تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

نکاتی جالب از دربی؛ جنگ صدرنشینی!

با توجه به نتایج روز نخست هفته دوازدهم، پرسپولیس در صورت تساوی در دربی پایتخت صدرنشین لیگ باقی خواهد ماند و با شکست در این مسابقه به رتبه سوم سقوط خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۲۲۳۳
۰۸:۴۹ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱

نکاتی جالب از دربی؛ جنگ صدرنشینی!

دیدارنیوز: در چارچوب بازی‌های هفته دوازدهم و در دیداری بسیاری حساس، استقلال و پرسپولیس به مصاف هم می‌روند.

با پایان مسابقات جام‌جهانی، لیگ برتر فوتبال ایران از سر گرفته شد و در دیداری مهم که علاوه بر حساسیت سنتی از اهمیت به سزایی برای تعیین سرنوشت این فصل برخوردار است دو تیم استقلال و پرسپولیس به مصاف هم می‌روند.

این دیدار روز سه‌شنبه ۲۹ آذر از ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود. این مسابقه که پرتماشاگرترین بازی تاریخ فوتبال باشگاهی ایران محسوب می‌شود مانند دیدار‌های قبل از جام‌جهانی همچنان بدون تماشاگر خواهد بود. به بهانه این تقابل نکات مهم این مسابقه مرور شده است.

۱- پرسپولیس با ۲۴ امتیاز از ۱۱ مسابقه قبل از تعطیلی لیگ، در رده نخست قرار داشت. با توجه به نتایج روز نخست هفته دوازدهم در صورت تساوی در این دیدار صدرنشین لیگ باقی خواهد ماند و با شکست در این مسابقه به رتبه سوم سقوط خواهد کرد.

۲- استقلال تا هفته یازدهم با ۲۲ امتیاز در همسایگی پرسپولیس در رده دوم جای داشت. مدافع عنوان قهرمانی با پیروزی بر رقیب دیرینه خود صدرنشین می‌شود، ولی با هر نتیجه دیگری در رده سوم قرار می‌گیرد.

۳- پرسپولیس در ۶ هفته اخیر به ۴ پیروزی، یک تساوی و یک شکست دست یافته است این تیم با ۳ پیروزی متوالی و ۴ بازی بدون گل خورده پا به این دیدار می‌گذارد. استقلال هم در ۶ هفته گذشته به ۴ پیروزی و ۲ تساوی رسیده و بهترین تیم لیگ در این ۶ هفته بوده است. استقلال در ۳ بازی قبلی خود گل نخورده است.

۴- بر اساس آمار «متریکا» پرسپولیس، بهترین تیم لیگ در ارائه فوتبال مالکانه است و در درصد مالکیت توپ، تعداد پاس و دقت پاس در رتبه اول لیگ این فصل است. استقلال تیم دوم لیگ در مالکیت توپ است و در شوت و شوت در چارچوب در رده اول است. استقلال می‌تواند به دوئل‌های هوایی بسیار خوش‌بین باشد این تیم در این زمینه بهترین تیم لیگ است و پرسپولیس در رده ماقبل آخر جای دارد.

۵- جدال پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر، ۲۳ بار مساوی شده و پرتساوی‌ترین تقابل ادوار لیگ برتر به شمار می‌آید. ۷ بازی آخر دو تیم، ۶ بار مساوی شده و تقابل‌های اخیر ۲ تیم کم گل بوده و ۴ مصاف آخر به طور متوسط تنها ۰.۷۵ گل در هر بازی به ثبت رسیده است.

۶- با توجه به اینکه پیروزی در ضربات پنالتی طبق قانون فیفا در آمار مساوی لحاظ می‌شود پرسپولیس طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری را در دربی پشت سر می‌گذارد. این تیم ۱۱ دربی است که نباخته و از دربی برگشت لیگ هفذهم به ۴ پیروزی و ۷ تساوی دست یافته است. از این ۱۱ دربی، ۷ دربی سرمربی پرسپولیس، یحیی گل‌محمدی بوده و این مربی هم در حال ثبت رکورد کم‌نظیری در شکست‌ناپذیری در دربی است. آخرین پیروزی استقلال در دربی با مربیگری یک مربی خارجی یعنی وینفرد شفر شکل گرفت حالا ریکاردو ساپینتو به دنبال تکرار این تجربه در استقلال است.

۷- صفر ایرانپاک با ۷ گل بهترین گلزن تاریخ شهرآورد است. رکوردی که چند دهه است هیچ بازیکنی نتوانسته آن را بشکند. در جمع بازیکنان فعلی دو تیم، ارسلان مطهری با ۳ گل، بهترین آمار را دارد. مهدی قایدی، مهدی عبدی، علی نعمتی، سروش رفیعی، وحید امیری، سجاد شهبازاده وامید عالیشاه دیگر بازیکنانی هستند که سابقه گلزنی در این بازی مهم را دارند.

۸- علیرضا بیرانوند با نمایش تحسین‌برانگیز خود در این فصل با نمره ۷.۲۸ بهترین بازیکن پرسپولیس، بهترین دروازه‌بان لیگ و دومین بازیکن برتر این فصل است. در استقلال هم این عنوان را محمد محبی در اختیار دارد که با نمره ۷.۲۵ پس از بیرانوند سومین بازیکن برتر لیگ است. در پرسپولیس یورگن لوکادیا با ۶ گل بیشترین گل زده را دارد و در استقلال محمد محبی با ۴ گل بهترین گلزن است.

۹- آرمان رمضانی و شیخ دیاباته ۲ بازیکنی هستند که سابقه عضویت در تیم مقابل را دارند. در ترکیب استقلال به جز رمضانی، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند، ارسلان مطهری و محمدحسین مرادمند سابقه همکاری با یحیی گل‌محمدی را دارند.

۱۰- در روز‌های منتهی به دربی، بزرگترین نقطه قوت پرسپولیس تبدیل به مهم‌ترین دغدغه گل‌محمدی شده است. پرسپولیس با حضور ۲ مهاجم گران‌قیمت خارجی در پیشانی خط حمله، خاطر آسوده‌ای در این قسمت از زمین داشت. در فاصله تنها چند روز به دربی، شیخ دیاباته که به مصدومیت‌های مکرر معروف است مجدداً آسیب دید. اتفاق نگران‌کننده‌تر، اما تنها ۲ روز مانده به دربی رخ داد جایی که یورگن لوکادیا آقای گل لیگ بدون دلیل قانع‌کننده‌ای جمع این تیم را ترک کرد و شوک بدی به اردوی سرخپوشان وارد شد تا دستان گل‌محمدی برای گلزنی بسیار خالی باشد. ۶۴ درصد گل‌های این فصل پرسپولیس توسط لوکادیا و دیاباته به ثمر رسیده است.

۱۱- محمدحسین زاهدی‌فر قاضی این مسابقه خواهد بود. این داور یک بار تقابل دو تیم را جام حذفی قضاوت کرده است. این داور در تست پیش فصل مردود شده بود و از هفته دهم وارد چرخه داوران لیگ برتر شد و تاکنون ۲ قضاوت داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی