تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آرژانتین - فرانسه؛ در جستجوی ستاره سوم!

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بعد از حدود یک ماه امشب به ایستگاه پایانی می‌رسد و آرژانتین و فرانسه تیم‌های دو ستاره‌ای تاریخ تورنمنت برای ستاره سوم در ورزشگاه لوسیل دوحه به مصاف هم خواهند رفت.

کد خبر: ۱۴۲۱۳۳
۱۳:۴۱ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱

آرژانتین - فرانسه

دیدارنیوز: ساعت ۱۸:۳۰؛ ورزشگاه لوسیل دوحه قطر... پرده پایانی جام‌جهانی ۲۰۲۲! آرژانتین و فرانسه در دیدار فینال بیست‌ودومین دوره مسابقات جام‌جهانی به مصاف هم خواهند رفت. شیمون مارسینیاک لهستانی سوت قضاوت اولین فینال تاریخ جام‌جهانی در خاورمیانه را در دست خواهد گرفت.

آرژانتین؛ از مارادونا تا مسی
از مارادونای ۱۹۸۶ تا پله ۱۹۷۰... تاریخ برای لیونل مسی تکرار می‌شود که هم‌تیمی‌هایش او را بر دوش بگیرند و عکاسان قابی ماندگار از اسطوره جام به‌دست ثبت کنند؟ کمتر در تاریخ پیش می‌آید که همه نگاه‌ها به یک فوق‌ستاره باشد و منتظر باشند این جام را او بگیرد. حالا رویای یک ملت ۴۵میلیون نفری این است که اسطوره فوتبال‌شان در آخرین بازی‌اش در جام‌جهانی و شاید آخرین بازی‌اش با پیراهن آبی و سفید جام را بغل کند.

آرژانتین این تورنمنت را خیلی بد شروع کرد و خیلی‌ها بعد از باخت مقابل عربستان پایان تلخ مسی حتی در مرحله گروهی را ترسیم کردند. با این حال آلبی‌سلسته خوب برگشت و با برد مقابل مکزیک و لهستان صدرنشین شد. از برد ۲ گله مقابل استرالیا و سپس برد دشوار مقابل هلند به نیمه‌نهایی رسید. نقطه اوج کار آرژانتین نمایش ویران‌کننده در نیمه‌نهایی مقابل کرواسی بود؛ وقتی که لئو و خولیان دوتایی بلیزر‌ها را کنار زدند. حالا آرژانتین به فینالی رسیده که از یک طرف پای آرزوی مسی و رسیدن به نقطه‌ای که دیگو مارادونا سال ۱۹۸۶ در آن قرار داشت در میان است و از طرف دیگر مردم این سرزمین تحمل ناکامی دیگری را ندارند و می‌خواهند بعد از ۳۶ سال جام به خانه‌شان بیاید.

فرانسه؛ تکرار طلایی
این جام طلایی و جذاب به هیچ قهرمانی وفا نکرده و حالا فرانسه می‌خواهد خط قرمزی بکشد بر سرنوشت شوم قهرمانان. از آخرین مرتبه‌ای که قهرمان دوره بعدی هم به فینال رسید ۲۴ سال می‌گذرد و حالا فرانسه شانس دوباره‌ای برای کسب جام خواهد داشت. جامی که به جام فیفا معروف است را تا حالا هیچ تیمی ۲ مرتبه متوالی نبرده و قهرمانی‌های متوالی ایتالیا و برزیل هم زمانی رخ داده که جام ژول ریمه اهدا می‌شد. فرانسه از ابتدا تورنمنت را خوب شروع کرد و استرالیایی را درهم کوبید که بعد‌ها آرژانتین برای بردنش سختی کشید. برد مقابل دانمارک نشان داد گروه‌شان چالشی برای‌شان ندارد و باخت مقابل تونس شاید فقط از سر شکم‌سیری بود! بردن لهستان هم برای خروس‌ها سخت نبود و سپس نسخه انگلیسِ سمج را پیچیدند. شگفتی‌ساز جام‌جهانی، مراکش، در نیمه‌نهایی مقابل شاگردان دیدیه دشان سر تعظیم فرود آورد و حالا فرانسوی‌ها در فینال هستند.

فرانسه را می‌توان این سال‌ها منبع استعداد نامید که با چندین اسم جدید دوباره فینالیست شده. دیدیه دشان می‌تواند بعد از ویتوریو پوتسو دومین مربی‌ای باشد که ۲ مرتبه جام را بالای سر می‌برد. فرانسوی‌ها نمی‌خواهند این فرصت طلایی برای تکرار قهرمانی طلایی را از دست بدهند.

آخرین بازی فرانسه و آرژانتین
سی‌ام ژوئن ۲۰۱۸ در نخستین دیدار از مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه با قضاوت علیرضا فغانی، فرانسه در دیداری جذاب در ورزشگاه کازان آرنا مقابل آرژانتین با نتیجه ۴-۳ پیروز شد و به مرحله بعد راه پیدا کرد. خروس‌ها در نهایت آن دوره قهرمان جام‌جهانی هم شدند. برای فرانسه در دیدار تاریخی‌شان مقابل آرژانتین، گریزمن (پنالتی)، پاوار و امباپه (۲ مرتبه) گلزنی کردند و برای آرژانتین هم دی‌ماریا، مرکادو و آگوئرو دروازه حریف را فرو ریختند. گل زیبای پاوار در آن دیدار بهترین گل تورنمنت شد.

آمار‌های مربوط به بازی فینال

۲/ آرژانتین و فرانسه هردو ۲ مرتبه موفق شده‌اند جام قهرمانی جام‌جهانی را بالای سر ببرند. آلبی‌سلسته سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ این افتخار را به‌دست آورده و فرانسه در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸ به آن رسیده. هردو قهرمانی آرژانتین با برد مقابل تیم‌های اروپایی (هلند و آلمان) رقم خورده.

۵/ آرژانتین بعد از آلمان، برزیل و ایتالیا بیشترین حضور در فینال جام‌جهانی را داشته و این دوره با ششمین حضور به ایتالیا خواهد رسید. در ۵ فینال قبلی، آرژانتین ۲ مرتبه قهرمان شده (۱۹۷۸ و ۱۹۸۶) و ۳ مرتبه نایب‌قهرمان (۱۹۳۰، ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴)

۳/ فرانسه ۳ فینال جام‌جهانی را تجربه کرده است. خروس‌ها در ۲ فینال قهرمان شده‌اند (۱۹۹۸ و ۲۰۱۸) و یک فینال را باخته‌اند (۲۰۰۶).

۲/ خروس‌ها می‌توانند سومین تیمی باشند که ۲ مرتبه متوالی قهرمان جام‌جهانی می‌شوند. پیش از این فقط ایتالیا (۱۹۳۴ و ۱۹۳۸) و برزیل (۱۹۵۸ و ۱۹۶۲) قهرمان جام ژول ریمه شده‌اند.

۲۱/ قهرمانی در هر ۲۱ دوره قبلی جام‌جهانی به تیم‌های اروپا و آمریکای جنوبی رسیده و این دوره هم همین اتفاق رخ خواهد داد. ۱۲ قهرمانی در ویترین افتخارات اروپایی‌هاست و ۹ قهرمانی را تیم‌های قاره آمریکای‌جنوبی کسب کرده‌اند.

۱۰/ ۱۰ فینال جام‌جهانی بین تیم‌های اروپایی و آمریکای‌جنوبی برگزار شده که ۳ مرتبه اروپایی‌ها برنده شده‌اند و ۷ مرتبه جام به تیم‌های آمریکای‌جنوبی رسیده است. ۲ شکست تیم‌های آمریکای جنوبی شکست‌های آرژانتین در فینال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴ مقابل آلمان بوده است.

۱/ فینال جام‌جهانی فقط یک مرتبه در تاریخ گل نداشته. سال ۱۹۹۴ دیدار برزیل و ایتالیا پس از تساوی در ۱۲۰ دقیقه به ضربات‌پنالتی رفت و برزیل با برتری ۳-۲ به جام قهرمانی رسید.

۱/ تنها فینالی که در آسیا برگزار شده را تیمی از کونمبول برده است. برزیل سال ۲۰۰۲ در یوکوهاما ژاپن با نتیجه ۲-۰ از سد آلمان گذشت و برای پنجمین و آخرین مرتبه به جام دست پیدا کرد.

۲/ در صورتی که آرژانتین قهرمان جام‌جهانی شود دومین تیمی خواهد بود که تورنمنت را با شکست شروع می‌کند و در نهایت به جام می‌رسد. اسپانیای ۲۰۱۰ اولین بازی‌اش را به سوئیس باخت.

۱۶۳/ تا پیش از دیدار‌های رده‌بندی و فینال، در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ۱۶۳ گل رد و بدل شده؛ یعنی به طور میانگین ۲٫۶۳ گل برای هر بازی. در ۲۰۱۸ روسیه ۱۶۹ گل به ثمر رسید. بهترین میانگین گلزنی در یک دوره جام‌جهانی در ۱۹۵۴ سوئیس با ۵٫۳۸ گل برای هر بازی ثبت شد. بدترین میانگین هم به ۱۹۹۰ ایتالیا برمی‌گردد که میانگین ۲٫۲۱ گل در هر دیدار به ثبت رسید.

۱۲/ فینالیست‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر پیش از این ۱۲ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند. آرژانتین ۶ بازی را برده و فرانسه در ۳ بازی پیروز شده. ۳ بازی هم با تساوی خاتمه یافته است.

۳/ از ۱۲ مصاف آرژانتین و فرانسه ۳ دیدار در جام‌جهانی بوده که ۲ بازی را آرژانتین برده و یک بازی را فرانسه. اولین بازی آرژانتین در تاریخ جام‌جهانی در سال ۱۹۳۰ مقابل فرانسه بوده. برای خروس‌ها آن دیدار دومین مصاف‌شان در تاریخ جام‌جهانی بود.

۱۴/ در دیدار‌های بین آرژانتین و فرانسه ۱۴ گل رد و بدل شده که سهم آلبی‌سلسته ۹ گل و سهم خروس‌ها ۵ گل بوده که ۴تای آن در آخرین دیدار به ثمر رسیده!

۱۰/ فرانسه در ۱۰ بازی آخرش در جام‌جهانی مقابل تیم‌های آمریکای‌جنوبی شکست نخورده؛ ۶ برد داشته و به ۴ تساوی رسیده. آخرین باخت خروس‌ها در مرحله گروهی جام‌جهانی ۱۹۷۸ بوده. در واقع فرانسه ۴۴ سال است که به تیم‌های این قاره در جام‌جهانی نباخته.

۱۳/ بهترین خط حمله جام‌جهانی با ۱۳ گل زده در اختیار فرانسه است. البته انگلیس هم شریک خروس‌ها در این آمار است. آرژانتین هم با ۱۲ گل زده یک رده پایین‌تر قرار گرفته.

۵/ بهترین گلزن‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دو فوق‌ستاره پاری‌سن‌ژرمن هستند. لیونل مسی و کیلیان امباپه ۵ گله هستند و امیدوارند با یک گل دیگر در فینال آقای‌گل شوند. البته خولیان آلوارس و اولیویه ژیرو هم شانس دارند این عنوان را بگیرند، چرا که هردو ۴ گل زده‌اند.

۳/ بهترین گلسازان جام‌جهانی ۲۰۲۲ لیونل مسی، آنتوان گریزمن، هری کین و برونو فرناندش با ۴ پاس‌گل بوده‌اند. مسی و گریزمن می‌توانند عنوان برترین پاسور را به تنهایی در اختیار بگیرند. البته کیلیان امباپه، تئو هرناندس و عثمان دمبله که هرکدام ۲ پاس‌گل داده‌اند هم شانس کسب این عنوان را دارند.

۲۶/ لیونل مسی که در بازی نیمه‌نهایی جام‌جهانی مقابل کرواسی به رکورد ۲۵ بازی در این تورنمنت که در اختیار لوتار ماتئوس بود رسیده، در فینال می‌تواند با ۲۶ بازی به تنهایی رکورددار حضور در این تورنمنت شود.

۲/ کیلیان امباپه و آنتوان گریزمن در فینال جام‌جهانی ۲۰۱۸ گل زدند. در صورت گلزنی در این فینال می‌توانند در کنار واوا (۱۹۵۸ و ۱۹۶۲)، پله (۱۹۵۸ و ۱۹۷۰)، پل برایتنر (۱۹۷۴ و ۱۹۸۲) و زین‌الدین زیدان (۱۹۹۸ و ۲۰۰۶) قرار بگیرند که در ۲ فینال متفاوت جام‌جهانی گل زده‌اند.

۲۰/ در صورتی که لیونل مسی در فینال جام‌جهانی گل بزند یا پاس گل بزند، اولین بازیکنی خواهد شد که تأثیرگذاری‌اش در این تورنمنت را به عدد ۲۰ می‌رساند. او ۱۱ گل زده و ۸ پاس‌گل ارسال کرده.

۲/ دیدیه دشان که هم به‌عنوان کاپیتان و هم به‌عنوان سرمربی قهرمان جام‌جهانی شده، می‌تواند دومین مربی بعد از ویتوریو پوتسو (۱۹۳۴ و ۱۹۳۸) خواهد بود که ۲ مرتبه جام می‌گیرد.

۴۴/ لیونل اسکالونی سرمربی آرژانتین جوان‌ترین مربی در فینال بعد از رودی فولر ۴۴ ساله در سال ۲۰۰۲ است. جوان‌ترین سرمربی فینال سزار لوئیس منوتی آرژانتینی در جام‌جهانی ۱۹۷۸ بوده که قهرمان هم شد.

مصدومان و محرومان آرژانتین و فرانسه در دیدار فینال
آرژانتین با تمام قوا به فینال خواهد آمد. لیونل اسکالونی در آستانه دیدار مقابل فرانسه با مشکل مصدومیت هیچ‌یک از بازیکنانش مواجه نیست و حتی اخباری که در مورد گرفتگی عضله و مشکل جسمانی لیونل مسی منتشر شده بر این اساس نیست که او فینال را از دست بدهد. حتی الخاندرو گومس که از ناحیه زانو مشکل داشته هم به این بازی خواهد رسید.

آنفولانزا و مشکلات دیگر کمی برای دیدیه دشان مشکل درست کرده. آدرین رابیو بازی قبلی را از دست داد. احتمال دارد کینگزلی کومن به خاطر این که تب کرده به بازی فینال نرسد.

ترکیب احتمالی دو تیم آرژانتین و فرانسه

آرژانتین: مارتینس، مولینا، رومرو، اوتامندی، آکونیا، دی‌پائول، فرناندس، مک‌آلیستر، دی‌ماریا، آلوارس و مسی

فرانسه: لوریس، کونده، واران، اوپامکانو، هرناندس، شوامنی، رابیو، دمبله، گریزمن، امباپه و ژیرو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی