تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
دهیار ویدر از توابع شهرستان زرندیه عنوان کرد:

ضروت تسریع در صدور دستور توقف کامل فعالیت کارخانه سیمان سوم زرندیه

دهیار روستای ویدر از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه بر ضرورت تسریع در صدور دستور توقف کامل فعالیت کارخانه سیمان سوم زرندیه از سوی رئیس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد.

کد خبر: ۱۴۲۱۲۴
۱۱:۱۵ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱

ضروت تسریع در صدور دستور توقف کامل فعالیت کارخانه سیمان سوم زرندیه

 

دیدارنیوز: رضا (شهروز) شریعت با اشاره به بازدید اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کارخانه سوم سیمان زرندیه در مجاورت روستای ویدر و برخی روستا‌های دیگر منطقه و با بیان اینکه از نگاه قرآن، آبادانی زمین وظیفه انسان است و خداوند به او تذکر می‌دهد که به بهانه استفاده از طبیعت نباید آن را نابود سازد و باید به گونه‌ای رفتار کرد که جریان زندگی بخشی برای نسل‌های آینده فراهم آید، تصریح کرد: دنیای صنعتی امروز با نابودی محیط زیست، روان بشر امروزی را رنجور و افسرده ساخته و جهان به شکلی شتابان در حال تبدیل شدن به فاجعه انسانی است، چرا که تخریب محیط زیست به افسردگی مهلک انسان‌ها خواهد انجامید.

او بیان کرد: در این میان، منطقه زیبا و گردشگری خرقان واقع در شهرستان زرندیه نیز این روز‌ها با احداث معادن و کارخانه‌ها در معرض تخریب فزآینده محیط زیست قرار گرفته و مردمان این دیار در سراشیبی سقوط به دره‌های هولناک تخربب باغات و مزارع، فرونشست زمین و ایجاد چاله‌ها و زائل شدن شادی و نشاط قرار گرفته‌اند.

دهیار روستای ویدر افزود: بخش خرقان (محل احداث معدن سیمان سفید فرداد) مطابق گزارشات علمی و مستندات موجود در محدوده قرمز آبخیزداری و برداشت آب است و در صورت فعالیت این معدن با توجه به نوع فعالیت آن، این منطقه قطعا با تنش آبی فراوان مواجه خواهد شد و آثار زیانبار این مسئله منطقه را فرا خواهد گرفت.

وی ادامه داد: محل بارگذاری معدن در مجاورت جاده باریک با پیچ‌های خطرناک و پرترددی واقع شده است که در صورت فعالیت آن، بر حجم کامیون‌ها، کامیونت‌ها، تریلر و تانکر‌ها افزوده خواهد شد و تصادفات منجر به نقص عضو و فوتی‌های زیادی را رقم خواهد زد.

وی افزود: وجود کارخانه‌های سیمان سفید ساوه، سیمان خاکستری ساوه، کارخانه آهک و سیلیس و چندین معدن در ویدر و منطقه و بارگذاری کارخانه‌ای دیگر با عنوان کارخانه سوم سیمان قطعا مغایر با سند ملی آمایش سرزمینی خواهد بود.

شریعت بیان کرد: با بررسی و رصد دقیق موارد فوق، اهالی منطقه متوجه لزوم چاره اندیشی در این خصوص شدند و به نهاد‌های ذیربط نامه نگاری و از طرق قانونی پیگیر مسئله شدند.

وی بیان کرد: اهالی این منطقه در ادامه پیگیری‌ها، از نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی و از بخشدار خرقان و از مسئولان ادارات مرتبط و از اعضای شورا‌های منطقه دعوت بعمل آمد که در جلسه ای، هر یک متناسب با مسئولیت خود به ارائه توضیحاتی پرداختند و یکی از مهمترین دستاورد‌های جلسه، قول قاطع حجت‌الاسلام سبزی نماینده ساوه و زرندیه مبنی بر پیگیری از مجاری قانونی جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست منطقه از رهگذر توقف تاسیس معدن سیمان سفید فرداد بود.

او افزود: پیگیری جلوگیری از تخریب محیط زیست منطقه توسط اهالی از یک سو و پیگیری‌های نماینده مجلس از طرق مختلف به خصوص از طریق دعوت از ریاست سازمان محیط زیست کشور جهت بازدید میدانی از منطقه، زمینه حضور دکتر سلاجقه و هیات همراه در معیت نماینده مجلس را فراهم کرد.

دهیار روستای ویدر افزود: انتظار می‌رود در آینده نزدیک با ایجاد سازوکاری مناسب و صدور دستور مقتضی، زمینه جلوگیری از ادامه ساخت و ساز معدن سیمان فرداد پدید آید و موجبات خوشحالی و رضایتمندی مردم منطقه خرقان فراهم شود.

وی با بیان اینکه مردم، ولی نعمت و پشتوانه انقلاب هستند، افزود: مردم منطقه از مسئولین بویژه رئیس سازمان حفاظت از محیط ریست انتظار دارند همان گونه که در جمع اهالی وعده دادند به شکل جدی و در اسرع وقت نسبت به جلو گیری از ادامه ساخت ساز کارخانه سیمان فرداد اقدام کرده و موجبات رضایت و خوشحالی مردم را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، احداث و راه اندازی سومین کارخانه سیمان در مجاورت روستای ویدر بخش خرقان مدتی است که چالش آفرین شده و اعتراض مردم و برخی مسئولان را بدنبال داشته است، آن‌ها معتقدند که راه اندازی این کارخانه در این منطقه هیچگونه توجیه زیست محیطی ندارد.

خبرگزاری ایسنا، دهم مهرماه امسال، با انتشار گزارشی با عنوان " احداث سومین کارخانه سیمان در خرقان، فرصت یا تهدید" دلایل مخالفت مردم و مسئولان با فعالیت این کارخانه را بررسی کرده بود.

در ادامه پیگیری‌های این خبرگزاری، گزارش دیگری با عنوان "پای رییس سازمان محیط زیست به ماجرای سومین کارخانه سیمان زرندیه باز می‌شود؟ " در هشتم آذرماه سال جاری بر روی خروجی ایسنا منتشر شد که نهایتا منجر به بازدید میدانی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از این منطقه در روز ۱۷ آذر یعنی ۹ روز پس از انتشار این گزارش شد.

رییس سازمان محیط زیست کشور در جریان این بازدید به احداث دو کارخانه سیمان خاکستری و سفید در زرندیه اشاره کرد و افزود: در کنار این دو کارخانه سیمان احداث کارخانه سوم سیمان با صدور مجوز فعالیت آغاز شده که موجب بروز نارضایتی‌هایی در منطقه شده است. قرار گرفتن صنایع متعدد به صورت تجمیعی موجب بروز آلایندگی خواهد شد که در این بازدید میدانی مقرر شد ارزیابی مجدد محیط زیستی این صنعت توسط دفتر ارزیابی سازمان انجام و ظرف دو هفته آینده با حضور دستگاه‌های متولی امر جلسه‌ای برگزار شود و چنانچه با تبعات زیست محیطی مواجه باشد، هر چه سریعتر دستور توقف و خاتمه کار کارخانه سوم سیمان صادر خواهد شد، البته اداره کل صمت استان در گذشته دستور توقف تا تعیین تکلیف نهایی را صادر کرده است.

وی گفته بود: آلایندگی هوا و منابع آبی و رودخانه‌ها، آسیب به جاده‌های منطقه، ترابری و ... نشانگر آن است که این صنعت جدیدالاحداث به تکالیف قانونی خود عمل نکرده و زیرساخت‌های شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی