تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

مرمت آثار تاریخی با اعتبارات شرکت نفت

معاون میراث فرهنگی ایلام با تشریح وضعیت آخرین کاوش‌ها، مرمت، مطالعات تاریخی و اقدامات ثبت جهانی میراث فرهنگی این استان، از مرمت چند اثر تاریخی در این استان از محل اعتبارات شرکت نفت خبر داد.

کد خبر: ۱۴۲۰۳۰
۱۰:۱۷ - ۲۵ آذر ۱۴۰۱

مرمت آثار تاریخی با اعتبارات شرکت نفت

دیدارنیوز: رائد ناصری‌فر، معاون میراث فرهنگی استان ایلام گفت: برای نخستین‌بار با حمایت استانداری، اعتبارات مسؤولیت‌های اجتماعی از محل اعتبارات شرکت نفت را دریافت کرده‌ایم که با بهره‌مندی از آن مرمت حیاط پایین «قلعه والی»، نمای «موزه دره‌شهر» در دست اقدام است. همچنین ایجاد راه‌دسترسی «شیخ ماخو»، «درختان کهن‌سال بان‌سرو»، «آبشار چم‌او» و تقویت سازه «قنات صالح‌آباد» با این بودجه انجام می‌شود.

او ادامه داد: همچنین برای مرمت و ایجاد راه‌دسترسی شهر تاریخی «گم گم» و «غار طلسم» با وزارتخانه نامه‌نگاری‌هایی شده است و قرار شده بودجه‌ای برای مرمت آن اختصاص دهند.

ناصری‌فر با اشاره به آخرین کاوش‌های باستان‌شناسی در استان ایلام، گفت: این کاوش‌ها به شهر تاریخی «دره‌شهر» مربوط می‌شود که هیأت استانی به سرپرستی مهندس شیخی آن را انجام می‌دهد. این کاوش برای بازنگری عرصه و حریم شهر تاریخی دره‌شهر در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی استان ایلام در ادامه از ثبت پنج پرونده میراث ناملموس، از جمله «شرینی سنتی ملسه»، «چوب‌بازی عزا»، «هَبَر؛ سرپوش ایرانی»، «سُخمه؛ بالاپوش زنان ایلامی» و «بازی محلی پرقوچ (ضربه مشتکی)» خبر داد و افزود: در حال حاضر منتظر ابلاغ شماره ثبت این عناصر ناملموس هستیم. همچنین توانستیم تایید ثبت ۹ اصله از مجومع ۱۶ درخت کهنسالان "قجر" را در میراث طبیعی به ثبت برسانیم.

ناصری‌فر همچنین به اقدامات مطالعاتی اداره میراث فرهنگی ایلام اشاره کرد و درباره آن گفت: مطالعه «کاخ ـ موزه فلاحتی» با نگاه موزه منطقه‌ای ـ کشاورزی انجام شده، در ادامه آن هم احیای باغ ایرانی در دستور کار ما قرار گرفته است. همچنین مطالعه تاریخی زیرساختی شهر تاریخی «سراب‌کلان سیروان» را انجام داده‌ایم که با این مطالعه، بیشتر مشکلات این شهر تاریخی برطرف می‌شود.

«سراب‌کلان» یکی از روستا‌های استان ایلام است که روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و سال‌هاست معطل کاوش‌های باستان‌شناسی مانده است، به همین دلیل مردم این روستا اجازه هیچ‌گونه فعالیت عمرانی را در روستای خود ندارند و همین موضوع سبب چالش‌هایی بین مردم و میراث‌فرهنگی شده است.

معاون میراث فرهنگی استان ایلام درباره آخرین اقدامات این استان در حوزه تعیین حریم و عرصه بیان کرد: امسال «تپه گوران» و «قلعه چوار (قلا)» تعیین عرصه و حریم شده‌اند و «قلعه والی» نیز بازنگری حریم شده است.

او همچنین از تهیه «کتاب مردم‌شناسی ایلام» که شامل تدوین ۱۰۰ اثر ثبت‌شدۀ ناملموس استان ایلام است خبر داد و افزود: برای چاپ این کتاب منتظر بودجه هستیم.

ناصری‌فر درباره اقداماتی که برای ثبت آثار تاریخی این استان در فهرست جهانی یونسکو انجام شده است نیز گفت: اقدامات برای ثبت جهانی در یونسکو ممکن است زمان‌بر باشد، اما آن را از ابتدای امسال آغاز کرده‌ایم، نخستین پرونده به منظر فرهنگی «شهر تاریخی سیمره» مربوط می‌شود که آن را به وزارتخانه فرستاده‌ایم و دیگری ثبت منظر فرهنگی تپه‌های پیش از تاریخی «پشت‌کوه» با محوریت شهرستان‌های دهلران، مهران و هلیلان است که کار‌های مقدماتی آن انجام شده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی