تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

«مارچینیاک»؛ اولین لهستانی تاریخ در فینال جام‌جهانی

مارچینیاک از همان قضاوت دور یک هشتم نهایی، ظاهرا توسط فیفا برای قضاوت در دیدار فینال انتخاب شده بود و عدم حضور در دیدار‌های دور یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی، این گمانه‌زنی را به وجود آورده بود که مارچینیاک برای قضاوت در دیدار فینال کنار گذاشته شده است.

کد خبر: ۱۴۲۰۲۹
۱۰:۱۲ - ۲۵ آذر ۱۴۰۱

«مارچینیاک»؛ اولین لهستانی تاریخ در فینال جام‌جهانی

دیدارنیوز: شیمون مارچینیاک لهستانی، قضاوت دیدار فینال جام‌جهانی را بر عهده خواهد داشت.

پس از انتخاب دنیله اورساتو ایتالیایی برای قضاوت در دیدار افتتاحیه جام‌جهانی، پیش‌بینی می‌شد این داور باتجربه قضاوت در دیدار فینال را هم بر عهده بگیرد، اما فاجعه داوری در دیدار‌های یک‌چهارم نهایی به خصوص تقابل فرانسه و انگلیس، باعث شد دپارتمان داوری فیفا برای جلوگیری از افزایش فشارها، اورساتو را برای قضاوت در دیدار حساس آرژانتین مقابل کرواسی انتخاب کند و بنابراین رویای سوت زدن در فینال جام‌جهانی، برای او از بین رفت.

در میان داوران مطرح حاضر در این تورنمنت، علیرضا فغانی به سبب اشتباه تاثیرگذارش در دیدار پرتغال مقابل کره‌جنوبی از ادامه تورنمنت کنار گذاشته شد، عملکرد بحث برانگیز متئو لاهوز در مصاف هلند و آرژانتین شانس قضاوتش در فینال را از او گرفت و دانیل سیبرت هم به سبب فشار ناشی از یک تصمیم جنجالی در دیدار اروگوئه مقابل غنا به سرنوشت فغانی دچار شد تا دنی ماکلی، مایکل اولیور، آنتونی تیلور و کلمان تورپن به علاوه شیمون مارچینیاک، تنها گزینه‌های مطرح باقی مانده برای قضاوت در دیدار فینال جام‌جهانی باشند. همچنین سسار راموس هم دیگر داوری بود که به سبب قضاوت در نیمه‌نهایی، شانس قضاوت در دیدار فینال را از دست داد.

اقبال بلند مارچینیاک
در این میان، انتخاب دپارتمان داوری فیفا و شخص پیرلوئیجی کولینا برای قضاوت در دیدار فینال، کسی نبود جز شیمون مارچینیاک، داور ۴۱ ساله لهستانی که سابقه قضاوت برای آرژانتین در این تورنمنت در دیدار مقابل استرالیا را هم داشته و به خوبی شایستگی‌هایش را اثبات کرده بود. مارچینیاک از همان دیدار و قضاوت دور یک هشتم نهایی، ظاهرا توسط فیفا برای قضاوت در دیدار فینال انتخاب شده بود و عدم حضور در دیدار‌های دور یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی، این گمانه‌زنی را به وجود آورده بود که مارچینیاک برای قضاوت در دیدار فینال کنار گذاشته شده است. او که سال ۲۰۱۱ قضاوت‌های بین‌المللی‌اش را آغاز کرد، در تورنمنت ۲۰۱۸ هم سابقه سوت زدن در دیداری که یک طرفش آرژانتین بود را داشت و در دیدار آرژانتین مقابل ایسلند در دور گروهی، قاضی میدان بود. مارچینیاک در قطر ۲۰۲۲، علاوه بر دیدار آرژانتین و استرالیا، در دور گروهی وظیفه قضاوت دیدار دانمارک مقابل فرانسه را هم داشته و بنابراین شناخت کافی از بازیکنان هر ۲ تیم حاضر در دیدار فینال دارد.

مراعات با بازیکنان تا سر حد توان
در دیدار فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ که ساعت ۱۸:۳۰ عصر یکشنبه به میزبانی استادیوم لوسیل میان فرانسه و آرژانتین برگزار خواهد شد، پاول سوکولنیکی و توماش لیستکیویچ، هر ۲ از لهستان مارچینیاک را در امر قضاوت یاری خواهند رساند و اسماعیل الفتح از ایالات متحده داور چهارم دیدار خواهد بود. ضمن این که کمک داور ویدئویی در این دیدار از کشور لهستان انتخاب شده است. مارچینیاک در ۲ قضاوتش در این تورنمنت، نه تنها کارت قرمز را از جیبش خارج نکرده، بلکه تنها ۵ مرتبه کارت زردش را مقابل چهره بازیکنان گرفته و نکته جالب توجه این است که هیچ بازیکنی را در نیمه دوم جریمه نکرده است. به عبارت دیگر، تمامی اخطار‌های مارچینیاک در ۴۵ دقیقه نخست دیدار‌ها داده شده است. آرژانتینی‌ها در این تورنمنت از او کارت زرد نگرفته‌اند و تنها اخطاری فرانسه در دیداری که مارچینیاک قضاوتش کرده، ژول کونده بوده است.

عدم استفاده از تمامی داوران مدعو
عبدالرحمن الجاسم قطری، وظیفه قضاوت دیدار رده‌بندی عصر شنبه میان کرواسی و مراکش را بر عهده خواهد داشت تا رویای قضاوت زنان در این تورنمنت، تنها برای استفنی فراپار فرانسوی محقق شود. این درحالی است که او در دور پایانی مسابقات گروهی، دیدار آلمان مقابل کاستاریکا را قضاوت کرد و به جز فراپار، ۲ داور دیگر هم در این تورنمنت حاضر بودند که از ۶۴ دیدار جام‌جهانی، حتی یک قضاوت هم نصیبشان نشد. در این بین، عدم استفاده از دنی ماکلی، مایکل اولیور یا آنتونی تیلور برای قضاوت در دیدار رده‌بندی از دیگر نکات جالب توجه داوری در این تورنمنت است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی