ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱

واکنش‌های بین‌المللی به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه توسط طالبان

دیدارنیوز: وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه تصمیم مقامات افغانستان مبنی بر ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه‌ها را با «قاطعیت تمام» محکوم کرد و این تصمیم را «عمیقاً تکان دهنده» خواند.

ان کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به این تصمیم گفت: «این تصمیم به فهرست بی‌شمار نقض‌ها و محدودیت‌های حقوق و آزادی‌های اساسی زنان افغان توسط طالبان می‌افزاید؛ مواردی که هرگز قابل قبول نبوده‌اند.»

خانم لژاندر در همین‌باره تصریح کرد: «فرانسه تعهد همیشگی خود را در راستای حق جهانی آموزش و توجه ویژه‌ی خود را نسبت به دفاع از حقوق دختران، نوجوانان و زنان یادآوری می‌کند.»

لژاندر در پاسخ به سوالی درباره احتمال مطرح کردن این موضوع در نشست بعدی کشور‌های عضو گروه هفت گفت: «من اطلاعی درباره‌ در دستور کاربودن این موضوع ندارم، اما به احتمال زیاد یک بیانیه‌ جمعی برای محکوم کردن تصمیم طالبان صادر خواهد شد.»

درهمین‌باره آنالنا بربوک، وزیر امورخارجه آلمان که کشورش تا پایان سال ریاست گروه هفت را برعهده دارد با انتشار توئیتی به این موضوع واکنش داد: «طالبان با تخریب آینده دختران و زنان در افغانستان تصمیم گرفته‌اند تا آینده‌ کشور خود را نابود کنند. من فردا موضوع را در دستور کار گروه هفت قرار می‌دهم. جهان نظاره‌گر است.»

واکنش سازمان ملل

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در اعلامیه‌ای از سوی دفتر سخنگوی خود با ابراز نگرانی عمیق خود از این تصمیم از طالبان خواست تا دسترسی برابر به آموزش را در همه سطوح تضمین کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «دبیر کل تاکید می‌کند که محرومیت از تحصیل نه تنها تجاوز به حقوق برابر زنان و دختران است، بلکه تأثیر مخربی بر آینده کشور خواهد داشت».

واکنش وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز پیشتر در روز سه شنبه ممنوعیت رفتن دختران به دانشگاه در افغانستان را محکوم کرده بود و این تصمیم را «وحشیانه» خوانده بود.

او همچنین دراین باره افزود: «این موضع‌گیری غیرقابل قبول عواقب معناداری را برای طالبان دربرخواهد داشت و آن‌ها را بیش از پیش از جامعه بین المللی و مشروعیتی که به دنبال آن هستند دور خواهد کرد.»

مقامات طالبان روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور اعلام کردند که ازاین پس تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور افغانستان ممنوع است. براساس این حکم، محافظان مسلح روز چهارشنبه از ورود صد‌ها زن جوان به محوطه دانشگاه در افغانستان جلوگیری کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی